Laji, jossa rahalla ei saa kaikkea

15.11.2023 Auto & Kone
Menestyjät
Konsta Törne innostui autohifi-kilpailuista veljensä Toni Kurjen vanavedessä.

Autohifiharrastajat rakentavat ja kilpailevat monin tavoin.

Mikkelin seudulla on tällä hetkellä hiljaista autohifiharrastajien keskuudessa. Yksittäisenä pioneerina päättyneen kauden kansallisissa kilpailuissa nähtiin Juvalla asuva Konsta Törne.
Ensimmäinen kausi sujui aloittelevien Entry-luokassa, kuten vielä seuraavakin. Törnen auto, 2011 vuosimallin BMW 330, on ollut ahkeran rakentelun alla, paitsi juuri nyt. Kilpailukauden jälkeen on aika puhaltaa hieman happea, kunnes uuden vuoden puolella onkin jo aika valmistautua uuteen kesään ja kauteen.

Kilpailujen järjestämisestä vastaa lajin kansallinen kattojärjestö, EMMA Finland. Luokkia on kaikenlaisille harrastajille. Vasta-alkajiakaan ei kivitetä areenoilta pois, vaan Törnen mukaan tilaa on kaikille.
– Kuka vaan voi osallistua,
mutta suosittelen liittymään EMMAn jäseneksi, Törne vinkkaa.
Autohifissä kilpaillaan äänenlaatu- sekä paineluokissa. Niissä on kolme vaativuusluokkaa, aloittelevien Entry-luokan lisäksi Skilled ja Master. Kahteen viime mainittuun pitää kavuta menestyksen ja osallistumisvuosien avulla.
Törne oli aloittelevien E3000-luokassa viides. Luokan yhteydessä oleva luku tarkoittaa laitteiston arvon enimmäismäärää euroissa. Tämä rajoite pistää rakentelijan miettimään ja parantelemaan laitteiston suorituskykyä sen minkä eurorajoissa on mahdollista. Mielikuvitusta siis tarvitaan.
– Tämä ei oikeasti ole rikkaiden harrastus. Toisaalta pääluokan autoissa voivat pelkät päätteet olla kymppitonnien arvoisia, Törne innostuu.

Oman kipinän Törne sai lajiin veljensä Toni Kurjen innoittamana. Heidän oma seitsemän hengen porukka, Team 42, koostuu Törnen lisäksi alan harrastajista Kankaanpäästä, Nokialta, Muuramesta, Seinäjoelta ja Tampereelta. Kaveripiirikin on muokkautunut harrastuksen myötä, ensin oppii tuntemaan jonkun, joka taas johtaa uuteen tuttavuuteen. Velipoika on napsinut lajin parissa jo pari suomenmestaruutta, joten osaamista löytyy ihan lähipiiristä.
– Autojen rakentelu on muutenkin kiinnostanut aina, Törne kertoo.
Vaikka nuorella miehellä ei itsellään ole ikää 22 vuotta enempää, saisi nuoria tulla enemmän harrastajajoukkoon mukaan. Silti kokemustakin tarvitaan, jos aikoo menestyä.
– Tämä ei ole lippalakkipäiden hommaa pelkästään.

Musiikkia kovaa soittavat ajoneuvot kaupungilla eivät todennäköisesti ole alan vakavia harrastajia. Törnen mukaan nupit kaakossa luukuttaminen ei ole homman ydintä.
– Ei me toisteta näillä musiikkia kovaa. Kilpaillaan äänenlaadusta, ei volyymista, nuori mies painottaa.
Törnen Bemarissa laitteiston teho on 8 x 100 W, mutta äänenpaineluokissa tehoja voi olla jopa 70 kW!

Minkälainen auto on paras rakentelun kohde autohifi-järjestelmiä silmällä pitäen?
– Ehkä se on kaksiovinen hatchback. Joku Mini olisi aika optimaalinen, Törne vastaa.
Rakentelun kohteesta puretaan aina ensin sisusta pois, jonka jälkeen mietinnän alla ovat kaiutinpaikat ja –suuntaukset. Joka tapauksessa rakentelu vaatii lasikuitua, kittiä, koivuvaneria ja tietenkin kaapeleita, liittimiä ja itse laitteiston. Ja tietenkin rutkasti avointa mieltä sekä kiinnostusta.

 

EMMA Finland

• on lyhenne sanoista European Mobile Media Association
• on vuonna 2008 perustettu Suomen virallinen autohifin järjestö.
• tarkoituksena on tukea ja edistää autoäänentoiston harrastus- ja kilpailutoimintaa sekä teknistä kehitystä erilaisten toimintamuotojen välityksellä.
• järjestää osakilpailuja kesäisin usealla paikkakunnalla, pääasiassa eteläisessä Suomessa.
• osakilpailuissa on monta luokkaa ja niissä kerätään pisteitä, joiden avulla voi vuoden lopussa osallistua finaaliin kilpailemaan suomenmestaruudesta.
• luokat on jaettu siten, että niihin voi osallistua kuka tahansa aloittelija laitteistollaan
• kovemmissa luokissa kisaillaan viimeisen päälle laitettujen autojen joukossa.
• aiemmin Suomessa autohifin virallisena järjestönä toimi Fasca, joka lopetti toimintansa 2000-luvulla.

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0