Autokaupan rakenteet rytisivät jälleen

|

Ei riittänyt. Kaksi vuotta sitten tehty satsaus Opeliin ei osaltaan riittänyt kantamaan Vauhti-Vaunua hetteikön yli.
Ei riittänyt. Kaksi vuotta sitten tehty satsaus Opeliin ei osaltaan riittänyt kantamaan Vauhti-Vaunua hetteikön yli.

Vauhti-Vaunun ovet sulkeutuvat, Opel siirtyi osuuskauppa Suur-Savolle.

Syyskuun 6. päivä vuonna 2017 jää mikkeliläisen autokaupan historiaan mustana päivänä. Alan rakennemuutos iski rajulla sivalluksella, kun markkinointinimi Vauhti-Vaunun takana toimivan Saimaa Invest Oy:n pitkään kestäneet neuvottelut liiketoimintakaupasta Osuuskauppa Suur-Savon kanssa karahtivat kiville. Mikkelin lisäksi Lappeenrannassa, Kotkassa ja Savonlinnassa toimineen perinteisen autokaupan vaikuttajan taru päättyi kuluttajan silmissä todella nopeasti.

Saimaa Invest Oy:n toimitusjohtaja Petri Honkanen kertoi tiedotteessaan uusien autojen rekisteröintien olleen matalalla tasolla jo vuosia. Kannattavuuden kanssa kamppaillut Vauhti-Vaunu avasi tasan kaksi vuotta sitten syyskuussa Mikkeliin uuden Opel-myymälän. Rohkea investointi ei kuitenkaan ehtinyt tuottaa tarpeeksi. Honkasen mukaan riski oli kuitenkin otettava.
– Vaikka viime tilikaudella tuli tappiota, oli nyt huhtikuusta alkanut jakso positiivinen. Loppuvuodesta olisimme saaneet lisää myyntivolyymia kaakon suunnan liikkeistämme edustusmuutoksista johtuen, mutta tätä emme enää pääse näkemään, Honkanen kertoo.

Neuvottelut Osuuskauppa Suur-Savon kanssa olivat pitkällä ja kaikki oli mietitty valmiiksi. Työntekijät olisivat siirtyneet lennosta osuuskaupan palvelukseen ja toiminta olisi jatkunut kuluttajien silmissä ennallaan, ainakin aluksi. Koko kuvio kaatui Honkasten suvun omistuksessa olevan autokauppakiinteistön vuokraukseen. Kolminkertainen vuokrataso aiempaan nähden ei sopinut ostajaehdokkaalle ja pitkään jatkunut tunnustelu päättyi.
Umpikujaan ajautuneiden neuvottelujen jälkeen maahantuojat hakivat autonsa pois ja liiketilat alkoivat autioitua nopeasti. Kaikki tämä tapahtui reilun vuorokauden aikana. Nopea käänne tuli henkilökunnalle täysin puun takaa. Aavistuksia uudelleenjärjestelyistä toki oli, mutta yli 70 vuotta alalla vaikuttaneen paikallisen perheyrityksen toiminnan päättyminen oli silti odottamaton käänne.

Vauhti-Vaunun ovet ovat avoinna varmuudella syyskuun 27. päivään saakka. Liiketoimintaa harjoitetaan konkurssipesän lukuun. Neljällä eri paikkakunnalla on yhteensä noin 150 ajoneuvon vaihtoautovarasto, jonka myynnissä vierähtänee pidempi tovi. Mikkelissä edustettuina olleet merkit herättivät heti kiinnostusta. Savon Autokeskus aloittaa pian Opel-edustuksen. Fordin kohtalo ei ollut tätä kirjoitettaessa selvillä. Sininen ovaali löytynee jatkossa joko Auto-Killan tai Savon Autokeskuksen seinältä.

