Harvinaiseen joukkoon

|

Tila-autot olivat in, kunnes tulivat katumaasturit. Volkswagen näki tilaihmeissä jälleen markkinaraon ja pisti Multivanin uusiksi.

Aiempi Multivan perustui hyötyajoneuvona tutumman Transporterin pohjalle. Uusi Multivan on täysin uusi malli monessakin suhteessa. Se pohjautuu henkilöautopuolelta tutulle MQB-pohjalevyarkkitehtuurille.
Vaikka Multivanin saa ulkomailla myös dieselinä, ei sitä Suomeen tuoda. Syy lienee puhtaasti verotuksellinen, sillä ladattavan hybridibensan autoveron osuus on vain muutaman tuhatta euroa. Sitä on vaikea lyödä, kun yhdistetty hiilidioksidipäästö on vain 45 grammaa kilometriä kohden. Muutos on melkoinen edelliseen malliin nähden, hinnassa mitattuna yli 30 000 euroa!

Suunnataanpa itse autoon ja tutkitaan, miten Multivan on rakennettu. Kun autoon astelee mistä sivuovesta tahansa, on edessä ensin rappusyvennys. Tämä johtuu siitä, että auton niin sanotussa välipohjassa sijaitsee tekniikkaa, mm. hybridijärjestelmän akusto.
Tunnelma on avara muutenkin kuin mittanauhalla todennettuna. Vaalea sisustusväri ja lisävarusteena saatava lasikatto luovat entisestään ilmavuutta. Multivania leimaa tietty särmikkyys ja selkeys, aina muotoilua myöten. Sisällä tämä särmikkyys näkyy esimerkiksi oviverhoiluissa.
Alla ollut auto edusti lyhempää koriversiota (4970 mm). Pidemmän korin (5170 mm) myötä takaylitys kasvaa akselivälin pysyessä samana. Näin venynyt kokonaismitta näkyy puhtaasti tavaratilan litroissa. Vain muutaman tuhannen euron hintaero kallistanee useamman ostajan valinnan pidemmän mallin suuntaan.

Mahtuu kulkemaan. Kummallakin sivulla olevan liukuoven vetokahvassa on sähkökytkin, jota painamalla ovi avautuu ja sulkeutuu.

Multivan on nimensä mukaisesti varsinainen monikäyttöauto. Istuimet pois otettaessa kuoriutuu käyttöön pakettiautomaista tilaa kuutiosotalla. Tai sitten jotain siltä väliltä, mikäli ottaa esimerkiksi toisen puolen penkit pois ja heittää vaikkapa maastopyörän kyytiin. Keskirivin istuimet voi asettaa myös selkä menosuuntaan, näin matkustamossa voidaan istua kasvotusten.
Matkustamon puolen erillisistuimia on keskirivissä kaksi ja takarivissä kolme. Jos takariviin haluaa lisävarusteena vain kaksi istuinta, niin samalla voi ruksia varustelistalta liukuvan keskikonsolin reilun kokoisine taittopöytineen. Tämä liukuva konsoli palvelee kaikkia istuinrivejä oman valinnan mukaisesti, myös kuljettajaa sekä vieruskaveria. Lisäksi kaikki istuimet toimivat pöytinä selkänoja taitettuna.

Näppärä yksityiskohta. Matkustamon istuimien alla on säilytyslokero. Siihen pääsee käsiksi yhden vivun avulla.

Kuljettajan paikalta katsoen Multivan edustaa sähkövolkkareista tuttua pelkistettyä ja selkeää linjaa. Vaihdevalitsin on kojelaudassa, sähköinen käsijarru alhaalla keskellä ja keskitetyt katkaisinryhmät kumminkin puolin ohjauspyörää. Kaikki mahdolliset toiminnot löytyvät keski- ja mittaristonäyttöjen uumenista.
Pienen totuttelun jälkeen uudenlainen hallintalaitefilosofia toimii hyvin. Tosiasiassa mitään hämmentämistä ei käytännössä tarvitakaan, sillä bensa- ja sähkömoottorit sekä DSG-suorakytkentävaihteisto toimivat yhdessä aukottomasti. Voimaa tarvittaessa voi valita buustitoiminnon, joka antaa sähkö- ja bensamoottorin yhteisvoiman käyttöön toviksi.

Multivanin sähköinen toimintasäde on WLTP-mittaustavan mukaisesti vajaat 50 km. Se on ison otsapinta-alan omaavalle autolle kelpo lukema.

Ajoin ensimmäisen lenkin aikana reilut 70 kilometriä, josta puolet taajama-ajoa ja toinen mokoma maantieajoa. Tällöin ajotietokone näytti kuutosella alkavaa lukemaa. Toinen ajorupeama oli reipasta maantieajoa, jolloin kulutuslukema painui reiluun kahdeksaan litraan satasella. Tällöin hybridiakku oli tyhjä.
Jos kuljetuskapasiteettia kaivataan reilummin ja autoa on mahdollista ladata päivittäin sekä kilometrisuorite pyörii ennemmin kymmenissä kuin sadoissa kilometreissä, on Multivan oiva vaihtoehto. Siitä ei pääse mihinkään.

 

Volkswagen Multivan

  • Hinta: 66 676,91 € (hinnat alk. 63 443,54 €)
  • Polttomoottori: 1 395 cm3 (4-syl., DOHC, suoraruiskutus, turboahtimet)
  • Polttom. max. teho: 150 hv (110 kW)/5 000 – 6 000 r/min
  • Polttom. max. vääntö: 250 Nm/1 550 – 3 500 r/min
  • Sähkömoottori (vaiht. integr.): 116 hv (85 kW)/330 Nm
  • Kokonaisteho (max.): 218 hv/160 kW
  • Vaihteisto: DSG-suorakytkentävaihteisto
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 11,6 s
  • Huippunopeus: 100 km/h
  • Perävaunumassat: (jarruitta, jarruin) 750 kg/1 600 kg
  • Sähköinen toimintasäde (WLTP): 46-50 km
  • Kulutus (WLTP): 1,9 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2 –päästöt (WLTP): 45 g/km (yhdistetty)

MB C 300 E: Suoraan pistokehybridien esikuvaksi

|
Kun sähkö- ja polttomoottoriauton parhaat puolet yhdistetään, on tulos hyvinkin käytännöllinen. JARNO LAATIKAINEN Tuskin mistään puhutaan nyt autoalalla niin paljon kuin voimanlähdemurroksesta. Sähköautojen tulevaisuus ...

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...

Ex-pikkuauto uuteen kuosiin

|
Uusi Fabia repii luokkarajoja ja tarjoaa isompien autojen ominaisuuksia, merkille ominaisia fiksuja oivalluksia unohtamatta. Škodan perinteisimmistä malleista Fabia edustaa pienempää päätä. Se on ollut ...

Kynnyksetön sähköauto

|
Sähköautoihin liitetään usein futuristisia mielikuvia. BMW purkaa tämän myytin tuoreella iX3-mallilla. Baijerin ylpeys BMW on valmistanut sähköautoja jo kahdeksan vuoden ajan. Pienehkön i3-mallin ohella ...