Sahanlahdessa odotetaan hyvää kesää

8.6.2023 Vapaa-aika
Matkailu
Ruoka on matkailun vetovoimatekijä, ja Saimaa Gastronomy -verkosto on ollut jo vuosia meille tärkeä matkailukärki. Yhdessä olemme vahvempia, yrittäjä Jaana Kuivalainen sanoo.
Ensimmäistä kertaa järjestettävät Rantakekkerit on Sahanlahden kesän päätapahtuma.

Vuodesta 2014 Sahanlahti Resortin yrittäjinä toimineilla Jaana ja Janne Kuivalaisella on tänäkin kesänä tarjota jotain uutta.
Kesäkuussa, viikko ennen juhannusta majoituskapasiteetti kasvaa, kun uudet rantamökit otetaan käyttöön. Heinäkuussa pidetään ensimmäiset Rantakekkerit, joihin on hankittu esiintyjiksi nimekäs artistilista.
– Meillä on 300-paikkainen säältä suojaava katsomo. Lipunmyyntitilanne näyttää hyvältä, Jaana Kuivalainen arvioi. Hän kutsuu Rantakekkereitä aikuisten musiikkijuhliksi, joissa on tarjolla myös hyvää ruokaa ja juomaa.
Kesän mittaan Sahanlahdessa on myös stand up -keikkoja, komediaa ja konsertteja. Niissä on valtakunnallisestikin tunnettuja esiintyjiä.

Uudet mökit kasvattavat sekä majoituskapasiteettia että valinnanvaraa. Aivan Saimaan rantaan rakennettavat modernit huvilat ovat tasokkaita, ja sillä vastataan havaittuun kysyntään.
– Kaikki majoitus meillä on ollut hyvää perustasoa, joku parempaakin. Mutta korkeamman tason majoitusta ei ole ollut. Meillä on asiakkaita, jotka haluavat hyvää ruokaa ja korkeatasoista majoitusta, Kuivalainen sanoo.
Vielä toukokuun alussa mökit olivat palasina tehtaalla Tampereella. Ne kootaan rantaan valmistelluille pilareille, ja ripeän varustelun jälkeen vuokraus voi alkaa.
Mökit hankitaan erilliselle yritykselle, jossa on Sahanlahden lisäksi muita osakkaita.

Vaikeat ajat ovat kolhaisseet Sahanlahti Resortia vain vähän. Lähimatkailulle on ollut kysyntää, eivätkä Suomesta kaikonneet venäläiset ole olleet Sahanlahdelle iso asiakasryhmä koskaan.
– Saksankielinen Eurooppa ja britit ovat meillä olleet isossa roolissa. Keskieurooppalaiset pitävät matkailukeskustyylisestä majoituksesta. Saksalaisten varauksia on ennätyksellisen paljon täksi kesäksi, Kuivalainen iloitsee.
Hän kaivoi äskettäin esiin yritykselle alkuaikoina kirjoitetun investointisuunnitelman ja huomasi, että se on toteutunut lähes kokonaan. Yrityksen kehittämistä on leimannut jonkinlainen maltillinen rohkeus.
– Toimimme perheyrityksenä, joten suuria pääomia ei ole ollut. Sitä on oppinut katsomaan huolella, mitä kannattaa tehdä, miettimään laskimen kanssa hyvän ja huonon skenaarion. Rantakekkereitä mietittiin pari–kolme vuotta.

Ruoka on pysynyt toiminnan keskiössä koko ajan. Kuivalainen on tyytyväinen siitä, että lähituottajien tuotteet on saatu ravintoloiden keittiöihin määrätietoisella toiminnalla.
– D. O. Saimaan Ilkka Arvola on tehnyt tuottajien kanssa työtä, että tuotteet ovat sellaisia, joita ravintolat tarvitsevat. Logistiikkaketju toimii, ja tuottajatkin ovat olleet supertyytyväisiä siitä, että ovat saaneet tuotteensa ravintoloihin tarjolle.
Mitä asiakkaat sitten lautaselleen tilaavat? Kuivalainen määrittelee, että matkailijoiden suosikki ovat kalaruuat.
– Paikalliset ja monet mökkeilijät kalastavat itse, ja he valitsevat ravintolassa mielellään lihaa. Matkailija, joka ei elä kalasaaliiden äärellä, valitsee kalan.

Ensi vuonna Saimaan alue on Euroopan ruokapääkaupunki. Kuivalainen sanoo, että teeman suunnittelu on jo aloitettu. Lähivuosina Sahanlahti Resort aikoo jatkaa yrityksen kehittämistä. Siihen ohjaa myös kausiasumisen trendi.
– Ympärivuotisuus kasvaa koko ajan, se on selkeä asia. Meillä on kasvun strategia, Kuivalainen sanoo.

 

PETRI P. PENTIKÄINEN

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0