 

Opel Hietakadulle

Savon Autokeskus aloittaa Opelin myynnin lokakuun puolella. Osuuskauppa Suur-Savon ja Opel Finlandin sopiman jälleenmyyntisopimuksen mukaan toiminnot aloitetaan mahdollisimman pian. Samalla uudelle toimijalle siirtyvät myös merkin huolto- ja varaosatoiminnot. Muutos tietää Osuuskaupan autokauppojen, Etelä-Savon Auton ja Savon Autokeskuksen, markkinaosuuksien nousevan Mikkelissä jo lähemmäs kolmannesta kokonaismarkkinasta.

Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan johtaja Mikko Räisäsen mukaan työt Opelin kanssa alkavat, kun tietoliikenneyhteydet saadaan kuntoon. Uusi merkki tarkoittaa panostusta tiloihin ja henkilökuntaan.
– Tämä tarkoittaa myös rekrytoimista. Palkkaamme tarvittavan määrän työntekijöitä eri sektoreille, Räisänen kertoo.

Vauhti-Vaunusta tilatut, mutta myöhemmin toimitettavat uudet Opelit luovutetaan Savon Autokeskuksesta asiakkaille sovituin ehdoin. Tässä kohtaa aktiivinen toimija on maahantuoja, joka tulee olemaan yhteydessä asiakkaisiin yksityiskohtien sopimisesta.
Savonlinnan osalta Opelin kohtalo on vielä tätä kirjoitettaessa auki. Räisäsen mukaan ainakin huolto pyritään järjestämään oopperakaupunkilaisille.
– Pyrimme ajamaan kaikki palvelut mahdollisimman nopeasti ylös, jotta pääsemme toivottamaan merkin asiakkaat tervetulleiksi.

 

Syyt ja seuraukset

Autoalan rakennemuutoksen tuulet ovat puhaltaneet Mikkelissä viime vuosina vinhasti. Reilut kaksi vuotta sitten nähtiin Karikon Autotalon alasajo ja nyt naksahti Vauhti-Vaunun takana olevan Saimaa Invest Oy:n selkäranka.
Tiukkoina aikoina heikot heikkenevät ja vahvat vahvistuvat. Kukaan tuskin olisi pari viikkoa sitten uskonut yli 70 vuotta paikallisissa käsissä olleen yksityisen toimijan kaatumiseen. Ikävän kehityksen takana on kuitenkin monta tekijää.

Valtakunnan ykkösmedioita myöten käsiteltyjä asioita voi toki nostaa tikunnokkaan aina mahdollisiin suvun jäsenten välisiin riitoihin saakka, mutta perimmäinen syy löytyy toimintaympäristöstä. Somessa ja kahvipöydissä on jo pohdittu ja tullaan pohtimaan mitä tapahtui. Tosiasia on se, että noin 80 ihmistä on vailla työtä ja pari vuotta sitten remontoidut ja rakennetut liiketilat ovat tyhjillään. Voittajia tästä kuviosta on hankala löytää.
Yksi iso syy löytyy vuosia jatkuneesta autokaupan heikosta kannattavuudesta. Alhaisten myyntimäärien vuoksi Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Vuosi toisensa jälkeen automyynti mataa reilusti alle sen rajan, joka tarvittaisiin autokannan uusiutumiseksi.
Autoalan kapasiteetti on rakennettu isommalle myyntitasolle ja kun homma alkaa hiertämään, on leikki kaukana. Autoveromuutoksien pohdinta julkisuudessa on myös ollut melkoista myrkkyä pääomavaltaiselle alalle. Maakunnan väestön väheneminen on osaltaan hankaloittanut tilannetta vähän kerrallaan, vuosi toisensa jälkeen.

