Tonniluokan edustaja uusiksi
Nissan NV300 Van 1,6 dCi 125

|

Uusi ilme. Nissan NV300 tuli markkinoille pienen tauon jälkeen.
Uusi ilme. Nissan NV300 tuli markkinoille pienen tauon jälkeen.

Pakettiautot ovat ominaisuuksiltaan aina vain lähempänä henkilöautoja. Uusi Nissan ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

Autojen suunnittelu yksin on kallista puuhaa. Siksi tonniluokan uusin tulokas nähdään kolmella eri merkillä varustettuna. Nissanin ohella sama perusauto kantaa vaihtoehtoisesti Opel Vivaron ja Renault Trafficin nimiä. Tilanne oli sama jo edellisen sukupolven aikana, silloin tosin Nissanin versio tunnettiin nimellä Primastar.

Nissanin vaihtoehto tuotiin markkinoille pienen tauon jälkeen. Siksi merkkiuskollisten keskuudessa odotusarvo oli jo kova. Uudessa mallissa ei ohjaamon kohdalla ollutta pattia enää ole. Ohjaamossa on kaikki tarvittava hyvin ulottuvilla, eikä mitään tarvitse kurkotella, vaikka kojelauta on melko syvä. Hallintalaitteet ja mittariston ulkoasu näyttää olevan peräisin Renault`sta. Pitkälle kuskille saisi olla enemmän tilaa syvyyssuunnassa, mutta tämän asian kanssa Nissan ei ole yksin. Siksi onkin tavallista, että väliseiniä muutetaan taaksepäin jälkikäteen.

 

Pakut alkavat olla myös liikkuvia konttoreita. Nissanilla on tähän oiva vastaus, sillä keskimmäinen istuin kääntyy selkänojastaan työpöydäksi, missä on paikka läppärille. Lisäksi työpöydän etuosaan saa pystyyn tuen, johon voi kiinnittää esimerkiksi muistion tai rahtikirjoja. Lisäksi ohjaamosta löytyy 46 litran vetoinen tavaratila istuinten alta.

Jos on ajettavuus ja melutaso henkilöautomaisella tasolla, niin sitä on myös tekniikkapuoli. NV300:n sydämenä toimii 1,6 litran kaksoisturbolla varustettu moottori, joka antoi ainakin tyhjän auton liikuttamiseen riittävästi voimaa vetäville etupyörille. Liikenteen mukana ennättää hyvin, kun vain muistaa pykältää vaihteita tarpeeksi tiheästi. Terävävetoisen dieselin vääntöalue kun on käytettävä vaihteiston avulla hyödyksi. Automaatti olisi ideaali, mutta sitä ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla, kuten ei nelivetoakaan.

Voimanlähteistä pienin on varustettu yhdellä ahtimella ja antaa tehoa 95 hevosen verran. Samasta iskutilavuudesta on yhteensä kolme eri tehoversiota, joista malliston voimakkain omaa 145 hevosvoiman tehon. Merkille pantavaa on myös se, että suorituskyvyn ja polttoainekulutuksen osalta uusi NV300 on kuin henkilöauto. Sen osoittavat todeksi jo kiihtyvyys- ja kulutuslukemat.

 

Kantti kertaa kantti. Kuljetuskapasiteetin osalta on otettu kaikki kikat käyttöön.
Kantti kertaa kantti. Kuljetuskapasiteetin osalta on otettu kaikki kikat käyttöön.

Auton pituuden ja korkeuden voi valita kunkin kahdesta eri vaihtoehdosta. Enimmillään tavaratilaa on tarjolla 8,6 m3. Valmistajan mukaan kyytiin sopii kerralla enintään kolme eurolavaa. Pitkien tavaroiden kuljettamista, maksimissaan 4,15 m pitkässä mallissa, helpottaa avattava luukku, jonka avulla istuimien alustila voidaan ottaa hyötykäyttöön. Lisäksi takaovi on lukittavissa auki, jos kuorma ei mahdu kokonaan auton sisälle.

