Ostokäyttäytyminen lippujen hankinnassa on elpymään päin.
Mikkelissä sijaitsevassa konserttitalo Mikaelissa oli viime vuonna kävijöitä vajaat 53 000, kun mukaan lasketaan seminaarit, konsertit ja muut juhlat. Yleisötilaisuuksia oli yhteensä 193 kappaletta. Toimitusjohtaja Juha Heikkilä toteaa käyttöasteen olevan suhteellisen hyvä.
– Tilanne alkaa normalisoitumaan pandemian jälkeen, mutta ostokäyttäytymisessä on vieläkin havaittavissa viime tippaan jättämistä, hän toteaa.
Tämä on ymmärrettävää, koska pitkän aikaa esiintyjät joutuivat perumaan keikkoja rajoitusten vuoksi. Se kuitenkin aiheuttaa lipunmyyjille harmaita hiuksia ja mietintää, voidaanko esitys järjestää vai pitääkö markkinointia lisätä.
– Tähän on mielestäni näkyvissä muutosta, koska lippuja myydään ennakkoon koko ajan paremmin. Asia muuttuu viimeistään silloin kun huomataan, että keikat ovat loppuunmyytyjä, Heikkilä pohtii.
Mikaeli pyrkii tarjoamaan kaikille jotakin ja osoittamaan, että konserttitaloon ei tarvitse tulla mirri kaulassa pönöttämään. Tällä hetkellä suunnitellaan kevättä 2025, mutta jos esimerkiksi yritykset haluavat järjestää pikkujoulut Mikaelissa, vielä ehtii toimia.
– Teemme yrityksille ja yksityishenkilöille tilaisuuksia myös mittatilaustyönä. Ruokailut ja erilaiset ohjelmanumerot onnistuvat. Kannattaa kysyä ja esittää mitä haluaa. Monet myös varaavat ruokailun ennen esitystä, käyvät katsomassa shown ja jatkavat iltaa, Heikkilä kertoo.
Mitä esiintyjiin tulee, heiltä on myös tullut positiivista palautetta Mikaelista. Roudaaminen on helppoa, kun kaikki on samassa kerroksessa.
– Meillä on ammattitaitoista, ystävällistä ja palvelee henkilökuntaa, joten toimiminen kanssamme on helppoa. Myös yleisö on niin sanotusti kiitollista, koska he ovat lähellä esiintyjiä, eivätkä vaella ympäri salia. Jokainen on myös tullut paikalle aidosta kiinnostuksesta esiintyjää kohtaan, Heikkilä toteaa.
Positiivista on myös esitysten alkaminen ajoissa, joka ei suinkaan ole viihdealalla välttämättä normaalia tai päivänselvä asia.
Heikkilän mukaan on tärkeää, että lapset ja nuoret oppivat käymään konserttitaloissa nauttimassa esityksistä. Siksi myös Mikaelin ohjelmistossa on heille suunnattuja esityksiä.
– He ovat tulevaisuuden palveluiden käyttäjiä. Ja meillä myös esiintyy jonkin verran paikallisia nuoria.
Heikkilän mukaan Mikaeli haluaa panostaa paikallisuuteen ja ostaa tarvittavia palveluita alueen yrittäjiltä sekä yrityksiltä. Mitä paikalliseen yleisöön tulee, Heikkilä toteaa ”opiskelleensa sitäkin aihetta”.
– Jos yleisöä kiinnostaa vapaa paini, niin laitetaan ohjelmistoon. Täälläkin suunnalla, eli Etelä-Savossa, muun muassa Ellinoora, Vesterinen ja Lauri Tähkä vetävät salin täyteen.
Heikkilä on huomannut myös stand upin, raskaamman rock-musiikin sekä nuorten nousevien artistien olevan suosiossa. Nuoremman väen puolella muun muassa Hevisaurus on kestosuosikki.
– Totta kai pyrimme uusiutumaan ja tarjoamaan erilaisia elämyksiä. On otettava myös huomioon yleisön elämänkaari ja valittava esiintyjät sen mukaan, Heikkilä toteaa lopuksi.
EMMI MUSTONEN