Uusia sähköautomerkkejä pulpahtaa markkinoille kuin sieniä sateella. Nyt vuorossa on Korean vanhin autonvalmistaja.
Autoarina on solminut jälleenmyyjäsopimuksen korealaisen automerkki KGM:n edustuksesta. Merkkiä tuo maahan Bassadone Automotive Nordic -konserniin kuuluva ja Suzukin maahantuojana tunnettu Nordic Automotive Trading. KGM tulee Suomen markkinoille vain sähköautojen kanssa, mutta Baltian maissa myynnissä on myös bensa-autoja.
Vaikka kirjainyhdistelmä KGM kuulostaa eksoottiselle, niin kysymys ei ole nuoresta ja tuntemattomasta autonvalmistajasta. Suomessa saman valmistajan tuotteita markkinoitiin aiemmin SsangYong-merkkisenä. Kysymyksessä on Korean vanhin autonvalmistaja, joka on valmistanut autoja vuodesta 1954. Jatkossa tehdas keskittyy yksinomaan sähköautojen valmistamiseen, vaikka valmistaakin vielä polttomoottoriautoja.
Ensimmäinen sähköautomalli Suomessa tottelee nimeä Korando. Kysymyksessä on perheautoluokan katumaasturi, jonka hinta asettuu noin 38 000 euroon. Ensi keväänä sen kaveriksi malliperheeseen asettuu iso katumaasturi Torres EVX.
– Vuonna 2025 esitellään pari uutta mallia, mutta niistä ei ole vielä enempää kerrottavaa, kertoo KGM:n Suomen myyntijohtaja Pasi Räsänen.
Autoarinan myyntipäällikkö Pasi Koponen ja Ajanvaunun myyntipäällikkö Veijo Karjalainen pitävät uutta merkkiä tervetulleena lisänä yhtiön valikoimiin. Yksi myyntivalteista tulee olemaan pitkä takuu, 7 vuotta tai 150 tkm.
– Se on laadukkaan oloinen auto, ja miksei sitä tuohon hintaan myytäisi, kun vielä alkuperämaa on Korea, kokenut automies kysyy.
Autoala on sekä Räsäsen että Karjalaisen mukaan melkoisessa muutoksen silmässä.
– On normaalia että uusia merkkejä tulee aika ajoin. Meidän on tehtävä siirtoja tulevaisuutta silmällä pitäen, Karjalainen sanoo.
Henkilöautojen sähköistyminen on Suomessa ja Länsi-Euroopassa kovassa vauhdissa. Tällä hetkellä uusista autoista noin puolet myydään joko täyssähköisinä tai plug-in-hybrideinä. Ladattavien autojen siivu markkinakakusta on kasvanut huimasti, sillä vasta pari vuotta sitten se oli vielä murusia. Nykyinen myyntijakauma tarkoittaa sitä, että muutaman vuoden päästä myös tuoreet vaihtoautot ovat isolta osin ladattavia.
Tulevaisuudessa markkinoilla tulee käymään uusjako merkkien osalta. Alan ennusteissa on ounasteltu muun muassa kiinalaisten valmistajien ottavan noin 15 prosentin siivun Euroopan markkinoista muutaman vuoden sisällä.
Räsänen epäilee, etteivät kaikki uudet, eivätkä vanhatkaan automerkit, tule tästä selviämään Suomen rajallisilla markkinoilla myyntiverkostokustannuksien koituessa liian arvokkaiksi.
– Pudotuspelitaistelu on käynnissä, Räsänen sanoo.
Edustamansa KGM:n tulevaisuuteen myyntijohtaja uskoo kuitenkin vuolaasti.
– Kysymyksessä on kotimaassaan vankan jalansijan omaava toimija, joka voi toimia ketterästi kokonsa puolesta. Se on tässä kohtaa markkinatilannetta enemmänkin etu kuin haitta, mies näkee.
KGM
• on perustettu 1954
• tunnettu aiemmin nimellä SsangYong
• on osa eteläkorealaista KG-Group -monialayritystä
• konserni toimii ajoneuvovalmistuksen ohella mm. teräksen tuottajana, kemian alalla ja uusiutuvan energian sektorilla.
• merkin viimeinen kirjain tulee sanasta mobility.
JARNO LAATIKAINEN