Dieselit kelpaavat jälleen

|

- Tämä on tyypillinen esimerkki siitä, minkälainen auto on kysytty tällä hetkellä, Suur-Savon Auton Petri Sirén sanoo kiinnittäessään hintahenkaria vähän ajettuun Opel Astraan.

Ukrainan kriisin aikana on eri voimanlähteillä toimivien autojen kiinnostavuudessa nähty melkoista heiluntaa. Nyt tilanne on rauhoittumassa.

JARNO LAATIKAINEN

Syyskuun puolivälin tunnelmat olivat mikkeliläisissä autoliikkeissä rauhalliset. Vaikka uusien autojen myyntilukemat ovat valtakunnallisestikin matalat, on vaihtoautokauppa käynyt mukavasti. Kysyntä on kanavoitunut pitkin vuotta käytettyihin uusien autojen pitkien toimitusaikojen vuoksi.
Uusien autojen kauppasopimuksia on tehty hyvin ja tilauskannat ovat ennätyksellisiä. Nyt kun suma alkaa hiljalleen purkaantua, niin vaihtoautoja on pian tarjolla entistä enemmän. Mutta mistä käytettyjä autoja on kaikesta huolimatta riittänyt markkinoille?
– Ei niistä pulaa ole ollut, ainakaan meillä. Niitä on tarjolla vaihtoautojen lisäksi esimerkiksi leasing-palautuksina, kertoo Ajanvaunun myyntipäällikkö Veijo Karjalainen.
– On harhaluulo ettei olisi autoja. Kyllä niitä on, mutta hintataso on ollut viime aikoina hieman korkeampi niin ostaessa kuin myydessä, sanailee Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Heikki Laine.
Tämä johtuu Laineen mukaan inflaatiosta. Auto on hyödyke siinä missä muutkin ja korkean inflaation aikana hinnat ovat nousseet joka sektorilla.

Markkinoilla on kysyntää kaiken hintaisista vaihdokeista. Etelä-Savossa kysyntää riittää varsinkin edullisemmissa hintaluokissa. Savilahden Auton vaihtoautopäällikkö Harri Parkkinen tähdentää, että auton hankinta on jokaiselle asiakkaalle yhtä iso satsaus.
– Toiselle tonnin osto voi olla suurempi asia kuin toiselle sadantuhannen.
Hän myös tähdentää kysynnän olevan suurinta edullisemmissa hintaluokissa.
Parkkinen etsi puheittensa pohjalle tilastofaktan: 82 % kaikista auton ostajista päätyy alle 26 000 euron ostokseen. Lisäksi kokenut kauppamies tietää, että valtaosalla kuluttajista ei ole varaa investoida autoon määräänsä enempää.
– Autoilun kuluista puhuttaessa unohtuu usein suurin yksittäinen kuluerä eli pääomakulut. Kiinnitetään liikaa huomiota siihen, millä polttoaineella auto liikkuu.

Ehkäpä kuumin kysymys autoa hankkivalle on juuri se, minkä voimanlähteen valitsisin. Suur-Savon Auton vaihtoautopäällikkö Petri Sirén ei usko tässä asiassa tapahtuvan mitään ihmeellistä muutosta ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen. Oma käyttötarve ratkaisee bensan, dieselin, hybridin ja täyssähkön väliltä.
– Muutokset ovat hitaita ja valintakysymyksissä automyyjät neuvovat mielellään.
Dieseleiden kysyntä on palautunut autoliikkeiden mukaan alkuvuoden tasolle myös Mikkelissä. Polttoaineiden hintakeskustelu on laantunut ja katse on kääntynyt sähkön hintaan. Tämä on vaikuttanut siihen, että sähköautojen kysyntä on vuorostaan vaihtoautomarkkinoilla alakuloista. Mutta kuinka kauan näin on, niin sitä ei kukaan osaa ennustaa.
Suositun Autovex-verkkopalvelun myyntitilastojen mukaan dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti kasvoi heinäkuusta elokuuhun lähes toisella mokomalla (+ 91 %). Dieselkäyttöisten pakettiautojen haluttavuus on ollut luonnollisesti tasaisempaa koko ajan, sillä muilla voimanlähteillä ei hyötyajoneuvoja ole juuri tarjollakaan.

 

Sähköisesti kotiin
Vaihtoautoja ei myydä Mikkelistä pelkästään eteläsavolaisille. Suur-Savon Auton vaihtoautopäällikkö Petri Sirén kertoo heidän tekemisen olevan kansallista. Tätä tukee toissa keväänä Vantaalle avattu vaihtoautopiste. Mies kertoo kolmen neljästä heidän myymästä autosta olevan käytettyjä.
Rinta-Joupin Laine sanoo erilaisten sähköisten ensikontaktien olevan noin 80 prosenttia kaikista yhteydenotoista. Korona-aikana opitut kauppatavat ovat tulleet jäädäkseen. Yhä isompi osa myydyistä autoista toimitetaan suoraan kotiin, ilman visiittiä autokaupassa.
Savilahden Auton Parkkinen kertoo autoja haettavan myös liikkeisiin ympäri Suomen. Haastatteluhetkellä noutomiehet olivat Oulun ja Kemijärven suunnalla hakemassa autoja myyntiriviin. Ensi viikolla niiden toimitus voi olla jo toiselle reunalle kotimaata.

Osuu ja uppoaa

|
Nuoren silmin traktorimönkijä voi olla mopoautoa houkuttelevampi. Varsinkin jos ulkonäkö on kuin uudella Segway Villainilla. JARNO LAATIKAINEN Ei, se ei ole takavuosien rantakirppu, mutta ...

Moderni ja retro

|
Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia. JARNO LAATIKAINEN Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun ...

Cruisaten kylänraitti täyteen

|
Toista kertaa järjestetty Haukivuori Cruising keräsi 10.9. jo liki 90 ajoneuvoa Asemankylän raitille. Uutuutena oli mm. tuning-osasto, ja myös raskaita ajoneuvoja oli paljon. Päivä ...

Niropatin toinen painos

|
Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla. JARNO LAATIKAINEN Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. ...

Rengassarjaan 40 muovipulloa

|
Saksalainen Continental toi markkinoille renkaan, jonka runko perustuu kierrätetystä muovista valmistettuun polyesterilankaan. JARNO LAATIKAINEN Uutta materiaalia käytetään ensimmäiseksi kesärengassarjoissa ja se korvaa perinteisen polyesterin ...