Lavakunkun uusi tuleminen — Toyota Hilux Extra Cab 2,4 D-4D 150 4WD Active

7.7.2016 Auto & Kone
Jos metsään haluat mennä nyt… Uusi Hilux on henkilöautomaisuudestaan huolimatta täysiverinen työkalu.

Uusi Hilux astuu markkinoille isompana ja vahvempana.

Kun puhutaan pick-upeista, ei voida ohittaa Toyota Hiluxia. Vuodesta 1968 valmistettu Lava-Toyota tunnetaan ympäri maailman luotettavuudestaan. Tämän noteerasi jopa huippusuosittu auto-ohjelma Top Gear, joka yritti tehdä lopun Hiluxista muun muassa pudottamalla sen korkean rakennuksen katolta.

Lava-autoluokassa kilpailijoita kuitenkin riittää. Puristus on kovempaa kuin koskaan, eikä pelkällä luotettavuudella enää pärjätä.

Kuve auki. Istuimet antavat kelpo sivuttaistuen ja niiden taakse on helppo heittää tavaraa, kun aukaisee myös pikkuoven.
Kuve auki. Istuimet antavat kelpo sivuttaistuen ja niiden taakse on helppo heittää tavaraa, kun aukaisee myös pikkuoven.

Ulkoiselta olemukseltaan Hilux on suorastaan uhmakas. Pysty keula ja korkea vyötärölinja luovat äijämäisen ilmeen yhdessä lokasuojien pullistuksien kanssa. Ajovalojen yläreunan LED-nauha jatkaa maskin ylintä ripaa koko auton leveydeltä. Sisältä auto on olemukseltaan hyvin henkilöautomainen. Vaihdekeppejä on nyt tasan yksi. Niin sanotut aluevaihteet löytyvät kiertokytkimestä, joka sijaitsee kojelaudassa heti lämmityslaitteen vipstaakien vierestä. Itse jakolaatikko on hyvin samankaltainen kolmen alueensa kera kuin aiemmissakin malleissa, joten maastokelpoisuuden suhteen ei ole syytä huoleen.

Suurin huomio ajossa kiinnittyy melutasoon. Työkonemaisten autojen äänekäs möyryäminen on ollut jo vuosien ajan lava-autoista poissa, mutta nyt eroa henkilöautoihin ja katumaastureihin ei käytännössä enää ole. Myös istuinmukavuus ja muu sisustus tuntuu toimivan. Näkymää hallitsee luonnollisesti 7” Toyota Touch -mediakeskus, joka viestittää kotimaan kielellä.

Hilux hönkii uuden voimanlähteensä avulla 150 hevosvoimaa Euro 6-normin päästöillä. Se on samaa perhettä viime vuonna esitellyn 2,8 litran Land Cruiserin moottorin kanssa. Hiluxin ahdettu diesel on neljä desiä pienempi. Moottori tuottaa 150 hv huipputehon ja 400 Nm huippuvääntö löytyy jo 1.600 kierroksesta lähtien. Vaihteistona on kuusiportainen vaihteisto, joko manuaali tai automaatti.

Valmistajan mukaan vaihteistojen välityssuhdealuetta on laajennettu, jonka avulla on haluttu varmistaa paras mahdollinen liikkeellelähtökyky ja hyvä eteneminen maastossa. Koeajon perusteella myös yläpää on viritetty pitkäksi, sillä matka-ajossa moottorin kierrokset ovat hyvin alhaiset suurimmalla vaihteella ajettaessa. Ajotapavalitsimen avulla menoa voi suunnata Eco- tai Power-ajotavoilla mieleisekseen.

Maastopolulla autoa on helppo ajaa lyhyellä alueella, eikä mitään nyökkimistä tapahdu. Käytännössä keskivertokuskin kantti ei riitä niin pitkään kuin Hiluxin eväät metsän siimeksessä. Ilman vinssiä ei maantierenkailla kuitenkaan kannata lähteä mutapoluille urheilemaan eli pokka petti ennemmin.

Hiluxilla saa vetää jarrullisen perävaunun kanssa enimmillään 3 200 kilon suuruista kuormaa. Kantavuus on tonnin luokkaa. Tyhjänä ajettaessa jousitus tuntuu pienessä nopeudessa kovalta ja jopa pompottavalta monttuisella tiellä ajeltaessa. Se lupaa kuormankannon osalta hyvää. Vakiovarusteena on myös perävaunun huomioiva ajonvakautusjärjestelmä. Käytäntöä helpottaa myös mäkilähtöavustin. Osassa mallistoa vakiovarusteena oleva alamäkihidastin käyttää pyöräjarruja yksitellen menon hillitsemiseksi.

Kuormalavan mentävä. Lyhyellä ohjaamolla varustetun Hiluxin lava on 1 846 mm ja pitkällä ohjaamolla 1 525 mm. Leveyttä löytyy 1 540 mm.
Kuormalavan mentävä. Lyhyellä ohjaamolla varustetun Hiluxin lava on 1 846 mm ja pitkällä ohjaamolla 1 525 mm. Leveyttä löytyy 1 540 mm.

Turvallisuusvarusteet ovat muutenkin kohdallaan. Seitsemän turvatyynyä ja A-TRC-vetoluistonesto löytyvät aina uudesta Hiluxista, kuten moottorin start & stop -järjestelmä. Takapenkillisessä mallissa on vakiona lisäksi TSS-varustelu, joka tarkoittaa kaistavahtia, liikennemerkkien tunnistusta ja peräänajotilanteiden varoitus- ja hätäjarrutusjärjestelmää. Kaksipaikkaiseen Extra Cab Activeen paketin saa lisävarusteena.

Viisipaikkaiseksi henkilöautoksi rekisteröitävän Hiluxin uusin varustelutaso on puhtaasti työkäyttöön tarkoitettu Workhorse, joka ei sisällä ilmastointia, keskuslukitusta tai sähköisiä ikkunannostimia. Koeajossa olleen pitkälavaisen eli puhtaasti kaksipaikkaisen mallin saa kahdella eri varustetasolla. Koeajoauto oli paremmin varusteltu Active, jossa oli lisäksi ulkonäköä kromisomistein kohentava Invincible-paketti.

Mukana on silti jotain tuttuakin, sillä nestekidenäytöllä toimiva kello löytyy tutulta paikalta kojelaudan päältä. Täysin uusi Hilux on vastaus kilpakumppaneiden kovaan puristukseen. Merkin maineen tietäen kaupan luulisi käyvän, sillä ominaisuudet edustavat nyt luokkansa viimeistä huutoa.

Toyota Hilux Extra Cab 2,4 D-4D 150 4WD Active

  • Hinta: 42 968,62 € (hinnat alk. 35.608,80 €)
  • Moottori: 2.393 cm³ (4-syl. diesel, yht. paineruiskutus, turbo)
  • Suurin teho: 150 hv/110 kW (3.400 rpm)
  • Max. vääntö: 400 Nm (1.600 – 2.000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 13,2 s
  • Huippunopeus: 170 km/h
  • Kulutus: 6,1/6,8/7,9 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 178 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0