Vuoden Auto sai isoveljen

15.9.2017 Auto & Kone
Tyyliniekka. Uusi 5008 on tyylikäs iso SUV.

Uusi 5008 iskee tilaa tarvitsevien markkinoille katumaasturina.

Alkuvuodesta Suomeen rantautunut 3008 on niittänyt mainetta ja kunniaa. Valinta läntisen Euroopan arvostetuimman autoalan tunnustuksen saajaksi, Vuoden Autoksi, kertoo kaiken oleellisen pähkinänkuoressa.
Isoveljen osalta ei ole vanhaan nähden jäljellä leijonamerkin lisäksi muuta kuin lukema 5008. Perinteisen tila-auton sijaan kysymyksessä on nyt ehta SUV. Ranskassakin on huomattu, että juuri tämä autoluokka on kasvanut, vaikka automarkkinoille ei viime vuosina ole ollut kovin helppoa.
Reilummasta maavarasta huolimatta nelivetoa ei ole ainakaan toistaiseksi tarjolla. Tosin se ei ole tämän kaltaisten autojen myyntieste ollut ennenkään.

Fiksuja oivalluksia. Helposti irrotettavat takaistuimet ja takaturvavyön paikallaan pitävä magneetti kertovat loppuun asti ajatelluista oivalluksista.
Fiksuja oivalluksia. Helposti irrotettavat takaistuimet ja takaturvavyön paikallaan pitävä magneetti kertovat loppuun asti ajatelluista oivalluksista.

Uusi 5008 on B-pilariin saakka sama auto kuin 3008. Tyylillisesti autojen välillä ei ole eroa, mutta tarkkasilmäinen huomaa takaosan olevan pidempi. Mittanauha paljastaa lukemaksi 19 cm 3008:aan nähden. Tilaa on tarjolla perheellisen makuun hyvin ja numeroiden valossa takakontti on luokkansa suurin. Tavaratilan kokonaistilavuus on 5-paikkaisena kunnioitettavat 780 litraa.
Keskirivin kolme istuinta on säädettävissä pituussuunnassa kukin erikseen. Laitimmaisten istuimien yläreunoissa on kahva, josta penkin saa kipattua eteen ja selkänojan alas yhdellä kädenheilautuksella. Näin avautuu kulkureitti kahdelle takimmaiselle istuimelle, jotka ovat saatavissa lisävarusteena. Kun ottaa huomioon lisäistuimien hintavaikutuksen, plus 850 euroa veroineen, on helppo veikata niille myyntimenestystä.
Takimmaiset penkit on suunniteltu todella fiksusti. On tavallista, että ne voidaan kääntää erikseen käytettäviksi, mutta 5008:n kohdalla homma on viety pidemmälle. Istuimet voidaan irrottaa yhtä vipua kääntäen, eikä 11 kilon painoinen penkki ole ylivoimainen naisväenkään nostettavaksi. Takaisin laittaminen ei ole sen hankalampaa, riittää kun istuimen nakkaa paikalleen oikein päin.
Kuljetustarpeen iskiessä tavaratilan saa tasaiseksi kääntämällä keskirivin penkkien lisäksi selkänojissa olevat levyt alas. Mikäli takarivin jakkarat ovat poistettu, saadaan tavaratilan välipohja yhden välipalikan avulla jämäkäksi. Se tietää samalla reilun kokoista lisätilaa välipohjan alapuolelle.

Ajettavuudeltaan 5008 toimii. Akseliväli on 16,5 cm pidempi kuin leijonaveli 3008:ssa, ollen 2,84 metriä. Tämä tarkoittaa käytännössä mukavan rauhallista käytöstä maantiellä. Kävin tutustumisajojakson jälkeen vertailun vuoksi ajamassa tammikuussa testattua 3008-mallia. Erot ovat käytännön ajossa hyvin pienet, sen aavistuksen verran minkä 5008 voittaa maantiellä, 3008 vie ketteryydessä.
Ohjaamon näkymä on raikkaan erilainen, kuin mihin autoileva kansa on tottunut. Digitaalinen I-Cockpit -mittaristo on nostettu ylös ja huomattavan pieni nahkainen ohjauspyörä on viistetty tasaiseksi ylä- ja alapuolelta. Tämä jippo käy ajossa käteen hyvin.
Keskikonsolissa on 8” kosketusnäyttö, jonka avulla ohjataan valtaosaa auton toiminnoista. Mediapuoli tukee kolmea eri järjestelmää, Android Autoa, MirrorLinkiä ja Apple CarPlay:tä.

Reilu oviaukko. Käynti on helppoa sekä etu- että takaistuimelle.
Reilu oviaukko. Käynti on helppoa sekä etu- että takaistuimelle.

Turvavarusteissa on paljon viimeisintä teknologiaa. Etupuskurin tutkan ja tuulilasikameran avulla toimiva hätäjarrutustoiminto Active safety brake on vakiona kaikissa neljässä eri varustelutasossa eli Accessissa, Activessa, Alluressa ja GT:ssä. Vakiona ovat myös esimerkiksi kuljettajan vireystilan valvonta ja liikennemerkkien tunnistus. Kaistavahteja on kahdenlaisia, perusversio varoittaa kuvan ja äänen avulla reunaviivan ylittämisestä, kun aktiivinen järjestelmä kääntää vielä ohjauspyörää yli 65 km/h nopeuksissa.
Paremmin varustellussa Alluressa on mukautuvia sekä ajovalot että vakionopeudensäädin. Myös kuolleen kulman varoitin löytyy. Perheellisiä kiinnostaa varta vasten suunniteltu lapsipaketti, joka tarkoittaa etuistuinten selkänojissa olevia taittopöytiä ja integroituja aurinkoverhoja. Keskikonsolissa on mahdollista ladata matkapuhelinta langattomasti.

Voimanlähteen voi valita kahdesta eri bensamoottorista tai neljästä eri dieselistä. Testattavana ollut 120 hevosvoimaisen BlueHDi:n jatkeeksi saa Aisinin valmistaman automaatin. Tämän voimalinjan avulla mukavuustekijät ovat kohdallaan, sillä combo pelaa hyvin yhteen.
Hinnoittelua katsoen lisätila ei ole hinnan kirouk­sessa. Pikkuveljen hintalappuun nähden 5008 on 2 300 euroa arvokkaampi. Hintaerot ovat samaa luokkaa myös eri varustetasojen välillä, GT-versiota lukuun ottamatta.
Isompi 5008 on Peugeotilta fiksu veto monessakin mielessä. Tehtaan näkökulmasta katsoen tuotantokustannukset pysyvät aisoissa, kun kaksi eri mallia on tehty pääosin samoista tarpeista. Tilaa tarvitseville uusi laumanjohtaja on oiva valinta.

 

Peugeot 5008 Allure BlueHDi 120 aut.

  • Hinta: 40 987,91 € (hinnat alk. 26 590 €)
  • Polttomoottori: 1 560 cm3 (4-syl. diesel, EURO 6)
  • Suurin teho: 120 hv/88 kW (3 500 r/min)
  • Suurin vääntö: 300 Nm (1 750 r/min)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 11,9 s
  • Huippunopeus: 185 km/h
  • Kulutus: 4,0/4,9/4,3 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 112 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0