Esimerkillisen vetreä — Audi Q5 Offroad Land of Quattro Edition

16.9.2016 Auto & Kone
Hillittyä uhoa. Q5 on arvokkaan näköinen auto, mutta Design Sport –paketin avulla olemuksessa on enemmän uhoa.

Minkälainen auto on luksusmaasturi, jolla on malli-ikää jo kahdeksan vuotta?

Puristus katumaastureiden kisassa on armotonta. Tämän segmentin kasvu on totta vuosi toisensa jälkeen ja uusia tulokkaita marssitetaan estradille lähes kaikkien automerkkien toimesta. Loppua suosiolle ei siis näy.

Audin Q5 on merkin toiseksi suurin maasturimalli. Lähimmät kilpakumppanit ovat juuri uusiutuva Mercedes-Benz GLC ja BMW X3 sekä Volvon XC60. Kuinka Ingolstadtin tehtaalta maailmalle ponkaiseva Q5 pärjää korkeasta malli-iästään huolimatta, siitä otimme selvää tutustumisajon yhteydessä.

Ensin pari sanaa mallin historiasta. Vuonna 2007 konseptiautona esitelty Q5 näki päivänvalon tuotantoautona vuotta myöhemmin. Faceliftin vuoro oli 2012, jolloin etu- ja takavalot saivat uutta muotoa uudistuneen moottoripaletin ohella. Vuotta myöhemmin esiteltiin tehoversio SQ5 TDI, joka on merkin ensimmäinen dieselillä varustettu urheiluversio yli 300 hevosvoiman teholla ja 650 Nm:n huippuväännöllä.

Tarvittaessa monikäyttöinen. Kun takavalot ovat luukussa, niin auton lastaaminen on kontin pieluksissa helpompaa ja huolettomampaa.
Tarvittaessa monikäyttöinen. Kun takavalot ovat luukussa, niin auton lastaaminen on kontin pieluksissa helpompaa ja huolettomampaa.

Tutustumisajossa ollut versio on nimensä mukaisesti tarkoitettu myös heikommalle tielle. Q5 on aina jatkuvatoimisesti nelivetoinen, mutta mallin saa joko urbaanimpana tai maastoajoon tarkoitetumpana versiona. Erot ovat lähinnä ulkonäöllisiä.

Tien päällä Q5:sta ei voi olla pitämättä. Ajo-olosuhteiden mukaisesti vetoa kuhunkin pyörään tarjoavan nelivetojärjestelmän ansiosta ripeä eteneminen mutkaisella asfalttitiellä tuntuu suorastaan nautinnolliselta. Lyhyesti sanottuna tähän fiilikseen jää koukkuun. Kokonaistunnelmaa ei ainakaan heikennä kaksilitraisen TDI-moottorin ja 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston saumaton yhteistyö.

Valmistajakonsernin tutusta kaksilitraisesta dieselistä on puristettu Audin maasturin kohdalla voimaa 190 hevosen edestä. Lisäksi tuhti 400 Nm:n vääntö liikuttaa lähes parin tonnin omamassan omaavaa autoa vähintäänkin riittävästi.

Korkea malli-ikä näkyy ehkä selvimmin auton mediakeskuksen käytettävyydessä. Siinä missä jo parinkymmenen tuhannen euron perhepirsseissä on suomea puhuvat helppokäyttöiset kosketusnäytöt vakiona, pitää Q5:n kohdalla ruksia lisävarustelistalta englantia ulosantava järjestelmä. Varusteita autoon toki saa valittua niin että livettää. Personointikaan ei jää vaillinaiseksi kovin helpolla, jos ostajan kukkarossa on muutakin kuin Matti.

Vähän paremmin. Säädettävä reisituki ja kynnyksen sivuakin suojaava jalkalista ovat fiksuja oivalluksia.
Vähän paremmin. Säädettävä reisituki ja kynnyksen sivuakin suojaava jalkalista ovat fiksuja oivalluksia.

Rangaskoon kanssa kannattaa olla tarkkana. Q5:n saa 17”-20” vanteilla, ja totuuden nimissä suurimmasta päästä olevat koot eivät ole ne ihanteellisimmat Suomen olosuhteisiin. Alla olleet 19-tuumaiset olivat muuten kelvot, mutta terävät kuopat ja töyssyt tulivat jo hieman ratille läpi muuten esimerkillisesti toimivasta jousituksesta.

Näppärä yksityiskohta löytyy kynnyslistasta, joka kiertyy myös helmakotelon sivulle. Sisätilat tarjoavat mukavat oltavat neljälle, sillä takapenkin keskipaikkalaisen jalkatilaa syö kardaanitunneli. Etuistuimien reisituki on puolestaan mallia säädettävä.

Ajan hammas on kohdellut ulkomuotojen osalta Q5:sta yllättävän lempeästi. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että muotoilijan kynä on ollut aikoinaan melkoisen terävä. Audi on malli-iästään huolimatta yhä luokkansa kärkeä käyttöominaisuuksien ja ajamisen osalta.

Täysin uutta mallia saataneen odotella markkinoille vielä reilun vuoden ajan. Seuraavan sukupolven Q5 on kuitenkin jo bongattu aktiivisten valokuvaajien toimesta vahvasti maskeerattuna. Sitä odotellessa nykymallia myydään kuitenkin täyttä häkää.

Audi Q5 Offroad Land of Quattro Edition

  • Hinta: 60 246,89 €
  • Moottori: 1.968 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
  • Suurin teho: 190 hv/140 kW (3.800 – 4.200 rpm)
  • Max. vääntö: 400 Nm (1.750 – 3.000 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,4 s
  • Huippunopeus: 210 km/h
  • Kulutus: 5,3-5,6/5,7-6,0/6,5-6,7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 149-157 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0