Pakettiautomarkkinoilla yhteistyöautot valtaavat yhä enemmän alaa
Toyota oli aikanaan tavara-autojen kiistaton kuningas. Hiacet menivät kaupaksi kuin kuumille kiville. Lystin pito loppui viime vuosikymmenen alkupuolella, kun vanhentunut konsepti ei enää vastannut sen enempää markkinoiden kysyntään kuin päästöpykäliin.
Japanilaisjätti turvautui Hiacen jälkeen vuonna 2012 Proace-malliin, joka oli teknisesti sama auto kuin Peugeot Expert, Citroen Jumpy ja Fiat Scudo. Neljä vuotta myöhemmin esiteltiin uusi malli, jonka perusteet ovat edelleen samat kuin nyt esitellyn. Ainoa vaan että samaan yhteistyöletkaan on liittynyt nyt myös Opel Stellantis-omistuksen myötä.
Tuoreen malliversion identiteetissä on yhä enemmän Toyotaa. Uusiksi muotoilu tarkoittaa lähinnä keulaa. Korinvärisessä etupuskurissa on iso musta maski ja sen päissä vekit kuin hain kidukset. Valojen välistä maski on umpinainen, oli pellin alla sitten poltto- tai sähkömoottori.
Proace on saatavana kolmella eri tehoisella dieselmoottorilla sekä 100 kW:n täyssähköisenä versiona. Polttomoottorivalikoima on sama kuin aiemman sukupolven autoissa, dieselmalliston huipulla on 180 heppainen 8-portaisella automaatilla. Sähköversion ajokantamaksi luvataan yli 330 km. Koripituuksia on kaksi ja ovia neljä tai viisi, takaoven voi valita joko luukkuna tai pariovina.
Ohjaamossa huomio kiinnittyy ensimmäiseksi ovaalin muotoiseen ohjauspyörään ja isoihin näyttöihin. Keskellä olevan infotainmentin koko on nyt 10 tuumaa entisen kahdeksan sijaan. Kun yhtälöön lisätään viiden valinnaisen näkymän digimittaristo, ollaan hetkessä tässä vuodessa. Parit USB-pistoke- ja 12-voltin latauspistokepaikat pitävät apulaitteet virrassa ja osana auton järjestelmää.
Varusteista ei tarvitse tinkiä, sillä saatavilla on esimerkiksi satelliittinavi, langaton lataus ja automaatti-ilmastointi. Myös turvallisuusvarusteet edustavat tätä päivää, kuten automaattinen hätäjarrutus törmäysvaroittimella, kaista-avustin ja automaattivalot osoittavat. Kätevä yksityiskohta on helposti virta-avaimella pois kytkettävä matkustajan airbag, jos vieruskaverina sattuu olemaan perheen pienimpiä.
Ajossa Proace on toimiva paketti, joka on kerännyt aina kiitosta henkilöautomaisuudestaan. Tämä tunne ei ainakaan ole ohentunut, jota vahvasti vääntävän dieselin ja automaatin yhdistelmä osaltaan edesauttaa. Vaihdevalitsin on kuin koru kojelaudassa, sillä siihen ei tarvitse puuttua kuin pysähtyessä ja suuntaa vaihdettaessa. Pykäliä voi vaihtaa myös rattiläpysköistä, mutta kuinka moni näin oikeasti tekee?
Toyota PROACE 2.0 D L2 145 Comfort aut. 5-ovinen
• Hinta 49 641,88 € koeajoauto varustein
(hinnat alk. 40 323,12 €)
• Moottori 1 997 cm3 (4-syl. diesel, yht.
paine ruiskutus, turbo)
• Suurin teho 144 hv/106 kW (4.000 rpm)
• Max. vääntö 370 Nm (2.000 rpm)
• Kiihtyvyys 0-100 km/h 10,4 s
• Kulutus 7,5 – 7,7 l/100 km (yhdistetty)
• Päästöluokka EURO 6.3
JARNO LAATIKAINEN