Varsinainen sähkötykki

23.2.2022 Auto & Kone
Tutut bemarismit, mutta täyssähköinen voimalinja. Isot munuaiset maskissa, kiilamainen kori ja takadiffuusorit korostavat i4:n urheilullisuutta – eikä tässä tapauksessa suotta.
Tutut bemarismit, mutta täyssähköinen voimalinja. Isot munuaiset maskissa, kiilamainen kori ja takadiffuusorit korostavat i4:n urheilullisuutta – eikä tässä tapauksessa suotta.

Baijerilaisvalmistajan perinteet urheilullisten sedanien valmistajana tiedostavat kaikki. Vauhti ei tunnu hyytyvän sähköistymisenkään myötä.

Ei ole ihme, että uutta BMW i4-mallia kutsutaan Teslan tappajaksi. Sen verran ruutia sähköinen voimalinja tuottaa, että rajulla kaasupolkimen liikkeellä äkkinäinen saisi tuhoa aikaan. En koe liioitelluksi sanoa, että kysymyksessä on urheiluauto suuraakkosilla, mutta perheauton tiloilla varustettuna.

Auton saa myös perinteisillä voimanlähteillä, joten mistään puhtaaksi sähköautoksi suunnitellusta ajoneuvosta ei ole kysymys. Tätä asiaa ei huomaa ainakaan negatiivisesta näkökulmasta, vaan i4 toimii ajossa napakasti.
Liki 2,3 tonnin omapaino tarkoittaa vastaavaan polttomoottoriversioon nähden reilut 450 kiloa lisämassaa. Tämä kertyy käytännössä akuston painosta. Ajossa reippaan massan yleensä huomaa, mutta matalan painopisteen ja jämäkän alustan omaavassa i4-mallissa ote tiehen on tukeva jo muutenkin.

Auto on saatavilla kahdella eri akkukoolla. Samalla tulee valituksi myös vetotapa ja voimataso. Alla ollut i4 M50 Super Charged on nelivetoinen, tehoa peräti 544 hv ja varustettu reilun 80 kWh:n akustolla. Malliversio yltää parhaimmillaan yli 500 kilometrin toimintasäteeseen. M40 on takavetoinen ja tehoa siinä on vähemmän, mutta ei vähän (344 hv). Toimintamatka on jopa suurempi kuin malliveli M50:llä.

Matalalta. Kontin syvennystä ei syö akku vaan Harman/Kardon -subwoofer.
Hieman erilainen. Polttomoottoriversioon näkyvin ero on iX:stä tuttu kaareva kojelautanäyttö.

Akusto on sijoitettu auton akselien väliin, matkustamon alle. Tämä on painonjakauman kannalta ihanteellisin tilanne. Kummallekin akselille on oma moottorinsa. Vetokoukkuun voi kytkeä kevytperävaunun tai jarrullisen perävaunun, jonka massa on enimmillään 1 600 kiloa.

Sisällä huomio kiinnittyy tumman puhuvan sporttisisustan ohella IX;stä tuttuun yhtenäiseen kaarevaan kojelautanäyttöön. Matkapuhelin integroituu sujuvasti osaksi sähkö-Bemun sielunelämää ja hallintalaitteiden toiminta on loogista. Vaihdevalitsimen vieressä olevasta ajotilavalitsimesta saa valittua käytännön ajoa hyvin palvelevan Eco Pron tai mukavuuspainotteisemman Comfortin.
Sport-asento tarkoittaa sitä itseänsä todenteolla, äänimaailmakin muuttuu sen myötä ärhäkämmäksi. Propsit siitä, että valmistaja ei ole lähtenyt leikkimään minkäänlaisilla polttomoottoriauton äänilainauksilla, vaan aidolla sähköisellä voimalla näyttää olevan ihan oma äänimaailmansa.

matalaa 4-ovista sähköistä urheilusedania etsivälle. Vastaavia autoja ei markkinoilla juurikaan edes ole. Esimerkiksi saman merkin iX on ajatusmaailmaltaan täysin erilainen, mukavuuspainotteisempi SUV.
Siitä onko kyseessä Teslan tappaja vai ei, ei ole itseasiassa mitään väliä. Jokaiselle hyvälle tuotteelle löytyy ostajansa, eivätkä maksavat asiakkaat ole väärässä koskaan: euro on armottomin konsultti.

 

BMW i4 M50

  • Hinta: 86 420 € (hinnat alk. 68 640 €)
  • Suurin teho: 400 kW (544 hv)
  • Suurin vääntömom.: 795 Nm
  • AC-latauslait. teho/aika: 11 kW, 8 h 25 min (0–>100 %)
  • DC-latauslait. teho/aika: 125 A, 150 kW, 31 min (10–>80 %)
  • Akun kapasiteetti: 80,7 kWh
  • Kiihtyvyys: 3,9 s (0-100 km/h)
  • Huippunopeus: 225 km/h
  • Toimintamatka (WLTP): 415 -520 km (yhd.)
  • EU-yhd. kulutus (WLTP): 18 – 22,5 kWh/100 km (yhd.)
  • Sallittu vetopaino (jarruton/jarrullinen): 750/1600 kg
  • CO2 päästöt: 0 g/km
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0