Urheilullisuuden tähden

|

Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.
Tuplasti. Takanäkymässä on kaksi tuuliohjainta ja lisävarusteena saa takaluukun yläreunaan vielä isomman siiven.

Honda panosti isolla kädellä suosikkimallinsa uusimpaan sukupolveen.

Kesällä 45 vuotta täyttävän Civicin tuorein versio on kasvanut reilusti edelliseen sukupolveen nähden. Honda on suunnitellut uuden mallin paitsi edeltäjäänsä suuremmaksi, niin myös isoksi omassa kokoluokassaan. Pituutta on kertynyt peräti liki 14 senttimetriä lisää. Civic on myös hieman leveämpi mutta matalampi kuin aiemman sukupolven edustajat.

Jo pelkkien mittatietojen perusteella voi kuvitella auton olevan aiempaa urheilullisemman näköinen. Ja näin asia todellakin käytännössä on. Siksi ei ole liioiteltua sanoa, että uusi Civic on paitsi hyvän näköinen, niin myös persoonallinen. Muotoilussa on käytetty rohkeasti särmää ja pyöreyttä, linjat hehkuvat puhdasta urheilullisuutta ja röyhkeyttä. Siitä ei ole epäilystäkään, erottaako tämän auton parkkialueella kilpasiskoistaan.

Runsaat muodot. Civicin linjoissa ei ole säästelty yksityiskohdilla.
Runsaat muodot. Civicin linjoissa ei ole säästelty yksityiskohdilla.

 

Uudistuksen myötä korimalleja on kaksi: nyt esitelty viistoperäinen versio ja hieman myöhemmin mukaan tuleva porrasperä. Farmarimallia ei jatkossa enää saa. Myös Hondan magic seat –istuinjärjestelmä on heitetty pois, sillä takapenkin alle on sijoitettu nyt polttoainetankki. Uuden palapelin myötä aiempaa matalammalla istuvien etupenkkiläisten pituussuuntainen tila riittää pitkällekin istujalle. Takamatkustajien oloissa ei ole myöskään isompia moitteita.

Tavaratila on suuri 478 litran turvin. Ruuman pohjakannen alla on syvä ja mittavan kokoinen lokero. Erikoinen ja samalla hondamaisen fiksu oivallus on sivuttain vedettävä tavaratilan peite. Tämän asian nerokkuus piilee käytön helppoudessa: penkkien kaadon jälkeen ei tarvitse poistaa erikseen poikittain olevaa verhopakkaa autotallin nurkkaan, mikäli tarve on kuljettaa isompia tavaroita.

Ajoon lähtiessä kohtelias naisääni opastaa kuljettajaa vapauttamaan käsijarrun. Ei, vieressä ei istu vaimo, vaan Civicin kohteliaalla äänensävyllä toimiva puheopastus. Käsivalintaisen vaihteiston valitsinkeppi on lyhyt kuin urheiluautossa. Myös kaavio on jämäkän tuntuinen, joten ykkönen pesään ja menoksi. Heti alkuvaiheessa huomaa, että koko ohjaamo on hyvin tyköistuva. Tuntuu että suunnittelijan keskiössä on todellakin ollut kuljettaja.

 

Kolmesylinterinen turbomoottori on täysin uusi pakkaus. Sen voimavarat ovat litraiseksi koneeksi muhkeat, 90 % maksimiväännöstä on tarjolla laajalla kierroslukualueella. Civicin saa myös nelisylinterisellä 1,5 litran bensaturbolla, joka kehittää jo 182 hevosvoimaa. Koeajossa olleen pikkumoottorin kierrosrajoitin on noin 5 800 kierroksen tuntumassa. Eli juuri niillä kohdilla, missä vanhan liiton vapaasti hengittävät moottorit vasta alkoivat laulamaan tehon sointuja. Matalilla kierroksilla tehon antavat moottorit ovat yleensä hiljaisia ja niin nytkin. Vain kaasua rajummin ruokittaessa kolmisylinterisen terävä ääni ampuu ohjaamoon läpi. Myöhemmin mukaan tulevat diesel ja tehoversio Type R.

 

Nahkainen ote. Paksukehäisen ohjauspyörän takana on tyylikäs mittaristo.
Nahkainen ote. Paksukehäisen ohjauspyörän takana on tyylikäs mittaristo.

