Moottorimiehen maku on muuttunut

|

Asiakkaan luona. Robottiruohonleikkurit luovutetaan lähes poikkeuksetta valmiiksi asennettuina, kertoo yrittäjä Jarmo Siira JS-Motorsilta. Rajakaapelin maahan koneelisesti upotti ohjaa Anssi Viskari (vas.).
Asiakkaan luona. Robottiruohonleikkurit luovutetaan lähes poikkeuksetta valmiiksi asennettuina, kertoo yrittäjä Jarmo Siira JS-Motorsilta. Rajakaapelin maahan koneelisesti upotti ohjaa Anssi Viskari (vas.).

Asiat ovat muuttuneet paljon siitä, kun yhden miehen moottoripyöräkorjaamo avasi ovensa 20 vuotta sitten.

Aktiivisen motocrossmiehen yritysidea syntyi puhtaasti harrastuksen pohjalta. Ajatuksena oli kuitenkin alusta lähtien täyden palvelun moottoritalo, josta saisi myynti-, huolto- ja varaosapalvelua lähes kaikkiin vapaa-ajan harrastuksiin. Kahden vuosikymmenen jälkeen yrittäjä Jarmo Siira katsoo ulos liikkeensä ikkunasta ja myöntää, että tavoite on saavutettu, mutta matka on ollut ennakoitua huomattavasti erilaisempi ja haastavampi.

Kauppiasperheeseen syntynyt Siira oli jo lapsena vilkas kaveri, eikä tietty veitikkamaisuus ole kadonnut mihinkään, vaikka ikää on kertynyt jo yli 50 vuoden. Kauppiaan nuorekas ote on varmasti ollut eduksi, sillä ostajakunta on yleensä reipasta ja ulospäin suuntautunutta.

Siira kertoo vapaa-ajan konekaupan rakenteen muuttuneen paljon. Kun vielä vuosituhannen alkupuolella pääasiallinen leipä lähti moottoripyörien, mopojen ja moottorikelkkojen parista, on tilanne nyt toinen. Tilalle ovat tulleet metsä- ja puutarhakoneet.

– Moottorikelkkoja toki huollamme ja varaosia saa kuten ennenkin, mutta niiden kauppa on tyrehtynyt lähes täysin, itsekin aikoinaan kilpaa moottorikelkoilla ajanut mies kertoo.

Kelkkojen sijan ovat ottaneet mönkijät, joita voi käyttää ympärivuotisesti ja paljon monipuolisemmin myös hyötykäytössä.

Moottoripyöräkaupan kokonaismarkkinat tippuivat kansainvälisen finanssikriisin myötä jo viime vuosikymmenen puolella rajusti.

– Kun huippuvuosina myytiin valtakunnallisesti yli 11.000 moottoripyörää, niin kuluvan vuoden osalta myynti tulee olemaan näillä näkymin alle 3.000 pyörän. Siitä voi jokainen laskea, mitä se on tarkoittanut alan liikkeille, Siira miettii ja sanoo markkinahäiriköiden tippuneen pelistä pois jo ajat sitten.

Nyt alan kaupankäynti on tervehtymään päin, mutta tässäkään tapauksessa aika entinen ei koskaan enää palaa. Alan katteet ovat ohuet ja nettikauppa syö tarvike- ja varaosamyynnin volyymia.

Mutta ovatko nuoret vielä kiinnostuneita esimerkiksi moottoripyöräilystä?

– Se ei tällä hetkellä ole kaikkien älypuhelimien ja muiden keskellä oikein muotia. Kyllä se mieltä lämmittäisi nähdä vielä uusi nousukausi, Siira toivoo.

Kaikki ainekset tähän ovat yhä olemassa, kuten ennenkin. Moottoripyörällä ajaminen on edelleen erilaista ja tietyllä tavalla aitoa ohjaamolla varustettuun ajoneuvoon verrattuna.

– Sitä vapaudentunnetta on hankala muuten kokea, sitä elämystä ei ainakaan saa netistä, Siira kertoo naurahtaen.

Muutosten keskellä ei ole jääty tuleen makaamaan, vaan asioita on ajateltu uusiksi. JS-Motorsille onkin käynyt vuosien varrella kuten suomalaisten suosikkiyhtye Eppu Normaalille: palvelutarjonta on sopeutettu asiakaskunnan mukaiseksi. Kun liikkeen sisällä katsoo myytäviä tavaroita, niin ison osan show`sta ovat varastaneet metsän ja puutarhan hoitoon soveltuvat koneet sekä niihin liittyvät varusteet. Tiivistetysti sanoen entisestä motoristista on kasvanut harrastava mökkiläinen.

Nykyään JS-Motors työllistää yrittäjän itsensä lisäksi kolme työntekijää. Siiran mukaan itse on tehtävä paljon, jotta yhtälö toimisi mahdollisimman hyvin. Pitkät päivät ovat toisaalta rankkoja, mutta tekeminen on osittain verissä ja tunteja on turha laskea: se ei hyödytä mitään eikä ketään.

