Jättitraktori luovutettiin Mikkelissä

|

Traktorit kasvavat kokoa: Claas 950 Axion on 3,4 metriä korkea. Renkaiden iso pinta-ala jakaa painoa. Pakoputki on sivussa, poissa kuljettajan näkökentästä.

Keski-Euroopassa valmistettava Claas painaa 13,5 tonnia.

PETRI P. PENTIKÄINEN

Itä-Suomen todennäköisesti yksi suurimmista traktoreista luovutettiin kesäkuun alussa mikkeliläiselle koneliike Amadosille.
Claas 950 Axionin todella huomaa. Korkeutta sillä on 3,4 metriä, leveyttä kolme ja pituutta ilman lisälaitteita lähes kuusi.
Mitä varten sitten traktorin pitää olla tällainen 13,5 tonnia painava jättiläinen? Ainakin se sopii vankaksi liikennetraktoriksi esimerkiksi lavetin vetoon ja maastoon raskaisiin maanmuokkaustöihin sekä haketukseen. Isojen pyörien ansiosta peltoon kohdistuva paino jakautuu laajalle alalle.
Kuusisylinterinen 8,7 litran moottori kehittää 410 hevosvoimaa. Vaihteisto on portaaton.
– Maantienopeuksissa se menee pienillä kierroksilla, ja vaihteistossa on aina käytössä oikea välityssuhde, konemyyjä Osmo Mikkonen Hankkijalta sanoo. Vaihteistosta voi valita erilaisia ohjelmia, joko teho tai taloudellisuus edellä.
Traktorissa on käteviä yksityiskohtia. Pakoputki on sijoitettu sivulle, pois kuljettajan näkökentästä. Konepeitto nousee kevyesti, ja keulassa oleva jäähdytin taittuu ylöspäin, jolloin sen peseminen on helppoa molemmilta puolilta.
Huoltoväli on 500 tuntia, isompi huolto tehdään 1500 tunnin välein.

Claas on merkkinä tunnetumpi puimureista ja lisälaitteista. Claas-traktoreita on tuotu Suomeen vuodesta 2015, ja vuodesta 2020 merkki on ollut markkinakolmosena. Viime vuonna Hankkijalta myytiin noin 150 uutta Claas-traktoria.
Konemyyntipäällikkö Juha Talikka kertoo, että yksi ostajien arvostama asia on Claasin traktorien eurooppalaisuus. Traktori on saksalaista suunnittelua, ja sitä valmistetaan Saksassa ja Ranskassa. Myös voimansiirto on eurooppalainen.

Huonoista ajoista huolimatta kauppa on käynyt, Talikka sanoo.
– Maatalous on yritystoimintaa, jossa tehdään harkittuja investointeja. Poikkeuksellisessa tilanteessa ollaan, mutta konekauppaa se ei ole hyydyttänyt.
Kylvö ja korjuu ovat Talikan mukaan tehostuessaan teknistyneet: traktoreihin saa automaattiohjauksen, ja paikkatiedon avulla voidaan tehdä tarkkaa täsmäviljelyä.

Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot ovat arvaamattomia

|
Akkupalot ovat harvinaisia, mutta vaarallisia ja If toteutti tätä havainnollistaakseen palotestin. Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot eivät ole onneksi vielä kovin tavallisia, selviää Ifin tilastoista. Sähköpyörien ...

New Holland toi markkinoille biokaasutraktorin

|
Ensimmäinen pelkästään biokaasukäyttöinen traktori on saapunut Suomeen. Biokaasulla käyvä traktori on etukäteen herättänyt kiinnostusta sekä biokaasulaitosten kehittäjien että maanviljelijöiden keskuudessa. Myös kuntasektori ja kiinteistönhuolto ...

Konekauppa uskoo tulevaan, vaikka haasteita riittää

|
Koronakurimuksen jälkeen putken päässä on valoa, mutta maatalouden kannattavuusongelmat heijastuvat myös konekauppaan. Ammattilaiset tarvitsevat traktoreita ja työkoneitaan, oli suhdanne tai olosuhde mikä tahansa. Lumia ...

Kun koneeseen tulee vika, silloin on kiire

|
Forest Huolto on myös iso varaosien toimittaja. Ensi vuonna 20 vuotta Mikkelissä toiminut Forest Huolto lähtee keikalle vaikka maastoon, jotta metsäkone tai maansiirtokone saadaan ...