Luotettavuus on ollut kohdallaan

16.9.2016 Auto & Kone
Ajo maistuu. Heikki Marttinen on ajanut nykyisin alla olevalla vuoden 2012 mallisella Toyota Corollalla 63 000 kilometriä.

Otavalainen Heikki Marttinen on omistanut yhteensä yhdeksän Toyota Corollaa.

Kun ensimmäisen sukupolven Toyota Corolla esiteltiin 50 vuotta sitten, sai Heikki Marttinen samana vuonna ajokortin. Tuoreen autoilijan matka lähti käyntiin muutaman Fiatin ja yhden Opelin voimin, kunnes ensimmäinen Corolla vaihdettiin omaksi Mikkelin Hankkijan automyynnistä liki 40 vuotta sitten. Käytetty Pikku-Corolla osoittautui niin varmaksi peliksi, että seuraava autohankinta osui samaan merkkiin ja malliin.

Nyt Marttisilla on allaan jo järjestyksessään 12. Toyota. Kolmea Avensista lukuun ottamatta mallina on ollut aina Corolla.

– Ensimmäisen uuden Corollan hankimme yhdessä vaimoni Sirkan kanssa vuonna 1990, mies muistelee.

Nykyään Marttisten autoon kertyy noin 15 000 kilometriä vuodessa. Eläkkeellä olevan pariskunnan ajomatkat ovat lähes yksinomaan lähiajoa.

– Työelämässä ollessa kilometrejä tuli kymppitonnin verran enemmän. Silloin tuli käytyä enemmän reissussakin, aina Lappia myöten.

Etelä-Savon Ammattiopiston eli Esedun ajoneuvovastaavan pestistä muutamia vuosia sitten eläköitynyt mies tietää autoista pintaa syvemmältä. Vastuualueena kun oli nimenomaan huolehtia koulutusyhtiön ajoneuvokalustosta koko sen toimialueella.

Autojen kehitys on ollut huimaa puolen vuosisadan ajokokemuksen omaavan miehen silmin. Ajo-ominaisuudet ja mukavuus ovat uudella tasolla, samoin tehdasvarusteita on nykyautoissa todella kattavasti. Vielä -90-luvulla radio saatettiin siirtää kaupan teon yhteydessä autosta toiseen.

– Ilmastointi on mielestäni paras varuste, mikä on vuosikymmenien aikana yleistynyt, Marttinen mieltää.

Vanha kuva: Sirkka ja Heikki Marttinen, vuosi 1994 ja uuden Corollan luovutus.
Vanha kuva: Sirkka ja Heikki Marttinen, vuosi 1994 ja uuden Corollan luovutus.

Pitkäaikaisen merkki- ja malliuskollisuuden takana on Marttisten mukaan kolme eri tekijää. Ne ovat luotettavuus, jälleenmyyntiarvo ja hyvä palvelu. Näistä varsinkin luotettavuus on ollut tärkeässä roolissa.

– Ei tarvinnut jännittää starttia, kun joka aamu piti päästä töihin kaupunkiin Otavan takaa.
Ensimmäisestä uuden auton hankinnasta lähtien korjaamolla ei ole tarvinnut käydä kuin kerran määräaikaishuoltojen välillä. Silloin piti herkistellä takajarruja. Se on ainoa ylimääräinen käynti huoltohallissa 26 vuoteen, mies kertaa.

Uuden Corollan hankinta lienee ainakin vielä kerran edessä. Kaikki uudet autot Marttiselle myynyt Etelä-Savon Auton automyyjä Timo Hänninen on jäämässä eläkkeelle ensi vuonna.

– Niinhän tuo Timo kehotti, että eiköhän sitä vielä kerran vaihdeta autoa. Ehkä siinä niin saattaa käydä, Marttinen sanoo samalla veitikkamaisesti nauraen.
Jos ja kun kauppa syntyy, niin jotain erilaista tuliterästä Corollasta tulee löytymään kuin aiemmista. Ja se erilaisuus on lisämukavuutta tuova automaattivaihteisto.

