Komea kuin leijona

12.5.2023 Auto & Kone
Koeajossa
Uhmakkaan tyylikäs, muuta ei voi uuden 408:n ilmeestä oikein sanoa.
Se ei ole SUV eikä coupé, mutta jotain siltä väliltä. Se on uusi ladattava hybridi, Peugeot 408.

Auton ostamista perustellaan monesti järkisyillä, mutta lopulta päätös tehdään tunneperäisesti. Ajopelin pitää miellyttää omaa silmää ja täyttää samalla omat kuljetustarpeet. Uusi Peugeot 408 näyttäisi olevan tässä suhteessa hyvässä asemassa.
Stellantis-konserniin kuuluvan Peugeotin uusin malli on läheistä sukua aiemmin markkinoille ilmestyneen sisarmerkki Citroenin C5 X:lle. Autojen muotoilulliset jipot eroavat toisistaan niin paljon, että niiden identiteetit ovat hyvin erilaiset, vaikka teknisesti samaa on lähes kaikki. Ilmeeltään Peugeot on näistä kahdesta selkeästi sporttisemman otteen omaava.

Tutustumisajossa ollut auto oli 225 hevosvoimaa omaava ladattava hybridi. Sen sähköiseksi toimintasäteeksi luvataan 64 km WLTP-mittaustavan mukaisesti. Viileällä kelillä lukema on maltillisempi, mutta riittänee useammalle autonkäyttäjälle päivittäisiin työmatkoihin. Samalla matkanteko on vähäpäästöistä ja edullista.
Sisätiloiltaan uutuutta kuiskitaan luokkaansa suuremmaksi. Tämä johtuu reippaasta akselivälistä ja sen mukanaan tuomasta hulppeasta takajalkatilasta. Etupenkeillä riittää säätövaroja katsella liikennettä ja maailmaa i-cockpit -ohjaamon takaa. Suomeksi tämä tarkoittaa pienikokoista rattia ja sen yläpuolista mittaristoa sekä keskinäyttöä. Merkille ominaiseen tapaan nappuloita on vähän ja esimerkiksi ilmastoinnin syvemmät toiminnot on sijoitettu näytön kautta ohjattaviksi.

Muotoilulliset yksityiskohdat palvelevat myös tilankäyttöä. Tästä osoituksena ovat esimerkiksi kyhmyt katon takakulmissa. Niiden alla ovat katseilta piiloon käärityt, mutta silti korin ulkopuolelle sijoitetut takaluukun saranat. Ratkaisun avulla takamatkustajien pääntila on saatu mahdollisimman suureksi.
Takaistuimelle haikaileville on tarjolla jalkatilaa hulppeasti. Pääntila on parimetriselle hieman kortilla, sillä Peugeot ei ole lähtenyt tekemään tilaa istuinkorkeuden kustannuksella. Autoa on luonnehdittu luokkaansa suuremmaksi, ja tämä tuntuu pitävän pääosin paikkansa.

Ajossa pieni ratti ja nopea ohjaus yhdistettynä maukkaasti toimivaan alustaan on sporttinen ratkaisu. Etelä-Savon rospuuttoteilläkin auton alusta toimii mukavasti, eivätkä montut ja töyssyt iske käsille lainkaan. Voisi sanoa että ajokäytös on erittäin miellyttävä. Myös melutaso on kurissa keväisestä karkeasta asvaltista huolimatta ja polttomoottorikin ilmoittaa itsestään vain reippaammissa kiihdytyksissä.
Polttomoottorin, sähkömoottorin ja 8-vaihteisen momentinmuunninautomaatin yhteispeli toimii hyvin. Kolmen eri ajotilan, Electric, Normal ja Sport, välinen ero löytyy lähinnä moottorinohjauskartoista. Muuhun ne eivät juuri vaikuta, jos ei mittariston näkymää värimuutoksineen oteta huomioon.

Leijonamerkin uusin edustaa rotunsa uljainta osastoa. Se erottuu massasta edukseen, ja kun ominaisuudetkin tuntuvat olevan ajan tasalla, niin tämä malli tuskin jää markkinatorsoksi. Ainoa uhkakuva on hinta, mutta niinhän se on asianlaita kilpakumppaneillakin: hybriditekniikka ei ole halpaa.

 

Peugeot 408 Allure Pack
Hybrid 225 EAT8-automaatti

Hinta 50 419€, mallisto alk. 37 981 €
Polttomoottori 1 598 cm3, bensiini, 4-syl., turboahdin
Vaihteisto 8-portainen automaattivaihteisto
Voimansiirto etuveto
Polttomoottorin teho 133 kW (181 hv)
Sähkömoottorin teho 81 kW (110 hv)
Max. yhteisteho/-vääntö 165 kW (225 hv)/360 Nm
Vetokyky (jarruton/jarrullinen) 750/1 400 kg
Kiihtyvyys (0–100 km/h) 7,8 s
Huippunopeus 233 km/h
Kulutus, yhd. WLTP 1,2 l/100 km
CO2-päästöt yhd. WLTP 26 g/km

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0