Paras huolto alkaa polkupyörän katoksessa säilyttämisestä

20.5.2022 Koti | Vapaa-aika
Mikkelin Polkupyörähuollon yrittäjä Teemu Piira kertoo, että perinpohjaiset täyshuollot ovat hyvin suosittuja.

Yrittäjät toivovat asiakkaiden luottavan huoltoammattilaisiin.

VIRPI KONTINEN

Tärkeintä polkupyörän huoltoa on Wauhtipyörä Oy:n yrittäjän Timo Ruuskan mielestä pyörän säilytys suojatussa tilassa.
– Ajokkinsa kuntoa voi vaalia myös ketjujen öljyämisellä ja yleispuhdistuksella ilman painepesuria ja vedenpaljoutta.
Polkupyörän helppoja huoltoja ovat Polkupyörä Etapin yrittäjän Janne Pokkisen mukaan lisäksi ilmanpaineiden tarkistus, rattaiden puhdistus ja voitelu sekä levy- tai vannejarrujen puhdistus ja tarkistus.
– Jos kuitenkin jarrut pitävät epämääräistä ääntä tai eivät toimi, on parasta kääntyä ammattilaisen puoleen.

Liikkeissä on lukemattomia kertoja todistettu asiakkaiden perusteetonta huoltotaitouskoa.
– Ajatellaan, että minä vähän korjaan. Taitamattomuus esimerkiksi takapyörän vaihdossa voi jopa vaurioittaa pyörän tekniikkaa ja nostaa kustannukset moninkertaisiksi, valaisee Ruuska.
Pyörän käyttäjän on siten syytä jättää ammattilaisille kaikki se työ, mitä ei osaa varmasti tehdä.
– Esimerkiksi laakeriston asennuksiin ja vaihteiden säätämiseen ei monestikaan kannata itse kajota, Pokkinen toteaa.

Keväällä ja alkukesästä Ruuskaa ja Pokkista työllistävät eniten erilaisten polkupyörien perus- ja kausihuollot. Mikkelin Polkupyörähuollon Teemu Piiralta osataan pyytää firman tehokkaasti markkinoimia täyshuoltoja.
– Himopyöräilijät täyshuollattavat ajokkejaan kaksikin kertaa vuodessa, hän kertoo.
Akuutit korjaustarpeet, kuten sepelin tai orapihlajan aiheuttamat rengasrikot, lisääntyvät vasta kesäajokaudella.

Huolloissa pyyhkivät monin tavoin uudet tuulet.
– Koska kaikkia komponentteja ei voida vaihtaa, kulkupelejä ei enää pureta osiin yhtä usein kuin 20 vuotta sitten. Sähköpyörien huoltaminen taas on spesifiä hommaa, jossa hyödynnetään merkkikohtaisia ohjelmistoja, Ruuska kertoo.
– Suosittelemme ohjelmistopäivityksiä aina sähköpyörien huollon yhteydessä.
Pokkinen arvioi, että eniten aikaa vievät nykyään iskunvaimentimien ja laakeriston huollot sekä vanteiden vaihdot. Huollon verkkaisuutta ovat aiheuttaneet myös halpojen sähköpyörien vaikeat ja aikaa vievät korjaamiset.

Yrittäjät ovat saaneet tuntea pyöräilybuumin ja koronan yhteisvaikutuksen.
– Uusia pyöriä ja varaosia ei ole saatu kysynnän mukaan, he harmittelevat.
Muistiin on jäänyt viime vuoden huoltotilauksista tapauksia, joissa yhtä mallikohtaista osaa piti yllättäen odotella lähes vuosi. Tällä hetkelläkin varaosien saanti on heikkoa ja asiak­kaiden on varauduttava toimitusviiveisiin.
– Suurimmat ongelmat koskevat peruskomponentteja. Suomi kuuluu tukkukaupan valtavirtojen reunamaihin, kuvailee Piira.

Pyörähuoltajat ovat kuitenkin pääosin positiivisella mielellä. Piiran mukaan parasta on, jos joku skeptisesti suhtautuva asiakas saa ajokkinsa takaisin priimakuntoon viritettynä ja puhkeaa tyytyväiseen hymyyn.

 

Mikkelin Pyörähuolto monipuolistuu

Mikkelin Pyörähuollossa otetaan hauska hyppy tuntemattomaan. Yrittäjä Teemu Piiran liiketilan yhteyteen vanhalle Karjaportille tulee kesäksi pop up -pizzagrilli.
Piira on jo aiemminkin tehnyt myös puutarhakoneiden huoltoja, joista muodostuu korkeintaan kolmasosa yrityksen liikevaihdosta. Useimmat huollot tilataan ruohonleikkuukauden alussa touko-kesäkuussa ja mökkikauden huipentuessa heinäkuussa.
Monet huollattavat puutarhakoneitaan laiskasti ja jättävät esimerkiksi suotta syksyllä bensiinit poistamatta.
– Keväällä voidaan huomata polttoaineen tukkeuttaneen moottoria. Jos asiakkaat käyttäisivät varsinaisia pienkonebensiinejä, näitä tapauksia tuskin tulisi, Piira arvioi.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0