Tuliterä Astra on ensimmäinen Stellantiksen alaisuudessa. Silti sen muotokielessä on annos vahvaa Opelia.
JARNO LAATIKAINEN
Perinteisen saksalaismerkin asetelma automaailmassa muuttui viisi vuotta sitten, kun silloinen ranskalainen PSA-konserni hankki Opelin merkkikirjoonsa. Nyt Stellantiksena tunnettu autojätti taluttaa Russelsheimin uuden ylpeyden estradille patongin ja punaviinin kera.
Ranskanserkun piirteet näkyvät asiaa ymmärtäville. Tätä tukevat tekniset tosiasiat, sillä keskeiset mitat osuvat millien sisään Peugeot 308:n kanssa. Kysymyksessä on kuitenkin Saksassa valmistettava tuote, joten merkin ystävien ei tarvitse luopua braatvurstista ja oluestakaan.
Uusi Astra näyttää enemmän Opelilta kuin moni edeltävä malli. Puolen vuosisadan takaisen Mantan piirteet tulevat visiirikeulan ja konepellin keskivekin ansiosta pintaan. Tämä on pelkästään positiivinen asia nykyisessä tuulitunnelimuotoilumaailmassa.
Kuskin jakkaralla viihtyy hyvin, eikä ihme, sillä Opel on tehnyt pitkään yhteistyötä Saksan selkäyhdistyksen kanssa. Siitä tunnustuksena tuolin reunassa komeilee AGR-sertifikaatin mukainen merkki. Matkustajan säädettävä reisituki on valinnaisvaruste Innovation Plus-varustetasossa, mutta vakiona kuljettajan istuimessa perustasosta lähtien.
Ajossa ladattavan Astra-hybridin 180 hevosvoiman voimalinja on ruudikas. Se koostuu 1,6 litran bensakoneesta sekä sähkömoottorista, jonka ansiosta puhtaasti sähköinen toimintasäde on 60 kilometrin luokkaa. Kahden voimanlähteen 360 Nm:n vääntölukema on perheautolle vähintäänkin riittävä.
Ajo-ominaisuudet ovat tasaisen hyvät. Autosta löytyy sporttisuutta, mutta silti se on ehdottoman mukava. Varsinkin maantieajossa Astra on suorastaan nautinnollinen. Taajama-ajossa kahden moottorin ja 8-vaihteisen automaatin yhteispeli toimii saumattomasti. B-asennossa energiaa kerätään talteen voimallisemmin, mutta maantieajossa rullaamisen mahdollistava D-asento on fiksumpi.
Uuden IVI infotainment-järjestelmän 10” näytön sekä mittarinäytön käsittävä Pure Panel-kojelauta on sulavalinjainen kokonaisuus. Nappuloita on näytön alapuolella riittävästi, jotta keskeisien toimintojen käyttäminen arjessa on sujuvaa. Käyttövalikossa surffailu toimi varsin mallikkaasti ilman tahmomista. Sisustuksessa on myös nähtävissä selvät opelmaisuudet, esimerkiksi ovipahvit ja istuimet on vahvasti kirjailtu merkin tyyliin.
Ruuhkamaailma kaipailisi Astraan navigaattoria. Sen avulla töpseliajon voisi optimoida parhaalla mahdollisella tavalla, mutta meidän korkeuksilla homma rokkaa näinkin. Ajon päätteeksi on nähtävissä hybridiajon osuus kokonaislenkistä. Hybridiakun saa ladattua tavallisesta pistorasiasta seitsemässä tunnissa, joka on passeli työpäivän tai yön ajaksi.
Bensapumpulla lompakko tykkää sähköisestä toimintamatkasta. Yhdistetty keskikulutus on sähköä noin 15 kWh ja litra bensaa päälle. Ilman sähkö keskikulutus pyörii nelosella ja vitosella alkavissa lukemissa, riippuen kaasupolkimen painajasta ja ajo-olosuhteista. Valmistaja myöntää akustolle 8 vuoden tai 160 tkm:n takuun.
Uuden Astran saa PHEV-version ohella myös kahdella eri bensakoneella (110 ja 130 hv) sekä myös dieselinä (130 hv). Vaihtoehtoja siis riittää, jos uusimman Vizor-keulan itselleen haluaa. Farmarikorinen versio on tulossa myyntiin alkuvuodesta.
Opel Astra Innovation Plus 180 A PHEV
Hinta 37 890,09 €,
mallisto alk. 26 390,55 €
Polttomoottori 1 598 cm3, bensiini, 4-syl.,
turboahdin.
Vaihteisto 8-portainen automaatti-
vaihteisto
Voimansiirto etuveto
Polttomoottorin teho 110 kW (150 hv)
Sähkömoottorin teho 81 kW (110 hv)
Yhteisteho 132 kW (180 hv)
Enimmäisvääntö 360 Nm
Vetokyky (jarruton/jarrullinen) 750/1 450 kg
Kiihtyvyys (0–100 km/h) 7,6 s
Huippunopeus 225 km/h
Kulutus, yhd. WLTP 1-1,1 l/100 km
CO2-päästöt yhd. WLTP 22-26 g/km