Koistisen Corsalla on nyt kaksi kuskia

|

Aku Koistinen on ajanut ensimmäisen jääratakisansa. Isä Santtu on osallistunut ralleihin kaksi vuotta.

Ensin rallista innostui isä, sitten poika.

Hirvensalmelaisen Santtu Koistisen ralliauto Opel Corsalla on nyt kaksikin kuljettajaa. Pari vuotta sitten rallin aloittaneen Santun 13-vuotias poika Aku teki tänä talvena debyyttinsä Hirvensalmen Autourheilijoiden jäsentenvälisessä jäärata-ajossa.
Santtu puolestaan selvitti helmikuussa Hirvensalmenkin maisemissa ajetun Lapwall-rallin sijoittuen luokkansa kolmanneksi. Joutsalaisten järjestämän rallin reitillä riitti hankea ja tiukkoja paikkoja.
– Lunta oli hirmuisen paljon, ja penkat olivat pehmoisia. Ne imaisevat helposti mukaansa, Santtu Koistinen sanoo.
Lähtönumerolla 101 sai tottua siihen, että edellä ajaneet olivat jo tehneet syvät urat. Pikkutiet olivat vaativia Corsan kaltaisille piskuisille autoille, mutta isoilla teillä sai päästellä kunnolla.
– Olen tyytyväinen sijoitukseeni, varsinkin kokemukseeni nähden.

Koistinen aloitti ralliuransa 40-vuotispäivänsä ja oman rakennusyrityksen 15 vuoden taipaleen kunniaksi. Ensimmäiset rallit ajettiin legendaarisella Ford Escortilla, mutta sen matka päättyi täystuhon tehneeseen kaatoon neljännessä kisassa Joutsassa.
1,4-litrainen Opel Corsa hankittiin viime keväänä. Viime syksynä se sai osumaa samalla pätkällä, jolla Escortkin tasan vuosi aikaisemmin.
Kolhut ja rikot kuuluvat ralliromantiikkaan, eikä niistä ole tarkoitus lannistua. Lapwall-rallissa Corsa toimi hyvin, ja suunnitelmissa on sen kohentaminen moottorinvaihdolla. Koistinen ajaa 1,6-litraisten vakioiden V1600-luokassa, ja Corsassa on 1,4-litrainen moottori. Pienempi kone sallii keveämmän kilpailupainon, mutta tehoissa hävitään noin 20 hevosta kilpailijoihin nähden.

Hirvensalmen jääradalla Corsalla kisannut Aku on päässyt auton kanssa kaveriksi jo hyvin. Kotipihaa kiertää harjoitusrata, ja ajolinjoja voi opetella myös tietokoneen äärellä.
– Simulaattorissa voi harjoitella, mutta eihän se sama asia ole, Aku sanoo.
Hän kertoo, että Hirvensalmen Autourheilijoiden järjestämissä jääratakisoissa on ollut pari muutakin nuorta kuljettajaa. Osakilpailuja on viime aikoina jouduttu perumaan jääradan kunnon takia.
Ajamista Aku pääsee harjoittelemaan myös Volvo V40-peltoautolla. Rallikisoihin aukeaa pääsy 15-vuotiaana. Santtu lähtee kartturiksi ja ajaa siirtymät, joita ajokortiton alaikäinen ei voi hoitaa. Opel Corsa on junioriluokassa tyypillinen auto.
– Akulla on samoja piirteitä kuin isällä. Joko kaikki tai ei mitään, suurella motivaatiolla. Aku on hirmuisen voitontahtoinen kaveri, Santtu kuvaa.

Lapwall-rallissa Santtu Koistisen kartanlukijana oli setä-Paavo, joka on pitkän linjan ralliharrastaja. Kisa ajettiin ilman ennakkotutustumista ja nuotteja, mutta kartturilla on silloinkin suuri merkitys.
– Kartturi lukee tietä, pyytää lisää vauhtia tai toppuuttelee, jos on liikaa menohaluja.
Ja ei se Escortkaan ehkä ole viimeistä matkaansa tehnyt. Santtu Koistinen myöntää, että kunnostamista on jo aloiteltu, joten pian voi pihassa olla kaksi toimivaa ralliautoa. Onhan perheessä kaksi kuskiakin.

Maukas paketti pistää miettimään

|
Nissan on japanilaismerkeistä ollut innokkain sähköautojen kehittäjä. Uusi Ariya lyö isoa kiilaa sähköautomarkkinoille. JARNO LAATIKAINEN Vanhan viisauden mukaan auto ostetaan tunteella. Hevosvoimat ja takakontin ...

SM-kisat tähdittävät kesäkautta

|
Motoparkin puitteet sopivat järjestäjien mielestä erinomaisesti yleisöystävällisen rallisprintin seuraamiseen.   JARNO LAATIKAINEN Autourheilupiireissä on yleisesti tiedossa mikkeliläisten osaaminen SM-rallien järjestäjänä. Viime keväänä ensimmäistä kertaa ...

Perheyrityksen arvot eivät muutu

|
Sota-aikana perustetun autoliikkeen nykyisyyteen peilautuu mielenkiintoisia yksityiskohtia. JARNO LAATIKAINEN Toukokuun alussa 80 vuotta täyttänyt Jyväskylän Autotarvike omistaa Mikkelissä ja Savonlinnassa toimivan Savilahden Auto Oy:n. ...

Miten biokaasun käy?

|
Biokaasusta ei ole tullut Mikkelille kultakaivosta, mutta omavaraisuus on uudessa nousussa. PETRI P. PENTIKÄINEN Kun energiatekniikan tutkija Mika Laihanen näytti Mikkelin tiedepäivillä kaaviota Suomen ...

Suxuki X-Cross: Ominaisuudet edellä

|
Nykymielikuva Suzukista Suomessa pohjautuu nelivetoon. Uusi S-Cross omaa tutun perustan, mutta on silti täysin uusi SUV. Mallistossa S-Cross sijoittuu loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin, ...