Esikuva laitettiin uusiksi
Honda CR-V 1.5 VTEC turbo (193 Hp) Elegance AT AWD

|

Kohta myös hybridi. Aluksi uuden CR-V:n pellin alle saa 1,5 litran bensaturbon. Pian saatavilla on myös hybridi, jonka markkinaosuudeksi Honda ennustaa vuonna 2025 jo 2/3 koko mallin myynnistä.
Kohta myös hybridi. Aluksi uuden CR-V:n pellin alle saa 1,5 litran bensaturbon. Pian saatavilla on myös hybridi, jonka markkinaosuudeksi Honda ennustaa vuonna 2025 jo 2/3 koko mallin myynnistä.

Satsaukset tiloihin ja äänimaailmaan lennättävät viidennen sukupolven CR-V:tä.

Hondalle CR-V on elintärkeä malli. Euroopassa se edustaa neljännestä merkin kokonaismyynnistä ja malli on ollut koko maailman myydyin SUV jo viisi vuotta putkeen. Viime vuonna uusia CR-V Hondia myytiin yhteensä 378 000 autoa.
Vanhoilla meriiteillä ei kuitenkaan nykykilpailussa pitkälle pötkitä. Tarvitaan isoja kehitysaskeleita, mikäli piikkipaikka halutaan pitää hallussa. Muotoilussa on selkeitä hondamaisia piirteitä, vaikkakin uusi CR-V edustaa aiempaa rohkeampaa muotoilulinjaa.

Ajatus mukana. Uudelleen muotoillun kynnyksen ja alemmaksi ulottuvan ovenhelman avulla lahkeet eivät likaannu niin helposti.
Ajatus mukana. Uudelleen muotoillun kynnyksen ja alemmaksi ulottuvan ovenhelman avulla lahkeet eivät likaannu niin helposti.

CR-V:n kroppa on lihaksikkaamman näköinen. A-pilaria on siirretty taaksepäin ja konepelti on aiempaa pidempi. Isot sivupeilit sopivat muotoiluun ja ovat käytössä erittäin hyvät. Takanäkymä on arvokkaan oloinen ja leveä takavalojen muotoilu luo matalaa olemusta CR-V:n muotoihin.
Maavara ja akseliväli on edeltävään malliin nähden reilumpi ja rengaskoko suurempi. Kasvaneet mitat näkyvät myös sisällä ja Honda kehuukin sisätilojen olevan luokkansa suurimmat. Etu- ja takamatkustajan välinen hajurako on kasvanut pituussuunnassa 50 mm. Saman verran on tullut lisää mittaa pelkästään takamatkustajien jalkatilaan. Takapenkille käyntiä on helpotettu lähes 90 astetta kääntyvien ovien avulla.
Tavaratila on suurimmillaan 561 litran vetoinen. Penkit alas kaadettuna tavaratilasta tulee tasainen ja se riittäisi pituutensa (1830 mm) puolesta useimmalle meistä vaikka nukkumiseen. Varsinaisen takakontin kohdalla on 100 kg:n painon kestävä pohjalevy, jota laskemalla tavaratilan saa asetettua kaadettujen penkkien tasosta myös alemmaksi. Silloin tavaratilan kapasiteetti on suurin mahdollinen.

Istuinpaikat saa myös kolmannelle riville. Kun toisen penkkirivin pituussuuntainen liikematka on 150 mm ja selkänoja sekä istuinosa nousevat ylös, on ”takatakapenkkiläisten” mahdollista astua kyytiin ilman telinevoimisteluliikkeitä. Seitsenpaikkaiset malleja ei tarvitse odottaa sen enempää, vaan ne ovat saatavilla heti alusta alkaen.
Ohjausta on nopeutettu ja ohjauspyörän kierroksia löytyy laidasta laitaan 2,3. Se on edeltävään malliin nähden liki kierroksen verran vähemmän. Tien päällä homma tuntuu toimivan. Ohjaustuntuma on kunnossa ja meno vakaata syksyisessä sivutuulessakin. CR-V on ajamisen suhteen yllätyksetön myös kaupungissa, vaikka ei reippaan kokonsa puolesta paras kaupunkiauto olekaan.
Suurin huomio kiinnittyy kuitenkin äänettömyyteen, jonka eteen on tehty valmistajan mukaan paljon töitä. Moottorin ja vaihteiston tuennassa on käytetty hydraulista kiinnitysmenetelmää. Moottorin ääniä on suitsittu aktiivisella vastamelujärjestelmällä sekä reippaammalla äänieristemateriaalien käytöllä. Myös tukivarsien puslat ovat hydraulisia ja taka-apurunko on mallia kelluva. Lisäksi tuulilasi on äänieristettyä mallia.

