Streamliner lyö viimeisintä tekniikkaa tiskiin

7.7.2023 Auto & Kone
Koeajossa
Virtaviivaisten muotojen ohella Ioniq 6 sisältää muitakin aero- dynaamisia oivalluksia. Etu- puskurin alareunassa on luukut, jotka avautuvat tilanteen mukaan.
Hyundai tuo markkinoille rohkeasti erilaisia sähköautoja. Ioniq 6:n valttina on numeroidenkin valossa virtaviivaisuus.

Uraani halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa, lauloi Eppu Normaali takavuosina. Uuden Hyundai Ioniq 6.n kohdalla tuuli halkeaa ja tuottaa lamppuun valkeaa, sillä aerodynaamisen muotoilun ohella autosta saa otettua myös virtaa ulos.
Keulasta Ioniq 6 muistuttaa takavuosien Hyundai Coupé:ta ja takaa katsoen Porschea. Tuulitunnelitulos on ilmanvastuskertoimen osalta alhainen (Cd 0,21), joka on iso asia pitkän toimintasäteen (614 km) vuoksi. Lukema on kunnioitettava 77,4 kWH:n akuston omaavalle isolle autolle. Tutustumisajossa olleen nelivetoversion toimintasäde on toki alhaisempi, mutta auton voi muuttaa hetkessä asetuksien kautta pitkän rangen takapotkuksi.

Ioniq 6:n kohdalla voidaan puhua melkoisesta teknologiapakkauksesta. Virran ulosotto, 800 Voltin latausjärjestelmä ja digitaaliset sivupeilit kertovat omaa kieltään. Ensiksi mainittu on kätevä toiminto vaikkapa mökillä tai jaettaessa virtaa toiseen sähköautoon. Maksimiluovutusteho on 3,6 kWh ja toiminto pysähtyy automaattisesti akun ollessa 20 prosentin varaustehon kohdalla, tai aiemmin määrittelemällä rajan itse.
800 Voltin latausjärjestelmä mahdollistaa aidosti nopean latauksen. Ideaaliolosuhteissa auto nappaa akun varaustason 10 –> 80 prosenttiin 18 minuutissa. Pitihän se kokeilla ihan itse paikallisen pikaruokaravintolan latausasemalla, mutta jostain syystä latausteho ei noussut lähelle huippulukemaa 240 kW:a. Silti viereisessä automarketissa ei tarvinnut kauan pyöriä, kun akun varaustaso oli kasvanut 50 prosentilla.
Nelivetoisen ja ruudikkaan sähköauton omistajan ei tarvitse hommata moottoripyörää ainakaan sen takia, jotta tietäisi mille raju kiihtyvyys tuntuu. Niskatyynyille on aidosti tarvetta, kun kaasupoljin painetaan pohjaan.
Takavetopainotteinen neliveto tietää hyvää ajo-ominaisuuksien osalta. Kun ohjaus on suhteellisen nopea ja tuntuma kohdallaan, pääsee autolla tarvittaessa lujaa. Pitkähköstä akselivälistä (2,95 m) huolimatta Ioniq 6 on melko ketterä.
Regenerointia voi säätää neliportaisesti. Auto rullaa erittäin herkästi maantieajossa, kun taas kaupungissa yhden polkimen toiminnolla on hyvä tehdä tiukempia moottorijarrutuksia ja ottaa sähköä talteen.

Sisällä fiilis on osin futuristinen. Kojelaudan päissä olevien digitaalisten sivupeilien kuvakulma on perinteistä peilinäkymää laajempi. Ne kuuluvat hintaan, mutta perinteisetkin peilit saa samaan hintaan, jos joku niin haluaa. Kun ottaa huomioon vielä sen, että digipeilit toimivat pimeässäkin, niin kuka perinteisiä enää kaipaa?
Pysäköidessä voi valita haluamansa kameranäkymän keskinäyttöön. Lisäksi auton voi pysäköidä auton ulkopuolelta virta-avaimen nappuloita käyttämällä. Ei mitään tieteiselokuvan juttuja, vaan arkipäivää vuonna 2023.

Tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo omaavat kumpikin 12,3” näytön. Sen kautta löytyvät viimeisimmät toiminnot, aina säätiedotuksia ja urheilu-uutisia myöten. Sisätilan kaksivärisellä tunnelmavalaistuksella on myös turvallisuutta lisäävä ulottuvuus, sillä se kielii halutessasi auton nopeuden muutoksesta välillä 30-100 km/h. Valittavissa on myös kaasupolkimen liikkeisiin reagoiva kiihdytysääni.
Jalkatilaa uusin Hyundai tarjoaa varsin hulppeasti. Takamatkustajien pääntila on pitkäselkäiselle rajallinen voimakkaasti kaartuvan kattolinjan ansiosta. Kysymyksessä on kuitenkin iso sedan, eikä näitä sähköautona ole juuri tarjolla. Siksi Ioniq 6:lla on aito iskun paikka.

 

Hyundai Ioniq 6 AWD 325 hv

Hinta 66 680 € (sis. tk., hinnat alk. 65 390 €).
Suurin teho 239 kW (325 hv)
Suurin vääntömomentti 605 Nm
AC-latauslaitteen teho/aika 11 kW, 6 h 9 min (10 à 80 %)
DC-latauslaitteen teho/aika 50 kW, 60 min (10 à 80 %)
225-350 kW, 18 min, (10 à 80%)
Akun kapasiteetti 77,4 kWh
Kiihtyvyys (0-100 km/h) 5,1 s
Huippunopeus 185 km/h
Toimintamatka (WLTP) 583 km (takavetoisena 614 km)
EU-yhd. kulutus (WLTP) 15,1 kWh/100 km
CO2 päästöt 0 g/km
Omamassa 2 038 kg
Perävaunumassa (jarrutta/jarruin) 750 kg/1 500 kg

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0