Savilahden Auton myyntitilojen remontti ja uusi vaihtoautohalli houkuttelevat autoilevaa kansaa valikoiman runsaudella.
Autokaupan myllerrys on ollut Mikkelissä viime kuukausina melkoista. Samaa voitaneen sanoa Kaapelikadun päässä sijaitsevasta Savilahden Auto Oy:stä. Tontille nousi upouusi vaihtoautohalli ja uusien autojen myyntitiloiksi remontoitu päärakennus nielee nyt kuusi automerkkiä saman katon alle.
Valinnanvaraa riittää, sillä sisällä sulassa sovussa ovat BYD, Citroen, Hyundai, Opel, Peugeot ja Volkswagen. Pelkästään viime vuoden aikana Savilahden Autossa alkoi tai solmittiin myynti- ja huoltoedustukset peräti viiden automerkin osalta. Vain Volkswagen jatkaa vanhana tuttuna merkkinä.
Savilahden Autossa investoinnit eivät pelottaneet, vaikka autokauppa on melkoisessa murroksessa.
Koronapandemia, Ukrainan sota, ostajien voimanlähdevaihtoehtojen puntarointi ja korkotason nousu ovat olleet myrkkyä autokaupalle läpi Euroopan. Ruotsissa on jo nähty autokauppojen konkursseja, kun myynti ei ole sujunut toivotulla tavalla.
– Omistajilla on tahto investoida ja olla mukana. Tämä vaatii satsauksia ja uskoa tulevaan, Savilahden Auto Oy:n myyntipäällikkö Jouni Mustonen sanoo.
Kun ajat paranevat, on Mustosen mukaan markkinaosuutta oltava riittävästi, jotta taloudellinen yhtälö toimisi. Yhden merkin varassa toimivat autokaupat ovat hänen mukaansa jatkossa yhä harvinaisempia. Savilahden Auton merkkiedustukset kattavat Mikkelin uusautomarkkinasta jatkossa noin 20 prosenttia. Hyötyajoneuvojen osalta osuus on vieläkin enemmän, reilun kolmanneksen.
– Sähköautomarkkina tulee jakautumaan eri tavalla, mihin me olemme tottuneet polttomoottoriautojen osalta.
Kaikella kansalla ei ole taloudellista mahdollisuutta hankkia uutta autoa, sillä valtaosa yksityisautoilijoista ajaa 15–20 tuhannen euron arvoisilla autoilla. Kansa siis tarvitsee edullisia autoja, ja siksi myös vaihtoautokauppa on suosittua. Nykyisen autokaupan henkeen kuuluu merkittävä satsaus nimenomaan vaihtoautomyyntiin, ja näin toimittiin Savilahden Autossakin. Tätä varten pihalle nousi noin 1 000 neliömetrin kokoinen vaihtoautohalli.
Puolilämpimään vaihtoautohalliin mahtuu sisälle 60 vaihtoautoa, ja pihalle vielä lisää. Mustosen mukaan Mikkelissä on tarkoitus myydä jatkossa vaihtoautoja noin 80–100 auton varastosta.
– Koko konsernin, Jyväskylä ja Savonlinna mukaan lukien, vaihtoautovarasto on 300–400 auton haarukassa.
Satsauksilla on ollut työllistävä vaikutus. Uusia työntekijöitä on palkattu automyyntiin kolme ja huolto- ja varaosapuolelle neljä. Huoltopäällikkö Mika Toivosen mukaan tarvetta lisäkäsille löytynee vielä jatkossakin.
– Korjaamolla on hyvin töitä. Kaikki neliöt ovat käytössä, mies viestii kiireiden keskeltä.
JARNO LAATIKAINEN