Viimeistelty. Puusomisteet luovat muovin sekaan laadukkaampaa tunnelmaa.
Viimeistelty. Puusomisteet luovat muovin sekaan laadukkaampaa tunnelmaa.

Varustepuolelta on mainittava ehdottomasti eCall-palvelu, joka on ajoneuvon sisäänrakennettu hätäpuhelujärjestelmä. Se aktivoituu ja ottaa yhteyttä hätäkeskukseen kun turvatyynyt laukeavat. Apua voi pyytää myös manuaalisesti painamalla nappia. Tiedot sisältävät auton yksilöintitietojen ohella koordinaatit ja kulkusuunnan.
Turvavarustekattaus on muutenkin reilusti mitoitettu. Älykäs liikennemerkkien tunnistus voidaan yhdistää nopeusrajoittimeen, jolloin järjestelmä pitää nopeuden aina lainvartijan mieleisenä. Vakiona kaikissa varustelutasoissa on aktiivinen törmäyksenvaroitusjärjestelmä niin ajoneuvoihin kuin jalankulkijoihin nähden. Listalla on lisäksi kaistavaroitin, tieltä suistumisen ennakointi, mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistallapitoavustin.

Auton sydämenä oleva 1,5 litran bensaturbo on melkoisen ruudikas. Se tuottaa iskutilavuuteensa nähden mukavasti tehoa (193 hv). Suomeen ei tuoda aluksi muita moottoriversioita, kunnes hybridiversio astuu kevättalvella kehiin. Vaihteistona tehokkaamman moottorin kanssa on aina portaaton CVT-vaihteisto. Samasta iskutilavuudesta miedomman tehon (173 hv) kehittävän moottorin jatkeena on aina 6-portainen manuaalivaihteisto. Ajossa voimaa riittää, mutta portaattoman vaihteiston antama fiilis on aina hieman kuminauhamainen, vaikka vaihtokohdat on ohjelmoitu kuulumaan kajuuttaan saakka.
Helppoa ajaminen joka tapauksessa on. Pienet yksityiskohdat saavat toisinaan aikaiseksi miellyttäviä fiiliksiä ja niin nytkin. Allekirjoittaneen jalkaan sattui, ihan hyvällä tavalla, kojelaudan keskiosan antama sivutuki. Muutenkin ajoasento on hyvä ja ohjaajan paikalla viihtyy. Uusi CR-V sisältää tukun onnistuneita uudistuksia. Jos Hondan laatutaso on sama kuin ennenkin, ei mallin menestyksen jatkumiselle ole isompia esteitä.

 

HONDA CR-V 1.5 VTEC TURBO (193 Hp) ELEGANCE AT AWD

  • Hinta: 43 964,36 € (hinnat alk. 33 949,55 €)
  • Moottori: 1 498 cm3 (4-syl., suoraruiskutus,turboahtimet, EURO VId)
  • Suurin teho: 193 hv/142 kW (5 600 rpm)
  • Max. vääntö: 243 Nm (2 000 – 5 000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10 s
  • Huippunopeus: 200 km/h
  • Kulutus: 6,2/7,1/8,6 l/100 km(maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2-päästöt: 196 g/km (yhdistetty) (Kulutus- ja päästöarvot on laskettu WLTP-mittaustavan mukaisesti)
AMG-paketilla. Sporttisemmat puskurit, alahelmat ja isot vanteet korostavat ulkonäköä.

Reippaampi uudistus —

|
Mercedeksen syömähammas eli C-sarja uusittiin pinnan alta reilulla kädellä. Vuonna 2014 esitellyn C-sarjalaisen uudistus ei ole pelkkä kasvojen kohotus. Kaikkiaan yli 13 000 osasta koostuva ...
Maukkaat muodot. Hämärässä on helppo havaita Focuksen raikkaanreippaat linjat.

Pilviä hipoen — Ford Focus 1,0 EcoBoost Titanium

|
Neljännen sukupolven Focus kiilaa suosikkiluokkaan varmoin ottein, viimeisimmällä tekniikalla ladattuna. Uusi Focus tulee markkinoille entistä laajemman malliston turvin. Ensiesittelyssä hiljattain ollut viistoperäinen malli saa ...