Urheilullisuuden tähden

|

Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.
Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.

Honda panosti isolla kädellä suosikkimallinsa uusimpaan sukupolveen.

Kesällä 45 vuotta täyttävän Civicin tuorein versio on kasvanut reilusti edelliseen sukupolveen nähden. Honda on suunnitellut uuden mallin paitsi edeltäjäänsä suuremmaksi, niin myös isoksi omassa kokoluokassaan. Pituutta on kertynyt peräti liki 14 senttimetriä lisää. Civic on myös hieman leveämpi mutta matalampi kuin aiemman sukupolven edustajat.

Jo pelkkien mittatietojen perusteella voi kuvitella auton olevan aiempaa urheilullisemman näköinen. Ja näin asia todellakin käytännössä on. Siksi ei ole liioiteltua sanoa, että uusi Civic on paitsi hyvän näköinen, niin myös persoonallinen. Muotoilussa on käytetty rohkeasti särmää ja pyöreyttä, linjat hehkuvat puhdasta urheilullisuutta ja röyhkeyttä. Siitä ei ole epäilystäkään, erottaako tämän auton parkkialueella kilpasiskoistaan.

Runsaat muodot. Civicin linjoissa ei ole säästelty yksityiskohdilla.
Runsaat muodot. Civicin linjoissa ei ole säästelty yksityiskohdilla.

 

Uudistuksen myötä korimalleja on kaksi: nyt esitelty viistoperäinen versio ja hieman myöhemmin mukaan tuleva porrasperä. Farmarimallia ei jatkossa enää saa. Myös Hondan magic seat –istuinjärjestelmä on heitetty pois, sillä takapenkin alle on sijoitettu nyt polttoainetankki. Uuden palapelin myötä aiempaa matalammalla istuvien etupenkkiläisten pituussuuntainen tila riittää pitkällekin istujalle. Takamatkustajien oloissa ei ole myöskään isompia moitteita.

Tavaratila on suuri 478 litran turvin. Ruuman pohjakannen alla on syvä ja mittavan kokoinen lokero. Erikoinen ja samalla hondamaisen fiksu oivallus on sivuttain vedettävä tavaratilan peite. Tämän asian nerokkuus piilee käytön helppoudessa: penkkien kaadon jälkeen ei tarvitse poistaa erikseen poikittain olevaa verhopakkaa autotallin nurkkaan, mikäli tarve on kuljettaa isompia tavaroita.

Ajoon lähtiessä kohtelias naisääni opastaa kuljettajaa vapauttamaan käsijarrun. Ei, vieressä ei istu vaimo, vaan Civicin kohteliaalla äänensävyllä toimiva puheopastus. Käsivalintaisen vaihteiston valitsinkeppi on lyhyt kuin urheiluautossa. Myös kaavio on jämäkän tuntuinen, joten ykkönen pesään ja menoksi. Heti alkuvaiheessa huomaa, että koko ohjaamo on hyvin tyköistuva. Tuntuu että suunnittelijan keskiössä on todellakin ollut kuljettaja.

 

Kolmesylinterinen turbomoottori on täysin uusi pakkaus. Sen voimavarat ovat litraiseksi koneeksi muhkeat, 90 % maksimiväännöstä on tarjolla laajalla kierroslukualueella. Civicin saa myös nelisylinterisellä 1,5 litran bensaturbolla, joka kehittää jo 182 hevosvoimaa. Koeajossa olleen pikkumoottorin kierrosrajoitin on noin 5 800 kierroksen tuntumassa. Eli juuri niillä kohdilla, missä vanhan liiton vapaasti hengittävät moottorit vasta alkoivat laulamaan tehon sointuja. Matalilla kierroksilla tehon antavat moottorit ovat yleensä hiljaisia ja niin nytkin. Vain kaasua rajummin ruokittaessa kolmisylinterisen terävä ääni ampuu ohjaamoon läpi. Myöhemmin mukaan tulevat diesel ja tehoversio Type R.

 

Nahkainen ote. Paksukehäisen ohjauspyörän takana on tyylikäs mittaristo.
Nahkainen ote. Paksukehäisen ohjauspyörän takana on tyylikäs mittaristo.

