Ison maasturin merkitys Volvolle on suurempi historian valossa, kuin mitä moni luulisi. Odotukset ovat sen mukaiset.
Ensimmäinen XC90 esiteltiin vuonna 2002. Se osoittautui jo ennakkotilauksien perusteella myyntimenestykseksi. Auto voitti yli 110 kansainvälistä palkintoa ja automalli oli Ruotsin arvokkain vientituote 2000-luvun puolivälissä. Volvolle ominaiseen tapaan auton mukana esiteltiin paljon uusia turvavarusteita. On selviö, että täysin uuteen malliin kohdistuu isoja odotuksia.
Muotokieleltään auto on suuntaviitta Volvon tulevaan malli-ilmeeseen. Jo mittojensa puolesta XC90 on iso auto, jota suunnittelupöydän kynänvedot tukevat entistä jyhkeämmäksi. Se on ensimmäinen skaalautuvalle alusta-arkkitehtuurille suunniteltu Volvo. Autossa on paljon hienostuneita yksityiskohtia ja selkeitä linjoja eli skandinaavista muotoilua parhaimmillaan. Joka paikasta henkii laatu, eikä auton ympärillä tarvitse pyöriä kuin hetken, kun mielikuva autosta on selvä: tämä on herrakansan ajopeli.
Prameuden huomaa toki hintalapustakin, mutta mitä noin 100.000 eurolla oikein saa? Summa on paljon rahaa, mutta kilpakumppaneihin nähden hinta/laatu-suhde on linjassa. Varustetasot ovat menneet uusiksi. Inscription, R-Design ja Momentum tarjoavat erilaisia fiiliksiä, ensin mainitun ollessa kukkulan kuningas. Varusteista voisi kirjoittaa vaikka monta aukeamaa, mutta raapaistaan tässä nyt edes pintaa.
Turvallisuutta edistää ulkoiseen ilmeeseen huomattavan pienikokoiset, 30 astetta kääntyvät ajovalot, jotka on toteutettu kokonaan LED-tekniikalla. Joka sivulla olevien kamerojen avulla voidaan peruuttaa turvallisesti, sillä näkymä 9” näytössä on selkeä. Autossa kuin autossa alkaa olla kosketusnäyttöä ja järjestelmään voi liittää erilaisia medialaitteita ja puhelimia. XC90 mallin kohdalla käyttökokemus on hyvin samanlainen kuin älypuhelimissa: jos valinta on väärä, palataan alkupisteeseen silmänräpäyksessä.
Ison, toiminnallisen näytön vuoksi nappulaviidakko on olematon. Keskikonsolin soitinmoduulissa on yhteensä vain seitsemän oleellisinta katkaisijaa. Sähkötoimisesti autossa aukeaa takaluukun lisäksi myös hansikaslokeron kansi. Leppoisan menon takeena on ilmajousitus, jonka avulla voidaan laskea ja nostaa myös auton perää ostoskasseja konttiin nostettaessa.
Ajaminen on luonnollisesti helppoa, kun vain ison auton mittasuhteiden kanssa on sinut. Maantiellä matka taittuu meluttomasti ja mukavasti. Eri ajotila-asetuksista jokainen löytää omansa tai sitten sen voi hienosäätää. XC90 on uuden aikakauden auto säädettävyydessä: lähes kaikki asiat ovat asetettavissa mielen mukaan.
Kaistavahdin avulla auto pysyy tiellä, mikäli vain tien reunaviiva on tarpeeksi selkeä. Systeemi toimii sivistyneesti ja havahduttaa taatusti jo pelkällä ratin liikkeellä nuokahtavaa kuljettajaa. Sitä ennen järjestelmä on jo kylläkin kehottanut pitämään paussia.
Mittaristo on myös täysdigitaalinen, joka toimii osana tiivistä ”älypakettia”. Navigointi päällä kartta tulee mittariston keskelle ja kierrosluku- sekä nopeusmittarit siirtyvät reunempaan. Tätä esitystä on kiva katsoa, sillä grafiikka on upeaa. Tämän uutuusähkyn keskellä on oleellista tietää kuinka ohjekirja toimii. Kun käytät jotain toimintoa, löytyy ohje näytön takaa helposti ja ennen kaikkea ymmärrettävästi. Tuulilasinäytön avulla nopeus pysyy puolestaan paremmin kurissa, kun lukema on näkökentässä koko ajan.
Uusien voimanlähteiden sarjassa Volvo harppaa uudelle tasolle. Sekä mekaanisen ahtimen että turboahtimen myötä litrateho huitelee reilusti sadan hevosvoiman paremmalla puolella, sillä kaksilitraisesta nelisylinterisestä dieselistä on otettu 225 hummaa ja 470 newtonmetriä vääntöä. Tämän mallisarjan matalatehoisimman moottorin avulla 2.130 kilon omapainon omaava auto kiihtyy ja kulkee erinomaisesti. Silti polttoainetta kuluu inhimillisesti ja päästöarvot ovat kohdallaan. Saman iskutilavuuden omaava bensiinimoottori on hieman janoisempi, mutta tehoa löytyy peräti 320 hevosvoimaa.
Varsinainen tehopakkaus on kuitenkin Plug-In hybridi. Siinä bensakoneen yhteyteen on vielä lyöty 87 hevosvoimainen sähkömoottori, jonka ansiosta suorituskyky harppaa jo urheiluauton tasolle. Ällistyttävän pieni kulutuslukema kiinnostaa enemmän, sillä valmistaja lupaa yhdistetyksi kulutukseksi vain 2,5 l/100 km!
Koeajoauto oli seitsemänpaikkainen versio, jonka tilojen muunneltavuus on helppoa. Erillisistä istuimista koostuvan takapenkin alas kaadossa ei juuri voimaa tarvita. Niskatuen kääntyminen tapahtuu samasta vivusta kuin selkänojan kaato. Jokaisen istuinpaikan voi keskirivillä säätää mieleisekseen, esimerkiksi selkänoja kääntyy seitsemään eri kaltevuuskulmaan. Takimmainen rivi on tarkoitettu lähinnä perheen pienemmille istumapaikaksi.
Uudella isolla Maasturi-Volvolla ajamisesta ei voi olla pitämättä. Ainoa heikompi asia on se, että tämän auton omistajaksi päästäkseen tarvitsee olla tuhti nippu riihikuivaa. Vastaavilla ominaisuuksilla varustettuihin kilpakumppaneihin nähden hinta on linjassa. Kaikki taitaa sittenkin olla vain suhteellista.
Volvo XC90 D5 AWD Inscription A
- Hinta: 103.370 € (hinnat alk. 81.808,94 €)
- Moottori: 1.969 cm³ (4-syl., mek. ja pakok. ahdin)
- Suurin teho: 225 hv/165 kW (4.250 rpm)
- Max. vääntö: 470 Nm (1.750 – 2.500 rpm)
- Kiihtyvyys: 0-100 km/h 7,8 s
- Huippunopeus: 220 km/h
- Kulutus: 5,5/5,8/6,4 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 149 g/km (yhdistetty)