Huollon merkitys on täyden palvelun moottoritalossa isossa roolissa. Sitä kautta asiakas saa palvelua ja pysyy helpommin asiakaspiirissä kuin ilman huoltopalvelua. Huoltojen ja korjauksien tekeminen on vain haastavampaa kuin aiemmin. Tekniikka vaatii varsinkin isommissa moottoripyörissä ja skoottereissa samaa kuin nykyiset autot eli ajanmukaista testauslaitteistoa ohjelmistoineen.

– Varaosakaupassa on nähtävissä toisaalta myös se, että netistä ostettaessa ostajan turva ei varsinkaan ulkomailta tilattaessa ole aina kohdillaan. Huonot kokemukset tuovat asiakkaan takaisin kivijalkakauppaan, Siira kertoo.

Tekniikasta pitävä mies harrastaa huilaamisen ja mökkeilyn lisäksi vanhoja autoja. Intohimoisen harrastuksen parissa saa ajatuksen hyvin irti muista moottoriajoneuvoista.

– Samanhenkisten kavereiden kanssa se on hauskaa. Sitä kautta lähti myös ajatus automuseon perustamisesta Mikkeliin, mutta se nyt on vain sellainen haave, nopeakäänteinen mies paljastaa.

Mutta miltä näyttää JS-Motorsin tulevaisuus? Siihen kysymykseen ei Siira uskalla antaa oikein minkäänlaista vastausta. Niin monta muuttujaa on matkan varrelle sattunut ja tulevaisuus on tuskin yhtään sen helpommin ennustettavissa.

– Katsotaan päivä kerrallaan ja tehdään töitä paremman palvelun eteen, sillä konstilla tässä on menty eteenpäin jo 20 vuoden ajan.

Automaattiseen suuntaan

Puutarhakoneiden suunta on akkukäyttöisiin työkoneisiin päin. Silti polttomoottori tulee olemaan valtavirta vielä pitkään, varsinkin sähköttömässä ympäristössä. Jarmo Siiran mukaan varsinainen yliveto on robottiruohonleikkuri, joka tarjoaa perinteisiin moottorikäyttöisiin leikkureihin verrattuna pelkkiä etuja.

– Ne ovat äänettömiä ja ekologisia, ja yhden kesäkauden sähkön kulutus on vain noin 20 euron luokkaa.

Tärkein asia on Siiran mukaan kuitenkin käyttöön liittyvä: nurmikon leikkaamiseen suunnattu aika on käytettävissä muihin asioihin. Nurmikenttä pysyy muutenkin tämän ”sähkölampaan” avulla paremmassa kunnossa.

– Kokemus on osoittanut myös sen, että myyrät eivät viihdy robottileikkurin kanssa.

Robottileikkurit yleistyvät ja esteenä on vain asian henkinen omaksuminen. Kauppias vertaakin asiakaspalautteen pohjalta automaattileikkuria astianpesukoneeseen.

– Kuinka moni olisi valmis olemaan ilman sitä, edes viikon ajan, Siira kysyy lopuksi.

Kaikki kunnossa. Vain yhdellä välituella yläreunasta yhdistetty kontti on vahva. Kome Oy:n Jari Outinen ja Jorma Häkkinen tarkastivat korin sisäpintoja.

Komposiittikontti on käytössä yliveto

|
Kuljetusalan kova kilpailu kelpaa uniikkia tuotetta valmistavalle Komelle. Loppusyksyn aamu enteilee aikaista talvea. Parhaiten se ilmenee hakeaumoista nousevana höyrynä kuulasta taivasta vasten. Menossa on ...
Mies ja moottori. Tenho-niminen puuvene on tuhoutunut jo ajat sitten, mutta muistot nuoruuden veneretkistä ovat säilyneet Hannu Itkosen mielessä venemoottorin mukana.

Tenhon mylly on ainoa lajiaan

|
Mikkeliläinen Hannu Itkonen omistaa ainutlaatuisen moottorin sanan varsinaisessa merkityksessä. Launialassa sijaitsevan omakotitalon pihalla oli kevytpeitteen alla melkoinen harvinaisuus. Varkauden konepajan tekemä moottori on valmistettu ...
Kilpailussa puretaan ja lastataan tukkikuorma. Kilpailussa pärjää nopeudella ja hyvällä kuormauksen laadulla.

Kevät ei tule ilman puunkuormauskilpailuja

|
Suomenmestaruutta tavoittelevat niin kokeneet ammattikuljettajat kuin alan opiskelijatkin. Nopeus ja suorituksen laatu ratkaisevat. Kinnarissa Mikkeli Raskaspari Oy:n ja Esedun logistiikka-alan piha-alueella kisailtiin pari viikkoa ...
Osamaksu ja Leasing -vertailu

Leasing nostaa päätään konekaupassa

|
Suomalainen omistamisen kulttuuri on koetuksella talouden polkiessa paikallaan. Kaikkea ei kannata omistaa. Tämä monilta liike-elämän osa-alueilta tuttu suuntaus on lyömässä itseään läpi myös traktori- ...