Maksimoi akun käyttöikä talven rasituksissa

25.1.2023 Auto & Kone
Autoilijan niksit
Ylläpitolatauksen avulla akut jaksavat pidempään.
On olemassa yksinkertaisia keinoja, joilla saat pidettyä akun toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään.

Auton akku rasittuu kovilla pakkasilla ja huonokuntoinen akku voi silloin hyytyä nopeastikin. Auton käynnistäminen, penkkien ja lasien lämmitys sekä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö vievät kylmillä keleillä tavallista enemmän energiaa. Käyttöikänsä päässä oleva akku voi menettää varaus- ja virranantokykynsä nopeasti pakkasen kiristyessä.
Jos kylmillä säillä ei ole käytössä erillistä ylläpitolaturia, on järkevintä viikon loman aikanakin ajaa kerran noin puolen tunnin mittaisen ajolenkki, jotta akku pysyy kunnossa. Silloin, kun lämpötila on nollan tietämillä, ehjällä autolla ja akulla pitäisi pärjätä.

Jos ei ole varma auton akun kunnosta, kannattaa akku tarkastuttaa alan liikkeessä. Akun testaaminen kotioloissa ei anna riittävää tietoa, koska pelkkä lepojännite ei kerro paljoakaan akun kunnosta. Ammattilaiskäyttöön tarkoitetulla akkutesterillä testaaminen on nopeaa ja luotettavaa.
Akun toimintakyvyn säilymisen kannalta on tärkeää pitää se mahdollisimman täyteen ladattuna ja varmistaa, että sen navat ovat puhtaat. Talvisin akku tyhjenee vähitellen lyhyen matkan ajossa, ja voi olla, ettei auto enää jossain kohtaa käynnisty.
Pakkasilla autolla tulisi ajaa käynnistyksen jälkeen noin 20 minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Ja akun latautumiseksi tarvitaan vielä pidempi ajo, jos käytössä on ollut polttoainekäyttöinen lisälämmitin. “Niin kauan kuin lämmität, niin kauan ajat” on hyvä nyrkkisääntö.

Jos akku pitää uusia, vanhaa akkua ei voi kaikissa tapauksissa korvata millä tahansa akulla, ja vanha akku tulee myös hävittää asianmukaisesti. Pääsääntöisesti uuden akun tulee olla samaa tyyppiä kuin alkuperäisenkin. Uusi akku tulee myös usein testilaitetta käyttäen sovittaa auton virranhallintajärjestelmään. Koska sähkö- ja hybridiajoneuvojen 12 voltin akutkin ovat osa järjestelmäkokonaisuutta, johon korkeajännitteiset ajoakutkin kuuluvat, kannattaa niiden vaihto jättää ammattilaisille.

Lähde: Vianor

 

Hybridiauton käyttöakku ei aina lataudukaan

Hybridien normaali käynnistysakku ei monestikaan lataudu, vaikka auto on kytkettynä latausasemaan. Tämä saattaa tulla hybridiautojen omistajille yllätyksenä. Osa hybrideistä lataa tai ylläpitää käynnistysakkua ajoakun latauksen ajan, mutta myös käynnistysakun lataus tai ylläpito usein loppuu, kun ajoakku saavuttaa täyden varauksen. Osaa hybrideistä sekä esilämmitetään että lämmitetään sähköajon aikana polttoainekäyttöisellä lämmittimellä, mikä kuluttaa käynnistysakun varausta.
Vaikka hybridi on ollut pakkasella latauksessa, ei käynnistysakussa silti välttämättä ole tarpeeksi virtaa lämmittimen käytöstä ja käynnistysakun latauksesta johtuen. Silloin esilämmitys keskeytyy tai polttomoottori voi käynnistyä ajon aikana käynnistysakun lataamiseksi. Ajoakkua kannattaa ladata pienellä virralla, jolloin lataus kestää pidempään ja myös käynnistysakku latautuu samalla. Lisäksi käynnistysakkua on mahdollista ladata omalla laturillaan.

 

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0