Vuoden autoksi heti kättelyssä — Volvo XC40 T5 AWD R-Design Launch Edition aut.

23.3.2018 Auto & Kone
Kontrastia. XC40 saa muotoilullisen olemuksen lisäksi kontrastia myös runsaista värivaihtoehdoista, joita voi sekoitella katon ja korin osalta mieleisekseen.

Volvon täysin uusi citymaasturi on suunniteltu ilman menneisyyden rasitteita rohkein pensselin vedoin.

Uusi tulokas tulee oivaan saumaan, eikä varmasti sattumalta. Kaupunkimaastureiden ja crossovereiden kisa käy kuumana, eikä premium-luokan autoa ostavan tehtävä ainakaan helpotu, siitä osoituksena XC40:n valinta Vuoden Autoksi.
Volvon XC-sarjasta kaikki tuntevat 90- ja 60-versiot. Täysin uusi malli, XC40, pohjautuu Volvon uudelle CMA-pohjalevylle, kun isoveljiensä perusta on SPA-arkkitehtuurin varassa. Näiden kahden ratkaisun väliset erot löytyvät lähinnä etujousituksen ja voimalinjojen kohdilta.
Mutta vähät pohjalevyistä, sillä tärkein anti löytyy merkille kokonaan uuden XC40:n ilmeestä. Unohda kaikki kiltit classic-mallit, nyt estradilla on katu-uskottavin Volvo pitkiin aikoihin. Rohkeilla piirteillä houkutellaan uutta ostajakuntaa merkin pariin nuoremmasta päästä. Auto pohjautuu jämäkästi kyljen voimakkaisiin pokkauksiin, jota tukee pysty keula ja valmistajan Thorin vasaroiksi nimeämät ajovalot. Keveyttä luo särmikäs ikkunalinja sekä rohkean ostajan valitsema erivärinen katto.

Kysymyksessä ei ole mikä tahansa citymaasturi. Sen näkee hintalapun lisäksi jo teknisistä tiedoista ja varusteista. Tärkein asia, ajettavuus sekä yleisesti ottaen auton sujuva käyttäminen, ovat isossa roolissa ainakin allekirjoittaneelle. Jos nämä seikat ovat niin ja näin, ei fiilis nouse vaikka kojelaudassa olisi 55” multimedianäyttö.
No, Volvon kohdalla 9,3” Sensus-informaatiokeskus on kohdallaan kaikkine anteineen, mutta ajettavuuden osalta on käytettävä superlatiiveja. Ajaminen tuntuu helpolta niin maantiellä kuin kaupungissa. Veikkaan että jos autoilla voisi ylipäätään ajaa silmät sidottuina, arvaisi useampi XC40:n kohdalla menopelin todellisuutta suuremmaksi. Alla olleet 18” pyörät tuntuivat olevan sopivan kokoiset ja alusta tuntui toimivan muutenkin erinomaisesti. Ei siis huomauttamista ajamisen suhteen.

Tyyliä. Korumaiset muodot luovat tyylikkäitä yksityiskohtia.
Tyyliä. Korumaiset muodot luovat tyylikkäitä yksityiskohtia.

Tekniikan osalta uutuus sisältää isoveljissään hyväksi havaitut järjestelmät. Turvatekniikan saralla Volvo on aina ollut tiennäyttäjän roolissa kuin kyydissä. Vakiovarusteena Momentum-varustetasossa ovat City safety järjestelmä, joka tarkoittaa törmäysvaroitinta automaattisella täysjarrutuksella, jalankulkijoiden ja polkupyöräilijän tunnistamistoiminto ja isojen eläimien havaitsemistoiminto, joka meidän kohdalla tarkoittaa käytännössä hirviä.
Inscription ja R-Design tasoissa on lisäksi Intellisafe Assist, joka tarkoittaa jonoavustimella varustettua mukautuvaa vakionopeussäädintä sekä puoliautonomista ohjausaputoimintoa. Täysautonominen ajaminen olisi XC40:n kohdalla tekniikan puolesta lähellä maalia, niin fiksusti järjestelmä jo toimii. Kuljettajan tehtäväksi jää lähinnä ratista kiinni pitäminen.
Koeajoauto oli erittäin hyvin varustettu R-Design Launch Edition. Siten varusteasiat olivat vähintään kohdallaan. Keskinäytön lisäksi mittaristo on 12,3” kokoinen näyttö. Äänentoistosta vastasi Harman/Kardonin 600 Watin järjestelmä yhteensä 13 kaiuttimen avulla.

Pituudeltaan Volvon pienin citymaasturi on 265 mm XC60-mallia lyhempi auto. Tiloiltaan XC40 ei ole kuitenkaan mikään ihan pieni auto, vaikka kohderyhmänä ovatkin enemmän pariskunnat kuin perheelliset. Etutiloissa ei ole valittamista juuri kenelläkään ja taaksekin mahtuu. Tosin takaistuin on melko matalalla ja se tietää isommille matkustajille koukkupolvia.

Jippoja. Tavaratilan saa muotoiltua moneen menoon, varsinkin pohjakannen alla on älykköitä oivalluksia.
Jippoja. Tavaratilan saa muotoiltua moneen menoon, varsinkin pohjakannen alla on älykköitä oivalluksia.

Erilaiset säilytystilat ovat oivasti toteutettu. Kuljettajan penkin alla on vetolaatikko, kännykän voi ladata vaihdevivun edessä olevasta laatikosta ja ovitaskut ovat reilun kokoiset. Uudenlaisen kaiutintekniikan vuoksi ovipahvit ovat normaalia koverammat. Tavaratilaa on tarjolla perusasennon 460 litran ja penkit alhaalla 1336 litran väliltä. Litroja tärkeämpää on kuitenkin monet pikkuasiat: hattuhylly voidaan varastoida tavaratilan pohjan alle tai pohja voidaan nostaa pystyyn puolittain, jolloin se toimii tilanjakajana saranoiden muodostaessa kassikoukut.

Moottorin voi valita kolmen eri bensan ja kahden eri dieselin väliltä. Vaihteistona on lähes aina automaatti, keppivaihteisen saa vain pienimpien moottoreiden yhteyteen. Tutustumisajossa ollut XC40 on malliston kuningas, 247 hevosvoimaisella moottorilla varustettu T5 AWD. Moottorin äänet olivat hyvin kurissa, mutta täyskaasukiihdytyksessä tämä kaksilitrainen bensaturbo kertoi kun voima puhui. Ja kuten arvata saattaa, ei tällä versiolla jäänyt jalkoihin.
Uusi Volvo XC40 on lyhyesti sanottuna superlatiivien auto, jonka ominaisuudet aukeavat parhaiten ajamalla.

 

Volvo XC40 T5 AWD R-Design Launch Edition aut.

  • Hinta 74 900 € (hinnat alk. 39 975,88 €)
  • Moottori: 1 969 cm3 (4-syl., bensiini, suoraruiskutus, turboahdin,)
  • Suurin teho: 247 hv/182 kW (5 500 rpvzm)
  • Max. vääntö: 350 Nm (1 800 – 4 800 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 6,5 s
  • Huippunopeus: 230 km/h
  • Kulutus: 7,1/10,6/7,9 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 168 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0