Pioneerin neljäs painos — Toyota Prius Active

12.5.2016 Auto & Kone
Ensimmäinen. Hybridiautoja puhkeaa markkinoille kuin leskenlehtiä kukkaan kevään tullen. Priuksen idea on kantanut yhtäjaksoisesti jo 90-luvulta lähtien.

Japanilainen autojätti Toyota marssitti ensimmäisen hybridinsä markkinoille jo vuonna -97.

Toyota ennusti Priuksen syntymän aikoihin hybridiautojen valtaavan kolmanneksen automarkkinoista jo vuoteen 2005 mennessä. Kuten kaikki tiedämme, näin ei ole käynyt, mutta muuten ennustuksen toteutuminen alkaa olla lähempänä totuutta kuin koskaan.

Nykyään lähes kaikilla autonvalmistajilla on mallistossaan liuta hybridiversioita ja lisää on tulossa laajalla rintamalla. Päästöongelmien vuoksi kehitys saanee vain lisää uutta pontta. Toyotalla on tässä kilpailussa merkittävä käytännön kokemus, jonka yli 9 miljoonan hybridiauton valmistusmäärä osoittaa.

Prius on muotoilultaan rohkeampi ja erilaisempi kuin ennen. Linjoissa on suorastaan futuristisia piirteitä. Keula on muotoiltu rohkeasti ja kookkaat ajovalot näyttävät tuimilta. Taaksepäin voimakkaasti kaartuva kattolinja ja samalla kohoava vyötärölinja tekevät autosta sivusta katsoen hyvin kiilamaisen. Perän pysty muotoilu katkaisee auton takajätön tylysti poikki luoden samalla lisää avaruutta tavaratilaan.

Silti hybrideissä kiinnostaa eniten tekniikka. Mitään ihmeellisen uutta ja mullistavaa uusi malli ei tarjoa, mutta paljon pienempiä ja mielenkiintoisia asioita. Vaikka Priuksen kulutus ja päästöt ovat olleet luonnollisesti aina alhaisella tasolla, niin nyt ne ovat vieläkin pienemmät. Kilpakumppaneihin lukemia verratessa on hyvä huomata, että tutustumisajossa oleva auto ei ole ladattava pistokehybridi. New Yorkin autonäyttelyssä hiljattain esitetty ladattava versio saapuu suomalaisiin Toyota-kauppoihin vuoden lopulla. Normimallista ulkoisesti selkeästi erottuvan Plug-in –version yhdistetty kulutus on 1,4 l/100 km.

Tuplaikkuna. Kuljettajan paikalta näkee taakse hyvin kaksiosaisen lasin ansiosta. Lasinpyyhin ei tosin alemmalle lasille yletä.
Tuplaikkuna. Kuljettajan paikalta näkee taakse hyvin kaksiosaisen lasin ansiosta. Lasinpyyhin ei tosin alemmalle lasille yletä.

Uuden mallin tärkeimmät tekniset arvot ovat 70 g/km yhdistetty CO2-päästö ja 3 litran yhdistetty kulutus. Niihin päästään alhaisen ilmanvastuskertoimen (0,24) ja Atkinsonin työkiertoa tottelevan, 72 kilowatin bensamoottorin ja 53 kilowatin sähkömoottorin yhteispelillä. Olennaisena osana järjestelmään kuuluu myös generaattori, joka toimii myös samalla starttimoottorina. Energiaa kerätään lisäksi jarrutuksista, kun liike-energia muutetaan sähköksi.

Systeemi on yksinkertaisen kuuloinen: voimanjakoyksikkönä toimiva planeettavaihteisto jakaa portaattomasti polttomoottorin tuottaman voiman generaattorille sekä vetäville pyörille kuormitustarpeen mukaan. Prius toimii kolmen valittavissa olevan ajotilamoodin mukaisesti eri tavoin. Puhtaasti sähköllä voi ajaa parin kilometrin matkan valitsemalla EV-ajotilan. Tulevassa pistokemallissa sähkön turvin voi ajaa jopa 50 kilometriä. Kääntäen ajateltuna sähkömoottori antaa aika mukavan lisäpotkun, kun on aika vaihtaa maisemaa ripeämmin.

Käytännön ajamisen suhteen Prius on kuin mikä tahansa tavallinen automaattivaihteinen perheauto. Ajo-ominaisuudet ovat kelvot ja riittävät hyvin auton muihin ominaisuuksiin. Tiivistettynä voi sanoa sen, että auto on parempi kaupungissa kuin maantiellä, ja näin lienee ollut suunnittelijoiden tarkoituskin: hybridin edut tulevat esille nimenomaan taajama-ajossa.

Tiloiltaan auto on passeli perhekäyttöön niin matkustamon kuin tavaratilan osalta. Hybridin vaatima akusto on sijoitettu takapenkin alle edeltävän mallin tavaratilan sijaan, joten matkalaukut mahtuvat mukaan entistä paremmin. Vaikka kori on kiilamainen, niin silti takapenkille mahtuu myös korkeussuunnassa. Sen sijaan sivusuunnassa tulee ahdasta, mikäli taakse ahtautuu kolme aikuista.

Kojelaudan ilmettä hallitsevat yläreunaan sijoitettu varsinainen mittaristo. Sen avulla löytyy tietoa aina voimassa olevasta nopeusrajoituksesta, ilmanvaihdosta, vaihdekaaviosta ja varoituksista. Nopeus on nähtävissä keskimmäisessä Active-tasossa myös tuulilasinäytön kautta.

Erikoisempi. Mittaristosta selviää kaikki oleellinen ja loput hoituu ison kosketusnäytön kautta. Älypuhelimen latauspaikka keskellä joystick-vaihteenvalitsimen alapuolella on fiksu varuste.
Erikoisempi. Mittaristosta selviää kaikki oleellinen ja loput hoituu ison kosketusnäytön kautta. Älypuhelimen latauspaikka keskellä joystick-vaihteenvalitsimen alapuolella on fiksu varuste.

Sisäilmeeseen on haettu pirteyttä kojelaudan ja keskikonsolin valkoisilla sisustuselementeillä. Penkkien välistä löytyy myös älypuhelimen langaton latauspaikka. Fiksu varuste, joka yleistyy varmasti vauhdilla aivan lähiaikoina. Ison monitoiminäytön kautta voidaan ohjata viihdetoimintoja, navigaattoria, ajotilaa ja puhelinta. Ja mikä parasta, auto puhuu tältä osin kotimaista kieltä.

Prius on edelleen auto, joka näyttää suuntaa hybrideille. Se on varmasti kilpakumppaneiden keskuudessa se kaikista tutkituin hybridiauto. Samalla se on yhä enemmän auto, joka kelpaa kenelle tahansa. Hybridin äänettömyys ja vaivattomuus ovat ne kaikkein mieleenpainuvimmat ominaisuudet. Matkalle voi ottaa nyt mukaan vaikka perävaunun (max paino 725 kg). Sen vetäminen on nyt ensimmäistä kertaa Priusin historiassa mahdollista.

Toyota Prius Active

  • Hinta: 36.519,34 € (hinnat alk. 35.581,11)
  • Moottori: 1.798 cm³ (4-syl.. muutt. venttiilien ajoitus)
  • Suurin teho:
    • polttomoottori 98 hv/72 kW (5.200 rpm)
    • sähkömoottori 72 hv/53 kW
  • Max. vääntö:
    • polttomoottori 142 Nm (3.600 rpm)
    • sähkömoottori 163 Nm
  • Hybridijärj. kok. teho: 122 hv
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,6
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 3,0 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 70 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0