Isoveljensä jalanjäljillä
BMW 520d A XDrive Business

|

Tuorein. Isojen premium-sedanien uusin tulokas ei jätä linjoiltaan ketään kylmäksi.
Tuorein. Isojen premium-sedanien uusin tulokas ei jätä linjoiltaan ketään kylmäksi.

Isompi perheauto voi olla jo suorastaan ylellinen. Uusi 5-sarjan bemari tarjoaa edustustason varusteita.

Taistelu premium-luokassa on juuri tällä hetkellä erittäin kovaa. Valtaosa kilpakumppaneista on myös uusiutunut hiljattain, joten uuden viitossarjalaisen mittapuut ovat myös tuoreita. Muotoilullisesti auto on luonut nahkansa melko maltillisesti. Yksityiskohdissa on nähtävissä paljon samoja jippoja kuin toissa syksynä markkinoille tulleessa 7-sarjalaisessa.

Sulavalinjaisen auton ilme on tehtaan urheilullisen puolen eli M-Sportin ehostamana vieläkin hienompi: tuttuun tapaan puskurit ja helmat ovat muhkeammin muotoillut. Sisältä ämmäläisen erottaa ohjauspyörän ja urheiluistuimien puolesta varmimmin. Tutustumisajossa olleen yksilön varusteisiin kuului lisäksi paljon muutakin, joista lisää tuonnempana.

Baijerilaiset ovat onnistuneet moottoreidensa kulutus- ja päästöarvojen kanssa viime vuosina. Uuden 520 dieselin kohdalla tehoarvot ovat lähes ennallaan väistyvään mallisukupolveen nähden, mutta kulutuslukemia on saatu tiputettua entisestään. Yksi syy tähän löytyy muualta kuin konehuoneesta: auton omamassa on peräti 100 kiloa pienempi kuin aiemmin. Lisäksi aerodynamiikassa on otettu käyttöön aktiiviset keulamaskit, joiden avulla ilmanvastuskerroin on vain 0,22.

Uusi 5-sarjalainen tulee markkinoille kuluvan vuoden aikana kattavan moottoripaletin kanssa. Jotain dieselosaajana tunnetun valmistajan tulevaisuuden suunnasta kertonee se tosiasia, että keväällä markkinoille tulee hankintahinnaltaan mielenkiintoinen pistokehybridivaihtoehto: sähkö- ja polttomoottorin yhteisteho on 252 hevosvoimaa ja polttoaineen kulutus vain 2 litraa satasella yhdistetyn hiilidioksidipäästön ollessa 46 g/km.

Jo 520d:n suoritusarvot ovat komeaa luettavaa. Reippaiden voimavarojen siirtäminen tienpintaan ei jää meinaamiseksi edes talviolosuhteissa nelivedon ansiosta. Malliston huipulla nähdään M550i xDrive, joka edustaa numeroiden valossa raakaa voimaa. Kahdeksan sylinterin bensakone tuottaa 462 hevosvoimaa ja nelivedon avulla auto kiihtyy peräti neljässä sekunnissa 100 km/h -nopeuteen.

Tilaa on. Merkille ominaiseen tapaan moottori on sijoitettu lähelle tulipeltiä: siten tilaa on tarjolla suuremmallekin moottorille.
Tilaa on. Merkille ominaiseen tapaan moottori on sijoitettu lähelle tulipeltiä: siten tilaa on tarjolla suuremmallekin moottorille.

Auton ulkomittojen osalta vain pituus on kasvanut mainittavammin, noin kolmen sentin verran. Valmistaja korostaakin senttien koituneen takamatkustajien jalkatilan hyväksi. Takapenkille käynti tapahtuu huomattavan pitkän takaoven kautta. Ja kun takapenkille on kerran päästy, kelpaa siellä olla myös pimeän aikaan, sillä sisävalaistuksen värimaailma on säädettävissä niin kirkkauden kuin sävynkin osalta.

BMW on monien muidenkin kuin valmistajansa itsensä mielestä ajajan auto. Nelivedon ja eleettömästi toimivan urheilualustan ominaisuudet eivät joudu suomalaisessa perustalvessa edes kunnon testiin. Sen verran käryä asiasta kuitenkin saa, ettei siitä voi erehtyä. Kaiken elektroniikan ja nelivedon kombinaatio yhdistettynä hyvin toimivaan jousitukseen saa mutkatien tuntumaan suoremmalta kuin mitä se onkaan. Panostus jousittamattoman massan keventämiseksi on osaltaan edesauttanut kohti parempia ajo-ominaisuuksia.

Tyköistuva. Kaikki on vähintäänkin äärellä. Ohjauspyörä on paksu ja sopii hyvin ainakin isokouraisen käteen.
Tyköistuva. Kaikki on vähintäänkin äärellä. Ohjauspyörä on paksu ja sopii hyvin ainakin isokouraisen käteen.