Tavaratilaan saa lisävarusteena hyvin valaisevat ledivalot, kun taas 12 voltin virtapistokepaikka on ruuman puolella vakiovaruste. Suurin vetopaino on 2 000 kg. Varustelutasoja on yksi, Comfort. Lisävarusteena ainakin ikkunattomassa mallissa kaipaa peruutuskameraa. Sen saa Tech Packin mukana, joka sisältää lisäksi älyavainjärjestelmän starttinappulalla sekä sadetunnistimen.

Turvavarusteet ovat hyvin perusmallisia verrattuna henkilöautoihin. Vakiovarusteena ovat toki ABS-jarrut sekä ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä, mutta siinäpä ne avustimien osalta ovatkin. Turvatyynyjä ja –verhoja kylläkin löytyy.

 

Toimisto avoinna. Keskimmäisesti istuimesta saa esiin työpöydän hetkessä.
Toimisto avoinna. Keskimmäisesti istuimesta saa esiin työpöydän hetkessä.

Kojelaudan kosketusnäytön takaa löytyvät radio, mediapuoli, puhelin ja navigointi. Soittimessa olisi hyvä olla kierrettävä äänenvoimakkuuden säädin, mutta ratin äärellä olevat nappulat hoitavat homman hyvin.

NV300 on saatavilla myös viiden ja yhdeksän hengen busseina. Harmi vain, että Suomen verolainsäädäntö on näiden monikäyttöisten autojen kannalta heikohko. Bussimallin pakettiautoja myytäisiin varmasti kuin vappukukkia, jos hintataso olisi hieman alhaisempi. Nyt 5-hengen Nissan NV 300 Crew Vanin saa omakseen edullisimmillaan hivenen alle 40 000 eurolla. Yhdeksän hengen bussi on tästä vain hivenen arvokkaampi. Saa nähdä, kiinnostuvatko taksimiehet näistä malleista, mutta varteenotettavia vaihtoehtoja ne ovat ainakin.

Kolmen merkin mies. Opelin mukana tuli myös merkin hyvin tunteva myyntipäällikkö Aleksi Musakka.

Opelien myynti alkoi Pitkäjärvellä

|
Savon Autokeskuksesta myydään jatkossa kolmea automerkkiä. Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan tontilla Mikkelin Hietakadun varrella rakennetaan pian uutta. Uudet Opelit löytyvät ensi kesään saakka nykyisistä myyntitiloista, ...
Kaksin aina kaunihimpi. Kimmo Rötkö (vas.) ja Vesa Laitinen (oik.) paiskasivat kättä autokauppojen kunniaksi Autoarinan automyyjä Jarmo Liukkosen kanssa.

Työkalun on syytä toimia

|
Pakettiauto on nuohousalan ammattilaiselle työkalu ja käyntikortti. Nuohouksien lisäksi ilmanvaihtokanavien puhdistamiseen erikoistunut RT-Nuohous operoi Mikkelin seudun ohella teollisuusasiakkaiden parissa isommalla reviirillä. Kahden yrittäjän lisäksi ...
Iso asia. Auto-Killan Mikkelin liikkeen myyntipäällikkö Teemu Pulliainen, toimitusjohtaja Aki Savolainen ja huoltopäällikkö Juha-Matti Pulkkinen (oik.) luottavat Fordin vetovoimaan.

Auto-Kilta sai haluamansa

|
Neljän paikkakunnan ketjusta löytyvät nyt samat merkit joka liikkeestä. Mikkelin Auto-Killan toimipaikalla käy kova sutina. Vasta saadun Ford-edustuksen myötä markkinaosuus henkilöautomyynnistä nousee toisella mokomalla, ...
Ei riittänyt. Kaksi vuotta sitten tehty satsaus Opeliin ei osaltaan riittänyt kantamaan Vauhti-Vaunua hetteikön yli.

Autokaupan rakenteet rytisivät jälleen

|
Vauhti-Vaunun ovet sulkeutuvat, Opel siirtyi osuuskauppa Suur-Savolle. Syyskuun 6. päivä vuonna 2017 jää mikkeliläisen autokaupan historiaan mustana päivänä. Alan rakennemuutos iski rajulla sivalluksella, kun ...