Niropatin toinen painos

23.8.2022 Auto & Kone
Niron ilme edustaa uutta Kian muotokieltä. Halutessaan C-pilarin koripaneelit voi valita erivärisiksi kuin muun auton. Koeajoauton Orange delight-väri on piristävä poikkeus mustien ja valkoisten autojen nykymaailmassa.

Kian uusi Niro houkuttelee perheautoilijoita kolmen eri sähköistetyn voimalinjan avulla.

JARNO LAATIKAINEN

Vasta toista sukupolvea edustava Kia Niro houkutteli jo ensimmäisellä versiollaan vankan käyttäjäkunnan. Täyssähköversiota on nähty taksina alhaisten käyttökustannusten vuoksi, ja hybridit ovat täyttäneet perheauton tehtäviä.
Uusi malli edustaa merkin uutta sukunäköä: normaalia alemmaksi muotoillut etuvalot, iso kaksiosainen maski ja tasainen kattolinja perälle asti. Sisällä ilme on myös tuoreen linjan mukainen, mutta yhdessä asiassa Kia ei lähde leuhottamaan, sillä nappuloita on edelleen riittämiin. Käytännöllisyys on tärkeää ja tästä hyvänä esimerkkinä käy medianäytön ja ilmastoinnin vaihtonäppäimistö. Yhden painalluksen takaa keskikonsolin näppäimistörivi muuttuu joko soittimelle tai ilmastoinnille.

Tutustumisajossa ollut ladattavan hybridin toimintasäde on noin 60 kilometrin luokkaa, kesäkelissä ylikin. Se riittää päivittäiseen ajoon useimmille meistä. Tämän jälkeen kuvioon astuu 1,6 litran bensakone, joka edustaa pihiä puolta sekin. Ottomoottorin käytännön kulutus pyörii viiden litran tuntumassa sataa kilometriä kohden ja silloinkin se pitää hybridijärjestelmän latausta jo yllä.
Sähköisen toimintamatkan voi optimoida niin sanotulle vihreille alueille. Käytännössä sähköajo suoritetaan tuolloin kaupunkiolosuhteissa. Mikkelin seudulla tällä toiminnolla ei ole isommin väliä, mutta maailmalla sitäkin enemmän.
Ajossa auto on kätevän oloinen ja jopa hieman mukavuuspainotteinen. Niron tärkein ominaisuus on ehdottomasti vaivattomuus. Ajaminen on helppoa ja hybridijärjestelmän sekä kuusipykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on sulavaa. Yhteispeli toimii kuin erotuomari pallopeleissä: se on parhaimmillaan silloin kun sitä ei edes huomaa.
Plug-In-version vaihteenvalinta toimii valintakiekkoa pyöräyttämällä. Itselataavassa versiossa tämä tapahtuu keppimäisen valitsimen kautta.

Tilaa Nirossa on mukavasti neljälle ja viidellekin, jos kaikki eivät ole aikuisia. Takaistuimella mahtuu olemaan pitkäkin henkilö, eikä pää tavoita kattoa. Kasvanut pituusmitta, +65 mm, tuntuu takamatkustajan jalkatiloissa asti. Koeajoautossa olleen Premium Packin myötä varusteina on kuljettajan sähkötoiminen istuin ja ristiseläntuki. Myös sähkötoiminen takaluukku on kurakelin sattuessa kätevä.
Medianäytön oikeassa reunan selattavan osion avulla pysyy perillä säästä, itse valikoiduista urheilutuloksista, ajotilasta tai vaikkapa kellonajasta. Äkkinäinen voisi ajatella että tämä heikentäisi liikenneturvallisuutta, mutta asianlaita on päinvastoin: kaikki huomio kiinnittyy vain auton omiin järjestelmiin. Sitä paitsi Niro ei anna liittää edes puhelinta osaksi autoa kesken ajon. Mistäkö tiedän? No, luin tietenkin ohjekirjasta…

Tavaratilan osalta plugarin ostaja joutuu hieman tinkimään täyssähköön ja perushybridiin nähden (348 l vs. 475 l). Varsinaista hattuhyllyä autossa ei ole, mutta omasta säilytystaskustaan löytyvä taitettava näkösuoja ajaa sen virkaa.
Varustetasoja on neljä: LX, tutustumisajossa ollut EX, Business Premium ja Business Luxury. Vakiovarustelu on kattava ja mikä tärkeintä, kaikki oleelliset turvavarusteet ovat mukana jo perusvarustetasossa. EX:n ja LX:n noin kolmen tuhannen euron hintaerolle löytyy kyllä katetta, mutta se täytyy jokaisen pohtia itse.

Hybridijärjestelmän akku on kapasiteetiltaan 11 kWh. Koko voimalinjan yhteisteho on 135 kW, joten siltä pohjalta Nirossa riittää paukkuja. Silti suoritusarvot ovat varsin maltilliset, mutta ei autolla jalkoihinkaan jää.
Käytännössä sähkökäyttöä ei häiritse edes kylmyys, sillä Nirossa on ensimmäisenä KIA-lataushybridimallina sähkövastuksien avulla lämmitettävät sisätilat. Tämä on iso asia ympärivuotisten käyttökustannusten kannalta ajateltuna.

 

Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid DCT

Hinta Ladattavat hybridimallit alk. 38 277,09 €, tutustumisajoauto varusteineen 44 000 €.
Polttomoottori 1 598 cm3, 4-syl., turboahdin.
Vaihteisto 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti
Voimansiirto etuveto
Polttomoottorin teho 77,2 kW (105 hv)
Sähkömoottorin teho 62 kW (84,3 hv)
Yhteisteho 134 kW (182 hv)
Enimmäisvääntö 265 Nm
Vetokyky (jarruton/jarrullinen) 600/1 300 kg
Kiihtyvyys (0–100 km/h) 9,6 s
Huippunopeus 168 km/h
Kulutus, yhd. WLTP 0,8 – 1,0 l/100 km
CO2-päästöt yhd. WLTP 19-23 g/km

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0