Avainautomaatti vapauttaa asiakkaan aikaa

16.4.2024 Auto & Kone
Autohuolto
Savilahden Auto Oy:n varaosamyyjä Kati Pulkkinen näytti kuinka avainautomaatti toimii älypuhelimen avulla.

Uuden palvelumuodon avulla auton huollattaminen on kontaktivapaa ja aidosti aikariippumaton palvelu.

Koronapandemian myötä monet kulutustottumukset menivät uusiksi, osin pakon sanelemina. Erilaiset etäpalvelut ovat jääneet osaksi arkisia ostotottumuksiamme, ja lisää kehitetään ennakkoluulottomasti.
Savilahden Auton huoltokorjaamon seinään ilmestyi viime kuussa vaalea peltilaatikko, joka kätkee sisäänsä viimeisintä tekniikkaa. Digitaalisen avainautomaatin toimintaperiaate on hyvin yksinkertainen, sillä asiakas tarvitsee sitä käyttääkseen vain älypuhelimen.

Kun asiakas on jättämässä auton avaimia automaattiin huoltoa varten, on laitteen vieressä olevasta kyltistä skannattava QR-koodi älypuhelimen avulla. Tämän lisäksi tarvitsee vain syöttää pyydetyt tiedot puhelimeen, ja sen jälkeen lokeron avauskoodi lähetetään tekstiviestillä. Numeroyhdistelmä naputellaan automaatin numeronäppäimistöllä ja lokero aukeaa. Tämän jälkeen tarvitsee vain laittaa auton avaimet lokeroon ja sulkea luukku.
Auton huollon jälkeen asiakas saa ilmoituksen puhelimeensa sekä maksulinkin. Suorituksen jälkeen tulee puhelimeen lokeron avainkoodi. Mikäli käynnistä ei kerry maksua, puhelimeen tulee pelkkä koodi luukun aukaisua varten.

Parasta palvelussa on Savilahden Auton korjaamopäällikkö Mika Toivosen mukaan se, että huoltoasiakas ei ole riippuvainen korjaamon aukioloajoista.
– Tämä säästää aikaa ja vaivaa, kun voi asioida kanssamme juuri silloin, kun se parhaiten sopii.
Toivonen uskoo alkuvaiheessa olevan palvelumuodon kasvattavan suosiotaan tietoisuuden lisääntyessä. Avainautomaatin avulla voi noutaa myös pienemmät varaosat.
– Lokeroon voidaan laittaa myös sijaisauton avaimet valmiiksi, jos sellaiselle on huollon ajaksi tarvetta. Sovellusta voidaan käyttää todella monipuolisesti.
Yksi varteenotettava käyttäjäryhmä on hinauspalvelut. He voivat jättää juuri hinatun ajoneuvon avaimet turvallisesti lukittuun tilaan.
Toivonen kertoo aiemminkin käytössä olleen avaimien jättöpalvelun kirjekuoren ja postiluukun kautta. Tämäkin palvelu on edelleen käytössä, mutta noutaa sen avulla autoa ei voi.

Nykyään huoltovarauksista iso osa tehdään verkon välityksellä, kaikkina eri vuorokauden aikoina.
– Meillä kaikilla on arjessa omat haasteensa. Omaa aikaa osataan arvostaa yhä enemmän, ja tämän kaltaiset palvelut antavat mahdollisuuden toimia entistä vapaammin.

Toivonen haluaa kuitenkin muistuttaa, että kaikki asiointimuodot ovat samalla viivalla, tapahtuivat ne sitten puhelimitse, verkossa, sähköpostitse tai erilaisten viestipalvelujen turvin.
Digitaalinen huoltopalvelu on otettu tällä haavaa käyttöön konsernin kahdessa toimipisteessä, Jyväskylässä Aholaidantien myymälässä sekä Mikkelissä Kalustekujan myymälässä.

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0