Ote tiehen on tunnokas. Jousitus on sporttinen ja pienessä nopeudessa jousitus tuntuu jopa pompottavalta, mutta nopeuden kasvaessa ajaminen on antoisaa. Voisin kuvitella, että Civic tulee olemaan kova sana tulevaisuuden tuunaajien keskuudessa ulkonäön lisäksi myös ominaisuuksien puolesta.

Matkapuhelimen liittäminen osaksi viihdejärjestelmää alkaa olla selviö. Liitto toimii iPhonen ja Androidin kanssa. Keskikonsolin etureunassa on lisäksi paikka, missä matkapuhelinta voi ladata induktiivisesti. Kojelautanäyttö on 7” ja mittaristo on myös pääosin näyttöä. Mittaristo poikkeaa muutenkin ajatukseltaan tavanomaisesta tyylistä.

 

Koeajoauton varustetaso Premium Executive on pikkumoottorisista vaihtoehdoista ylellisin. Se tarkoittaa esimerkiksi nahkaverhoilua ja lämmitettäviä takaistuimen reunapaikkoja edellä mainitun puhelimen latauspaikan ohella. Varusteista puhuttaessa ei voida ohittaa Honda Sensing turvavarustelupakettia, joka on vakiona kaikissa malliversioissa. Se sisältää esimerkiksi hätäjarruavustimen jalankulkutunnistuksella, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Ajovaloautomatiikka on sekin mukana joka varustetasossa.

Uusi Civic on auto, joka saa ohikulkijoiden päitä kääntymään. Se on aika hyvin perheautolta, jonka kuori on leivottu koreaksi. Kun tähän yhdistetään hyvät ajo-ominaisuudet, houkuttanee paketti autoilijoita tutustumaan uuteen massasta erottuvaan Hondaan.

 

Honda Civic Executive Premium 1,0 VTEC Turbo

  • Hinta: 30 119,48 € (hinnat alk. 23 415,98 €)
  • Moottori: 988 cm3 (turboahdin, muuttuva venttiilien ajoitus)
  • Suurin teho: 129 hv/95 kW (5 500 r/min)
  • Suurin vääntö: 200 Nm (2 250 r/min)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,2 s
  • Huippunopeus: 203 km/h
  • Kulutus: 4,4/6,4/5,1 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2 –päästöt: 117 g/km (yhdistetty)
Ei sulata. Priuksella pärjää hyvin talvisessa säässä, tosin lumi ei sula etukannen päältä pelkällä sähköllä ajettaessa.

Ensimmäinen töpselin kanssa — Toyota Prius Plug-In Active

|
Hybridiautoilun pioneerista tuli markkinoille ensimmäinen ladattava versio. Hybridiautoilla menee lujempaa kuin koskaan aikaisemmin. Autoteollisuutta vauhdittavat päästönormit johtavat siihen, että polttomoottorin rinnalla pitää olla muutaman ...
Sulavat linjat. Stingerin linjoissa on kokispullomaisia piirteitä varsinkin lintuperspektiivistä katsoen.

Leuhkat eväät — Kia Stinger 2,0 T-GDi Business Premium

|
Korealaismerkki tekee historiansa ensimmäisen suoraiskun ylellisenä pidettyyn Gran Turismo -luokkaan. Lähinnä saksalaisten premium-merkkien temmellyskenttänä pidettyjen isojen GT-autojen seuraan kurvaava Stinger on suuri askel merkin ...
Mustavalkoinen. Vaikka perusversio on paremmin varusteltuja sisariaan arkisemman näköinen, ei Vitara GL ole mikään ruma ankanpoikanen.

Järkeilijän nelikko

|
Riisutumpi Vitara tarjoaa hyvän etenemiskyvyn vähemmällä tingeltangelilla ja vieläpä kohtuuhintaan. Vuonna 2015 esitelty nykysukupolven Vitara on aina nelivetoinen, niin kuin on koko Suomeen tuotava ...
Menestysresepti. Korkea maavara, polttoainepihi moottori ja hyvä ajettavuus ruokkivat uuden Aronan lentoa.

Kaikenlaisten teiden lämminverinen

|
Katumaasturibuumille ei näy loppua. Espanjasta mukaan kisaan ilmoittautui Arona. Syksyllä markkinoille saapuneen Ibizan pohjalevylle perustuvan crossoverin ilmestymistä ei tarvinnut pitkään odotella. Kysymyksessä on Seatin ...