Merkittävä ja vähemmän julkisuudessa puhuttu tekijä löytyy autonvalmistajien, maahantuojien ja jälleenmyyjien välisistä roolituksista. Kaupan murroksesta ja verkkokaupasta puhutaan myös autokaupan osalta, mutta iso paine jälleenmyyjille tulee auton valmistajien vaatimuksista liiketilojen ja toiminnan standardien osalta.
Vaatimukset yhteneväisestä ilmeestä saman merkin eri liikkeiden kesken ovat ymmärrettäviä, mutta lähes samojen reunaehtojen soveltaminen Mikkelissä ja Berliinissä ei vain toimi.

Olen vuosien ajan saanut seurata aitiopaikalta autoliikkeiden kilpavarustelua ja rakentamista. Kun samaan yhtälöön lisätään pienentyneet myyntipalkkiot, ei jälleenmyyjillä ole juuri pelivaraa. Kate on revitty vaihtoautokaupasta ja rahoitustuotoista, huolto- ja varaosapuolta unohtamatta.
Meille kuluttajille tämä tilanne tietenkin kelpaa. Kovan kilpailun vuoksi tarjouksia ja etuja suorastaan tulvii autoilevalle kansalle, mutta autoliikkeille se on sama kuin pelattaisiin playoff-otteluita läpi vuoden. Ehkä se runkosarjan tasaisempi meno tuntuisi monen vuoden jälkeen ihan virkistävältä autokauppiaankin mielestä.

Ei vaikuta arkeen. Päästönormin muutos aiheuttaa vipinää lähinnä autokaupan toimijoille ja ohjaa kuluttajia entistä tehokkaammin vähäpäästöisten autojen pariin.

Uusi päästönormi ei muuta todellisia päästöjä

|
Siirtymä päästö­normista toiseen näkyy automerkkien mallitarjonnan muutoksissa ja hintalapuissa. Uuden WLTP (Worldwide harmonized light vehicles test procedure) päästönormin kiirehtimistä edesauttoi muutaman vuoden takainen päästöskandaali. ...
Nopeaa reagointia tarvitaan. Ilkka Häkkänen uskoo autokaupan muuttuvan tulevaisuudessa entistä kiihkeämmällä tahdilla.

Maakunnan autokaupan ohjastaja vaihtui

|
Hyvät eväät alalle omaava Ilkka Häkkänen omaa aidosti maanläheisen ajattelutavan. Toukokuun alusta tehtävässään aloittanut Häkkänen siirtyi maakunnallisen osuuskaupan palvelukseen Rinta-Joupin autoliikkeeltä. Vuodesta 2001 autokaupan ...
Hymy on jo herkässä. Talven mittaan tehdyn remontin myötä entisestä tehdassalista on sukeutunut valoisa automyyntitila.

Autoarinan H-hetki lähestyy

|
Vanha Olavi Räsänen Oy:n punatiilinen tehdaskiinteistö avaa ovensa autokauppana keskikesällä. Pitkä tehdassali hohtaa uutuuttaan, vaikka seinillä on jo pitkä historia. Pelkällä pintaremontilla ei ole ...
Kumpikin käy. Ajanvaunun tuotepäällikkö Taavi Pulkkinen kaasuauton erovaisuuden tankkausaukosta: bensaa isompaan putkeen ja kaasua pienempään.

Autokauppa on piristynyt, mutta lisää odotetaan

|
Sähköautoista ollaan kiinnostuneita, mutta kaasuautoja myydään, hybrideistä puhumattakaan. Reilu vuosi sitten autonostajat varpailleen saanut kohu autoverosta ja liikennekaari-mallista hiljensi autokauppaa oleellisesti viime vuoden alkupuoliskolla. ...
Raid 4 Artic Ducksin 31 autokuntaa kokoontuivat ensimmäisen kerran Mikkelin Citixillä ja Kärkimerkeillä.

Arktiset ankat saavuttivat päämäärän

|
Rättäreiden letka kiinnitti huomiota kulkiessaan halki Suomen. Suomen 2CV-Kilta ry järjesti vannoutuneille rättisitikka eli Citroën 2CV harrastajille mahdollisuuden yhteiselle matkalla läpi Suomen ja yli ...