Selkeästi paremmin tehty
Ford Ecosport 1,0 T EcoBoost Titanium

|

Parrasvaloissa. Katumaasturit nauttivat nyt suurta suosiota ja Ford haluaa ottaa niistä entistä suuremman osuuden Ecosportin kokoluokassa.
Parrasvaloissa. Katumaasturit nauttivat nyt suurta suosiota ja Ford haluaa ottaa niistä entistä suuremman osuuden Ecosportin kokoluokassa.

Uusittu Ecosport on myös tyylillisesti aiempaa pätevämpi.

Katumaastureiden kysyntä ei katso auton kokoa. Korotetulla maavaralla varustettuja autoja myydään kuin häkää. Ford toi Ecosportin markkinoille vuonna 2016, mutta sen ominaisuudet eivät silloin olleet kilpakumppaniensa tasolla. Osasyynä oli se, että auto oli mallina esitelty jo monta vuotta Suomeen jalkautumista aiemmin.
Nyt Ecosportissa on Fordin mukaan peräti 2 300 uusittua osaa, joten kysymyksessä ei ole mikään heppoinen kasvojen kohotus, vaan vakavalla otteella tehty iso uudistus. Korin keskiosa ja akseliväli ovat ennallaan, kuten myös sisätilat. Moniin kilpakumppaneihinsa nähden Ecosport on lyhempi, mutta korkeampi.
Pysty istuma-asento tarkoittaa tehokkaampaa tilankäyttöä pystysuunnassa. Tämän huomaa hyvin myös takapenkillä, jossa mahtuu istumaan kookkaampikin kaveri, kunhan vain etuistuin ei ole taka-asennossa. Etuistuimella mahtuu olemaan ja ohjaksissa tulee hieman mikroautomainen fiilis. Kaikki tarvittava on lähellä ja pienikokoinen auto kääntyy kuin ihmisen mieli.

Uudistukset näkyvät uudistuneelta kuskin jakkaralta kaikkein parhaiten: osa hallintalaitteista on lainattu Fiestasta ja iso näyttö hallitsee näkymää. Muutoksen myötä nappulaviidakko on myös maltillisempi.
Tavaratila on lyhyt, mutta korkeussuunnassa tilaa riittää. Lattian voi säätää kolmeen eri tasoon. Varapyörä kiinnitetään tarvittaessa takaoveen, joka on saranoitu koko leveydeltään vasemmasta reunasta.
Bensakoneiset vaihtoehdot perustuvat litraiseen kolmisylinteriseen EcoBoostiin, josta puristetaan joko 125 tai 140 hevosvoimaa. Pienemmän moottorin yhteyteen saa momentinmuuntimen avulla toimivan automaattivaihteiston, kuten koeajoautossa. Nelivedon saa pian uuden 1,5 litran dieselin kaverina, mutta etuvetoiset ovat aina bensamoottorisia.

Kuraohjain. Leveä rengas ja kaartuva kylki laittavat maalipinnan koville. Ecosportin kohdalla ongelmaan pureudutaan muovisen ohjaimen avulla.
Kuraohjain. Leveä rengas ja kaartuva kylki laittavat maalipinnan koville. Ecosportin kohdalla ongelmaan pureudutaan muovisen ohjaimen avulla.

Ajossa moottori luo riittävästi voimaa, mutta automaatti antaa moottorin kiertää melko ylös myös D-asennossa. S-asennossa vaihtopiste on vielä korkeammalla. Toki autolla voi edetä rauhallisemminkin, ja se sopii Ecosportille paremmin. Rälläysvehkeet ovat erikseen.
Tien päällä jousitus tuntui ainakin kevyellä kuormalla topakalta, eivätkä kelirikon kaivamat töyssyt menoa juuri haitanneet. Ohjaus keskittää hyvin ja on tunnokas, kuten nykyään Fordeissa on. Kaupunkipyörityksissä Ecosport toimii, sillä lyhyt auto yhdistettynä reiluun istumakorkeuteen tietää hyvää näkyvyyttä. Tosin parkkeeratessa etukulmia on hieman hankala hahmottaa.
Heikommalla tiellä pärjää hyvin 19 cm maavaran ansiosta. Muutenkin olemus on selkeästi maskuliininen ja vaikka sisällä onkin fiestamaisia piirteitä, niin mikään korotettu Fiesta Ecosport ei ole. Sekin asia on hoidossa, sillä Fiestasta tuli markkinoille hiljattain oma korotettu Active-mallinsa.

Avustavista järjestelmistä kaatumisenesto on vakiona. Kuolleenkulman valvontajärjestelmä on puolestaan lisävaruste. Titanium-tasossa on vakiona nappistartti eli avaimeton järjestelmä, ajovaloautomatiikka ja 8” kosketusnäyttö. Sync 3 -nimeä kantavan mediajärjestelmä tukee Apple Carplay- ja Android Auto-järjestelmiä. Pari tonnia arvokkaammassa ST-Linessa on panostettu enemmän tyyliltään urheilullisiin seikkoihin.
Uusi Ecoboost on oiva peli varsinkin kahdelle. Reilu istumakorkeus on varmasti varttuneempien autoilijoiden mieleen, joten kauppa saattaa käydä hyvinkin.

 

Ford Ecosport 1,0 T EcoBoost Titanium

  • Hinta: 27 232,06 € (hinnat alk. 20 511,10 €)
  • Moottori: 999 cm3 (3-syl., bens. suoraruiskutus, turboahdin)
  • Suurin teho: 125 hv/92 kW (6 000 rpm)
  • Max. vääntö: 170 Nm (1 400 – 4 500 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 12,7 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 4,7/5,3/6,6 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 125 g/km (yhdistetty)
Ei eroja. Päällisin puolin kaasukäyttöisen Octavian erottaa takaluukun mallimerkinnän avulla.

Puhtaampien päästöjen tšekki

|
Kaasuautot ovat tulossa uudella ryminällä. Octavian valtti on kaasun ja bensan takaama pitkä toimintasäde. Erilaiset polttoainevaihtoehdot ja niiden yhdistelmät tuovat autoa ostaville lukuisia vaihtoehtoja. ...
Isompien jäljillä. Uusi, kasvanut Mersun A-malli houkuttelee entistä laajempaa ostajakuntaa.

Tehty Suomessa, osa II

|
Kotimaamme kannalta ehdottomasti tärkein automalli, Mercedes-Benz A, uusiutui. Millä eväillä aakkonen menestyy jatkossa, siitä otimme selvää. Kaukana ovat ne ajat, kun A-sarjan Mersu tunnettiin ...
Ei sulata. Priuksella pärjää hyvin talvisessa säässä, tosin lumi ei sula etukannen päältä pelkällä sähköllä ajettaessa.

Ensimmäinen töpselin kanssa — Toyota Prius Plug-In Active

|
Hybridiautoilun pioneerista tuli markkinoille ensimmäinen ladattava versio. Hybridiautoilla menee lujempaa kuin koskaan aikaisemmin. Autoteollisuutta vauhdittavat päästönormit johtavat siihen, että polttomoottorin rinnalla pitää olla muutaman ...