Wetteri on valinnut kasvun tien

28.2.2024 Auto & Kone
Yritykset
Škoda-miehet, automyyjä Taavi Pulkkinen ja myyntipäällikkö Ville Kaipainen sekä jälkimarkkinoinnin ryhmäpäällikkö Matti Lantta palvelevat asiakkaita tutussa paikassa uuden isännän palkkalistoilla.

Mikkelissä ja Savonlinnassa toiminnot on avattu kaikin osin. Remontin myötä uusien autojen myynti keskitetään saman katon alle.

Oululaislähtöisen Wetteri Auto Oy:n autoliiketoiminnot Mikkelissä alkoivat vuoden vaihteessa. Osuuskauppa Suur-Savon autokauppaliiketoiminnan kokonaisuuden ostanut Wetteri avasi helmikuun alusta Škodan myynti- ja huoltoedustuksen. Samalla loppui merkin liki 25 vuoden ajanjakso Ajanvaunu Oy:llä.
Nopeasti kasvaneen Wetterin tarkoituksena on olla merkittävä autokaupan toimija uusien autojen saralla. Yhtiön liiketoiminta kattaa uusien ja käytettyjen henkilö- ja hyötyajoneuvojen kaupan lisäksi myös raskaan kaluston myynti- ja huoltotoimintaa. Wetteri tarjoaa huolto-, varaosa- ja vauriokorjaamopalveluita ympäri Suomen eri ajoneuvoluokissa 19 toimipisteen turvin.

Autoala on historiansa suurimmassa murroksessa liiketoiminta- ja jakelutiemallien uudistumisen, autoilun sähköistymisen, digitalisaation, kasvavien ympäristövaatimusten sekä teknologioiden kehittymisen myötä. Muutosten edellyttämät investointi- ja kehitystarpeet ajavat alan keskittymistä suurempiin yksiköihin.
Wetterin Länsi-Suomen johtaja Juha Kontio kertoi Hietakadun toimistossa yrityksen olevan kasvuhakuinen autoalan toimija.
– Olemme rakennusvaiheessa, ja tavoitteemme ovat kovat. Kasvu on avainasemassa, sillä uskomme että tulevaisuudessa ei Suomessa tule olemaan autoliikeketjuja kovinkaan montaa yhtä merkkiä kohden.

Kontio sanoo kustannustehokkuuden tulevan esille myös Wetterin toiminnassa. Organisaatio on kevyt ja esimerkiksi palkkahallinto on keskitetty yhteen paikkaan, josta se palvelee koko toimipisteketjua tarvittaessa etänä.
– Olemme aina panostaneet paljon huolto- ja varaosapuolelle. Wetteriläisistä noin 70 prosenttia työskentelee autohuollon tehtävissä.

Wetterin kasvutarina alkoi puolenkymmentä vuotta sitten Etelä-Suomen suuntaan. Autotalo Mobilan nimellä alkanut laajentuminen ei ollut alussa helppoa. Kontio kertoo työn olevan yhä kesken, ja nykyään moni yritys tarjoaakin heille omaa liiketoimintaansa ostettavaksi.
– On oltava tarkkana, mihin ryhtyy. Volyymin ja sijainnin on oltava kohdallaan, mies valaisee murroksessa olevan markkinan raadollisuutta.
Osuuskauppa Suur-Savon kanssa solmitun kaupan myötä yrityksen omistukseen siirtyi kaikki autoalaan liittyvä liiketoiminta Mikkelin, Savonlinnan ja Vantaan liikkeitä myöten.
– Vantaan osalta toiminta kasvaa vaihtoautopisteenä jatkossakin, Kontio kertoo.

 

Uudella konseptilla

Mikkelissä Wetterin merkit ovat Škodan lisäksi Nissan ja Mercedes-Benz, Savonlinnassa Škoda. Tšekki-merkin myynti siirtyy myymäläremontin jälkeen aiemmin Savon Autokeskuksena tunnettuun kiinteistöön Nissanin ja Mercedes-Benzin seuraksi. Aiemmin Toyotasta tutun rakennuksen tilat toimivat tämän jälkeen vaihtoautomyymälänä, mutta ne toimivat siihen saakka Škodan tiloina.
Remontti kestää maaliskuun ajan, ja uudet Škoda-myyntitilat ovat käytettävissä huhtikuussa.
– Uutta on, että automyyjien lisäksi samassa tilassa palvelee myös huollon vastaanotto, kertoo Škoda-myyntipäällikkö Ville Kaipainen.
Kaipainen kertoo merkin malliston olevan laajalti esillä ja upouudella merkin myymäläkonseptilla varustettuna.
– Uuden auton ostajat pääsevät suunnittelemaan tulevaa autoaan kosketusnäytöllä varustetun pöytätason avulla. Se on aika makea systeemi, Kaipainen hehkuttaa.

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0