Ensimmäisen sukupolven Corollaa valmistettiin vuosina 1966-1970. Kuva: Toyotan arkisto.
Ensimmäisen sukupolven Corollaa valmistettiin vuosina 1966-1970. Kuva: Toyotan arkisto.

Corolla nousi nopeasti huipulle

Uusi Corolla löytää omistajansa joka 40:s sekunti

Kukan terälehteä tarkoittava Corolla suunniteltiin -60-luvun alkupuolella kahden mallin, pienemmän Publican ja isomman Coronan, väliin. Suunnittelun lähtökohtana oli luoda automalli, johon perheillä olisi varaa. Lisäksi muotoilun ja varustetason tuli olla niin houkuttelevalla tasolla, että mallista voisi muodostua keskiluokan unelma-auto.

Ensimmäisen sukupolven Corolla esiteltiin lokakuussa vuonna 1966 Tokion autonäyttelyn alla. Malli menestyi alusta alkaen mainiosti myös Suomessa ja Corolla nousikin suosituimmaksi autoksi ensimmäisen kerran vuonna 1973. Siitä lähtien se on ollut lukuisina vuosina myydyin automalli. Nykyään Corollan saa vain porrasperäisenä. Sen vuoksi auto ei ole yltänyt viime vuosina myyntitilastojen kärkeen.

Maailmanlaajuisesti Corollia on myyty yli 44 miljoonaa kappaletta. Tahtia kuvaa kenties parhaiten se, että uusi Corolla luovutetaan asiakkaalle jossain päin maailmaa joka 40:s sekunti. Maailman myydyin auto japanilaisten helmestä tuli vuonna 1997. Toyotan valmistamista autoista joka viides on Corolla.

Ensimmäisen sukupolven malli varustettiin MacPhearson-jousituksella, joka oli -60-luvulla innovatiivinen ratkaisu. Myös nelipykäläinen vaihteisto oli edistyksellinen, sillä useimmiten vastaavan kokoluokan autoissa oli vain kolme vaihdetta. Huoltokustannuksiin kiinnitettiin myös huomiota pidempien huoltovälien myötä – moottoriöljyt 5 000 km, öljynsuodatin 10 000 km ja ilmansuodatin 30 000 km.

Nykyisiin huoltoväleihin verrattuna kilometrimäärät tuntuvat lyhyiltä, mutta ne olivat aikanaan iso asia autoilevien ihmisten kukkaroille. Kun tähän yhtälöön liitetään toimintavarmuus sukupolvi toisensa perään, niin menestystä ei tarvitse ihmetellä.

Etuvetoiseksi auto muuttui 5. sukupolven kohdalla vuonna 1983. Tällöin mallin suunnittelussa otettiin käyttöön ensimmäisen kerran tietokone. Toyota valmisti rinnalla silti myös takavetoisia malleja, farmaria ja kulttiauton asemaan sittemmin noussutta kaksiovista coupé-malli GT:tä. Rinnan valmistamisen syynä oli kalliiden tuotantolinjojen muutoskustannuksien jakaminen pidemmälle aikavälille.

Toyotan yksi kuuluisimmista osa-alueista, edistyksellinen valmistusprosessi, sai alkusysäyksensä -60 ja -70-lukujen taitteessa. Jo silloin autojen valmistusta valvoi tietokone – ensimmäistä kertaa maailmassa.

Lähde: Corolla – 50-vuotias legenda, Robert Przybylski.

Muutama numero Corollasta

  • Corollaa on maahantuotu 50 vuoden aikana kaikkiaan yli 300 000 kappaletta
  • Eniten mallia, yli 16 000 autoa, on myyty Suomessa vuonna 1987
  • Vuonna 2015 myytiin globaalisti 1,34 miljoonaa uutta Corollaa
  • Lukema on maailmanlaajuinen uusien autojen mallikohtainen vuosimyyntiennätys
  • Tärkeimmät markkina-alueet ovat nykyään Yhdysvallat ja Kiina
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0