Ympäriajo on iso projekti

12.7.2023 Auto & Kone
Vanhat autot
Tero Raittila liputti autokunnat matkaan Auto-Killan pihasta. Lähtövuorossa Kirsi Kukkonen Ford Fairlanellaan.
Veteraaniautot ja ajan hengen mukaisesti pukeutuneet autokunnat toivat tuulahduksia menneiltä vuosikymmeniltä.

Heinäkuun ensimmäisenä lauantaina startannut Suur-Saimaan Ympäriajo on kahden autokerhon, Mikkelin Mobilistien ja Etelä-Karjalan Vanhojen Autojen yhteisponnistus. Kovan työn palkitsi tänä vuonna 225 mukaan ilmoittautunutta autokuntaa, joista autoluokkiin pääsi tien päälle 205.
Kahden päivän tapahtuma starttaa vuorovuosina Mikkelistä ja Lappeenrannasta. Suur-Saimaan Ympäriajo starttasi 29. kerran tänä kesänä hellejakson päätteeksi epävakaisessa säässä. Tämä ei tuntunut autoharrastajia isommin häiritsevän, sillä vanhatkaan ajoneuvot eivät ole valmistettu sokerista, omistajista puhumattakaan.

Mikkelin Auto-Killan pihasta autovanhukset lähtivät aamuyhdeksästä lähtien liikkeelle 45 sekunnin välein kohti vanhaa kasarmialuetta, jossa oli vuorossa valokuvaus. Tämän jälkeen autot kurvasivat torille Porrassalmenkadun pohjoiskulmasta autokuntakohtaiseen yleisöesittelyyn. Mukulakiviareenalla autot olivat vuorollaan hetken arvoisessaan miljöössä, ennen kuin ne suuntasivat kohti Anttolaa ja Ollinmäen ajoviiniä edelleen Puumalan kautta kohti Imatraa ja Lappeenrantaa.
Autokunnat ottavat toisistaan mittaa kahden ajopäivän aikana leikkimielisillä rasteilla. Yöpyminen tapahtui tänä vuonna Imatran kylpylässä, ja reissu takaisin Mikkelin torin palkintojenjakoon taittui tehtävärastien ryydittämänä sunnuntai-illansuuhun mennessä.

Kaikki matkaan lähteneet saivat eväiksi vettä ja tuoretta ruisleipää. Niitä jakoi järjestelytehtävissä talvesta asti mukana ollut Erkki ”Ernesti” Lahti.
– Meittiä on kuusi kummastakin kerhosta, jotka aloittavat tapahtuman järjestelyt jo tammikuun alun kokouksesta lukien, mies tarkentaa.
Jos ovat autot iäkkäitä, niin Lahden mukaan näin on järjestäjienkin laita, sillä Mikkelin Mobilistien jäsenien keski-ikä on 67 vuotta. Suur-Saimaan Ympäriajo on vuosittain iso projekti ja mukaan mahtuisi nuorempiakin puuhamiehiä ja –naisia.
– Oikein mielellään kelpuutettaisiin uusia kasvoja mukaan, Lahti kosiskelee.

Mukaan tapahtumaan oli lähtenyt myös Urpo Virta Nastolasta. Vuonna 2015 hankitun veteraanikuorma-auton elämä on jatkunut parin vuoden kunnostusurakan jälkeen erilaisten harrasteajojen parissa. Suur-Saimaan ympäriajossa mies oli mukana kuormurillaan viidettä kertaa.
– Tämä oli seissyt 20 vuotta ladossa ja säilynyt hyvin. Onneksi siinä ladossa oli lattia, se varmaan auttoi paljon asiaan, Virta tuumaa Mercedes-Benz 1113 kuorma-autonsa ratin takaa.
Vuoden 1965 mallin auton puulava on uusittu ajan hengen mukaisesti ennalleen. Kyydissä olleet maitotonkat kertoivat Virran olevan maidon ajossa. Tosin ilman urakkavelvoitetta ja aikatauluja, hyvässä hengessä muiden mobilistien kanssa.

Merkittävä rooli

Meidän nykyihmisten ei tule välttämättä ajateltua, kuinka isoa palaa historiaa autoharrastajat pitävät yllä. Onneksi näin on, sillä kuten vanha viisaus kertoo: tulevaisuutta ja nykyisyyttä ei voi ymmärtää ilman historian tuntemista.
Autojen tekninen kehitys on kiihtynyt eksponentiaalisesti vuosikymmenestä toiseen. Kaiken teknologiaähkyn keskellä on virkistävää nähdä, kuinka ihmiset tulivat toimeen ennenkin, vaikka kaikki ei ollut digiä, Youtubea ja Tiktokia.
Aikakausia ei tarvitse kuitenkaan laittaa rinnan kilpailemaan, vaan pikemminkin päinvastoin. Autoharrastajille edellä mainitut julkaisualustat ovat mainioita työkaluja ja ne yhdistävät harrastajia tieto-taidon muodossa ympäri maailman.
Ongelmana harrastajien mukaan alkaa olla enemmänkin se, mistä saa laadukkaita varaosia. Mutta siinäpä se harrastuksen suola onkin, ajamisen ja talvisen rakentelun ohella tonkia rompetoreja, olivatpa ne sitten fyysisiä tai digitaalisia.

Tulokset:

Luokka 1 (29 autokuntaa): 1. Kirsi Kukkonen, Ford Fairlane vm. 1959, 2. Kari Kemppi, Chevrolet Bel Air Sport Coupe vm. 1957, 3. Raimo Niemelä, Oldsmobile Super 88 vm. 1957.
Luokka 2 (34 autokuntaa): 1. Reijo Vakker, Volvo PV544 Favorit vm. 1964 2. Jaakko Kilpeläinen, Mercedes-Benz 220 Sb vm. 1962 3. Sanna Kosonen, Fiat 600 vm. 1960.
Luokka 3 (46 autokuntaa): 1. Matti Särkioja ja Kirsi ja Ikonen, Triumph GT6 vm. 1966 , 2. Toni Wessman, GAZ Volga vm. 1966, 3. Jere Jantunen, Ford Mustang vm. 1965.
Luokka 4 (77 autokuntaa): 1. Taito Halonen, Citroen 2 CV vm. 1975, 2. Jonatan Hämäläinen, BMW 850i vm. 1991, 3. Jukka-Pekka Haataja, Toyota Corolla DX vm. 1983.
Hyötyajoneuvoluokka (10 autokuntaa): 1. Jussi Marimo, Chevrolet 3200 vm. 1957, 2. Olavi Nenonen, Ford seka-auto vm. 1935, 3. Jukka Tyster, DAF DA 1600 vm. 1964.
MP-luokka: 1. Jyry Paajanen, Jawa 535 vm. 1960, 2. Emma Hammaren, Tunturi Start vm. 1971.
Naisten luokka (7 autokuntaa): 1. Kirsi Pulkkinen, Datsun 1200 Finn de Luxe vm. 1972, 2. Merja Tuomainen, Volvo P 1800 S vm. 1963, 3. Anu Pesari-Junnonen, Toyota Corona Mark II vm. 1973.
Yleiskilpailu (205 autokuntaa): 1. Taito Halonen, Citroen 2 CV vm. 1975, 2. Jonatan Hämäläinen, BMW 850i vm. 1991, 3. Matti Särkioja ja Kirsi ja Ikonen, Triumph GT6 vm. 1966.

 

JARNO LAATIKAINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0