Kromi, sää ja ihmiset loistivat kilvan

7.7.2016 Auto & Kone

Satojen harrasteajoneuvojen tapahtuma järjestettiin heinäkuun aluksi jo 27. kerran.

Visulahden matkailukeskuksen nurmialueelta tapahtumapaikan vakiinnuttaneen Oldtimer Runin siipien suojissa oli esillä laaja kirjo erilaisia harrasteautoja ja moottoripyöriä. Neljän harrasteautokerhon, Mikkelin Mobilistien, VW Club St. Michelin, Saimaa Vansin ja St. Michel Cruisersin järjestämä tapahtuma imee harrastajia mukaan isolta alueelta. Tapahtuman järjestelyissä mukana ollut Mikkelin Mobilistien Risto Teittinen arvioi esillä olleiden harrasteautojen kokonaismääräksi ainakin 650 yksilöä.

Vuosien varrella autojen rakentamisen taso on noussut ja viimeistely on maukkaimmin tehtyjen kaarojen kohdalla suorastaan silmiä hivelevää. Harrasteautoilu ei kuitenkaan ole pelkästään teknistä kikkailua, vaan rentoa yhdessäoloa ja kokemusten jakamista. Harrastajat ovat yhä enemmän perheellisiä, ja monet autokunnat olivatkin mukana vauvasta lähtien. Toisaalta talouden matalasuhdanne hankaloittaa varsinkin kuvien

Oldtimer Runin osallistujat kävivät tänä vuonna iltapäivän päätteeksi cruisailemassa Anttolassa asti. Iltabileet alkoivat iltayhdeksältä Ravintola Huvikummussa Otavassa. Sitä ennen autoletka ajoi kaupungin keskustaan ja pysähtyi torilla, jossa mukulakivien päällä oli noin 90 autoa – kuin silloin joskus ennen vanhaan.

Matkalla juhliin… Tämä auto ei jätä olemukseltaan ketään kylmäksi.
Matkalla juhliin… Tämä auto ei jätä olemukseltaan ketään kylmäksi.
Kiihkeämpi japsi. Marko Jääskeläisen Toyota Carina vm. -72 oli rakennettu ilman kompromisseja. Alkuperäistä tekniikkaa edusti lähinnä tuulilasin pyyhkimen moottori.
Kiihkeämpi japsi. Marko Jääskeläisen Toyota Carina vm. -72 oli rakennettu ilman kompromisseja. Alkuperäistä tekniikkaa edusti lähinnä tuulilasin pyyhkimen moottori.
Upealla Rodilla. Kirsi Laurikainen ja Mika Kunttu saapuivat tapahtumaan Hollolasta vm. -31 Ford Coupella. Vuosien ajan pikkuhiljaa rakennettu auto oli yleisön mieleen, sillä heti parkkiin ajon jälkeen auton ympärillä kävi kova kuhina. Tapahtumassa palkitun rodin moottorina toimii Early Hemi 241.
Upealla Rodilla. Kirsi Laurikainen ja Mika Kunttu saapuivat tapahtumaan Hollolasta vm. -31 Ford Coupella. Vuosien ajan pikkuhiljaa rakennettu auto oli yleisön mieleen, sillä heti parkkiin ajon jälkeen auton ympärillä kävi kova kuhina. Tapahtumassa palkitun rodin moottorina toimii Early Hemi 241.
Kaupan. Arto Taskinen oli tuonut esille poikansa Topin kesäisen harrasteauton, Fiat Barchetan. Avoauto etsii uutta kotia 3.750 euron hintaan.
Kaupan. Arto Taskinen oli tuonut esille poikansa Topin kesäisen harrasteauton, Fiat Barchetan. Avoauto etsii uutta kotia 3.750 euron hintaan.
Muskelia. Veli-Matti Nirosen hillityn tyylikäs Pontiac Firebird vm. -68 edustaa muskeliautojen aikakautta parhaimmillaan.
Muskelia. Veli-Matti Nirosen hillityn tyylikäs Pontiac Firebird vm. -68 edustaa muskeliautojen aikakautta parhaimmillaan.
Arkikäytössä. Sulkavalaisen Niina Rinkisen käyttöauto kesäaikaan on vm. -55 Buick. Seitsemän vuotta sitten Suomeen tuotu auto oli rapakon takana uudesta asti Elisabeth Cashin omistuksessa. Chevroletin tekniikalla varustettu menopeli on Niinan miehen kunnostama, mutta pirteä nainen kertoi osaavansa hitsata autoja itse.
Arkikäytössä. Sulkavalaisen Niina Rinkisen käyttöauto kesäaikaan on vm. -55 Buick. Seitsemän vuotta sitten Suomeen tuotu auto oli rapakon takana uudesta asti Elisabeth Cashin omistuksessa. Chevroletin tekniikalla varustettu menopeli on Niinan miehen kunnostama, mutta pirteä nainen kertoi osaavansa hitsata autoja itse.
Dollarihymyä. Ei Svengijengi -62 vaan Visulahti, Oldtimer Run ja vuosi 2016.
Dollarihymyä. Ei Svengijengi -62 vaan Visulahti, Oldtimer Run ja vuosi 2016.
People´s Choice. Jyri Patjan Buick vuodelta 1952 on aikoinaan rakennettu, unohdettu, ajan patinoima ja uudelleen käyttöön otettu.
People´s Choice. Jyri Patjan Buick vuodelta 1952 on aikoinaan rakennettu, unohdettu, ajan patinoima ja uudelleen käyttöön otettu.
Koko perheen juttu. Tyttäret Elena ja Eveliina Kiiski sekä Niina Hassinen olivat tulleet tapahtumaan kahden wolkkarin voimin Joensuun Enosta. Pinkki Kupla on enemmän tyttöjen mieleen. Perheen pää Jyrki Kiiski oli kuvaushetken aikaan ihastelemassa toisten rakentamia autoja, kun perheen naiset nauttivat lämpimästä ja aurinkoisesta säästä.
Koko perheen juttu. Tyttäret Elena ja Eveliina Kiiski sekä Niina Hassinen olivat tulleet tapahtumaan kahden wolkkarin voimin Joensuun Enosta. Pinkki Kupla on enemmän tyttöjen mieleen. Perheen pää Jyrki Kiiski oli kuvaushetken aikaan ihastelemassa toisten rakentamia autoja, kun perheen naiset nauttivat lämpimästä ja aurinkoisesta säästä.
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0