Varustelistalta löytyy myös muutama ”wow-efektin” aikaansaava ominaisuus. Ensinnäkin avain muistuttaa enemmän älypuhelinta kuin autonavainta. Sen avulla voidaan ohjata auton tuuletusta ja lämmitystä normaalien ovien lukituksien lisäksi. Varsinainen ihme on kauko-ohjaintoiminto, jonka avulla auto ohjaa, jarruttaa ja säätää nopeutta itsenäisesti. Tämä merkin edustusautoluokasta tuttu parkkeeraustoiminto on melkoisen kätevä ahtaan parkkiruudun tai autotallin sattuessa kohdalle.

Toinen merkin edustusautoluokasta tuttu varuste on soittimen eleohjaus. Radiokanavan ja äänenvoimakkuuden säätäminen onnistuu nappuloiden ohella pienin kädenliikkein. Remote 3D-varusteen avulla auton kamerajärjestelmä luo kuvan pysäköidystä autosta ympäristöineen omistajansa älypuhelimeen. Toimintoon tarvitaan BMW Connected –sovellus, joka toimii iOS-käyttöjärjestelmän avulla. Uudessa 5-sarjassa Applen CarPlay toimii ensimmäisten autojen joukossa täysin langattomasti. Kaikkea tätä voidaan hallita 10,25” kokoisen kosketusnäytön tai keskikonsolissa sijaitsevan iDrive-ohjaimen avulla.

Turvallisuutta edistävää tekniikkaa riittää ähkyksi saakka. Kameroiden lisäksi autoon saa lisävarusteena tutkan ja ultraäänianturit, joiden avulla auto puuttuu tarvittaessa ohjaukseen törmäyksen välttämiseksi. LED-ajovalot ovat vakiovaruste, mutta mukautuvat sellaiset puolestaan lisävaruste. Käytännössä kaukovaloautomatiikka varjostuksineen toimi erittäin hyvin.

Uuden 5-sarjan ominaisuuksista voisi kirjoittaa vaikka kirjan, mutta ajamalla autosta saa aina parhaan käsityksen. Sitä varten nämä ovat kuitenkin lopulta valmistettu.

BMW 520d A XDrive Business

  • Hinta: 72 735,27 € (hinnat alk. 48 839,71 €)
  • Polttomoottori: 1 995 cm³ (4-syl., Common Rail, kaksi turboahdinta)
  • Suurin teho: 190 hv/140 kW (4 000 r/min)
  • Suurin vääntö: 400 Nm (1 750 – 2 500 r/min)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,6 s
  • Huippunopeus: 232 km/h
  • Kulutus: 4,6-4,2/5,4-5,1/4,9-4,5 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
  • CO2–päästöt: 129-119 g/km (yhdistetty)
Ei sulata. Priuksella pärjää hyvin talvisessa säässä, tosin lumi ei sula etukannen päältä pelkällä sähköllä ajettaessa.

Ensimmäinen töpselin kanssa — Toyota Prius Plug-In Active

|
Hybridiautoilun pioneerista tuli markkinoille ensimmäinen ladattava versio. Hybridiautoilla menee lujempaa kuin koskaan aikaisemmin. Autoteollisuutta vauhdittavat päästönormit johtavat siihen, että polttomoottorin rinnalla pitää olla muutaman ...
Sulavat linjat. Stingerin linjoissa on kokispullomaisia piirteitä varsinkin lintuperspektiivistä katsoen.

Leuhkat eväät — Kia Stinger 2,0 T-GDi Business Premium

|
Korealaismerkki tekee historiansa ensimmäisen suoraiskun ylellisenä pidettyyn Gran Turismo -luokkaan. Lähinnä saksalaisten premium-merkkien temmellyskenttänä pidettyjen isojen GT-autojen seuraan kurvaava Stinger on suuri askel merkin ...
Mustavalkoinen. Vaikka perusversio on paremmin varusteltuja sisariaan arkisemman näköinen, ei Vitara GL ole mikään ruma ankanpoikanen.

Järkeilijän nelikko

|
Riisutumpi Vitara tarjoaa hyvän etenemiskyvyn vähemmällä tingeltangelilla ja vieläpä kohtuuhintaan. Vuonna 2015 esitelty nykysukupolven Vitara on aina nelivetoinen, niin kuin on koko Suomeen tuotava ...
Menestysresepti. Korkea maavara, polttoainepihi moottori ja hyvä ajettavuus ruokkivat uuden Aronan lentoa.

Kaikenlaisten teiden lämminverinen

|
Katumaasturibuumille ei näy loppua. Espanjasta mukaan kisaan ilmoittautui Arona. Syksyllä markkinoille saapuneen Ibizan pohjalevylle perustuvan crossoverin ilmestymistä ei tarvinnut pitkään odotella. Kysymyksessä on Seatin ...