Ote tiehen on tunnokas. Jousitus on sporttinen ja pienessä nopeudessa jousitus tuntuu jopa pompottavalta, mutta nopeuden kasvaessa ajaminen on antoisaa. Voisin kuvitella, että Civic tulee olemaan kova sana tulevaisuuden tuunaajien keskuudessa ulkonäön lisäksi myös ominaisuuksien puolesta.

Matkapuhelimen liittäminen osaksi viihdejärjestelmää alkaa olla selviö. Liitto toimii iPhonen ja Androidin kanssa. Keskikonsolin etureunassa on lisäksi paikka, missä matkapuhelinta voi ladata induktiivisesti. Kojelautanäyttö on 7” ja mittaristo on myös pääosin näyttöä. Mittaristo poikkeaa muutenkin ajatukseltaan tavanomaisesta tyylistä.

 

Koeajoauton varustetaso Premium Executive on pikkumoottorisista vaihtoehdoista ylellisin. Se tarkoittaa esimerkiksi nahkaverhoilua ja lämmitettäviä takaistuimen reunapaikkoja edellä mainitun puhelimen latauspaikan ohella. Varusteista puhuttaessa ei voida ohittaa Honda Sensing turvavarustelupakettia, joka on vakiona kaikissa malliversioissa. Se sisältää esimerkiksi hätäjarruavustimen jalankulkutunnistuksella, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Ajovaloautomatiikka on sekin mukana joka varustetasossa.

Uusi Civic on auto, joka saa ohikulkijoiden päitä kääntymään. Se on aika hyvin perheautolta, jonka kuori on leivottu koreaksi. Kun tähän yhdistetään hyvät ajo-ominaisuudet, houkuttanee paketti autoilijoita tutustumaan uuteen massasta erottuvaan Hondaan.

 

Honda Civic Executive Premium 1,0 VTEC Turbo

  • Hinta: 30 119,48 € (hinnat alk. 23 415,98 €)
  • Moottori: 988 cm3 (turboahdin, muuttuva venttiilien ajoitus)
  • Suurin teho: 129 hv/95 kW (5 500 r/min)
  • Suurin vääntö: 200 Nm (2 250 r/min)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,2 s
  • Huippunopeus: 203 km/h
  • Kulutus: 4,4/6,4/5,1 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 117 g/km (yhdistetty)
Mersuhan se. Avolavainen tähtikeula on muhkeasti muotoiltu.

Ensimmäinen kerta

|
Maailman vanhin autonvalmistaja toi markkinoille historiansa ensimmäisen avolava-auton. Ihan soitellen sotaan Mercedes-Benz ei ole X-mallinsa kanssa lähtenyt. Yhteistyökumppanina on ollut Renault-Nissan allianssi ja tarkemmin ...
Kuin kotonaan. X3 esiintyy tasaisen varmasti, on alla sitten moottoritie tai maaseudun soratie.

Tilavampi ilman venytystä

|
Kolmannen sukupolven X3 meni täysin uusiksi. Kutistuneen omapainon ohella uusi X3 on venynyt mittojensa sisällä. Vaikka uusi äkskolmonen on mitoiltaan vanhakoppaisen X5:n luokkaa, niin ...
Herättää huomiota. Sympaattinen muotoilu yhdessä personointiosien kanssa kerää katseita.

Erilainen nuori

|
Ranskalaismerkki on silminnähden palannut muotoilullisille juurilleen. Automerkeistä juuri Citroën on marssittanut viime aikoina markkinoille autoja, joiden valmistajasta ei voi erehtyä. Persoonallisen muotoilun ohella myös ...
Kurateiden kuningas. Crossovereiden ominaisuudet sattuvat maakuntamme tiestöön loistavasti.

Vastaus huutoon

|
Kia Stonic on täysin uusi malli suosikkiluokkaan. Crossovereiden marssi jatkuu. Tuorein osallistuja tulee Kauko-Idästä, kun Kia esitteli uuden, Sportagea pienemmän mallin. Reseptin perusainekset koostuvat ...
Talvea vasten. Uusi Polo rantautui hiljattain Suomen markkinoille.

Luokkarajat uusiksi

|
Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on saanut ison kasvuruiskeen. Uudelle VAG-konsernin pohjalevylle perustettu Polo ei suotta pullistele, sillä pikkuautoluokan haamurajana pidetty neljän metrin pituusmitta on ...