Samba-Volkkari toimii Härmässä

|

Valtavirtaan. Taigon muodot kelvannevat monenlaiselle autonostajalle.

Pienempien katumaastureiden kisa vain kiihtyy. Volkswagen esitteli täysin uuden mallin T-Crossin rinnalle.

Brasialiassa päivän valon nähnyt Volkswagen Nivus lanseerattiin pienin viilauksia Euroopassa Taigona. Kysymyksessä on täysin uusi tulokas kuumana käyvään B-segmenttiin, jossa Wolfsburgin tuotteista on tarjolla jo T-Cross. Samaan MQB-pohjalevyyn perustuva auto on viistoperäinen ja hieman pidempi kuin T-Cross.
Uutukainen on lupsakkaan sulavan näköinen peli. Kaarevalla kattolinjalla piirretyt katumaasturit käyvät kaupaksi kuin häkä, eikä Volkswagenillakaan ole jääty tässä kohtaa pyörittelemään kynää. Taigo osuu oivaan saumaan tarjoten perinteisempää tekniikkaa edustavana autona upouuden vaihtoehdon keskellä sähkö- ja hybridiautotykitystä.

Korkealla maavaralla varustettuun autoon on iäkkäämpienkin helppo hypätä. Juuri tähän markkinarakoon B-segmentin katumaastureilla isketään.
Paras puoli Taigossa on juuri tietynlainen mutkattomuus. Autosta löytyy monta tutun ja turvallisen tuntuista ominaisuutta, kuten perinteinen virta-avain, etuistuinten välissä sijaitseva käsijarrukahva ja lämmityslaitteen pelkistetyt kiertokytkimet. Toisaalta autossa on viimeisintä tekniikkaa edustava digimittaristo ja multimedialaitteisto keskinäytön kautta, jota kautta auton sielunelämään pääsee käsiksi pintaa syvemmältä.

Ajossa Taigo on napakka ja moneen otteeseen hyväksi havaittu konsernialustarakenne toimii. Onpa ajoalusta sula viitostie tai

Koreampi versio. Kuvassa olevan R-Line varustetason myötä Taigo on selkeästi urheilullisempi niin sisältä kuin päältä.
Selkeä meininki. Taigon hallintalaitteisto on onnistunut sekoitus modernia kosketusnäyttöä ja kiertokytkimiä.

jääpatikkoinen katu, ei tieolosuhteisiin tule isommin kiinnitettyä huomiota. Ja olihan se kokeiltava nuoruusvuosien muistoksi käsijarrukäännöstä. Alusta sallisi vaikka minkälaisen pyörityksen, mutta hauskanpidolle ei ole oikein mahdollisuuksia, kun ESP puuttuu tehokkaasti peliin.
Paukkupakkasillakin Taigo työntää nopeasti lämmintä matkustamoon. Vain muutaman kilometrin ajon jälkeen palttoota on raotettava ja istuinlämmitintä kuristettava pienemmälleen. Nopean lämpenemisen salaisuus piilee sähkövastuksissa, sillä pelkän vesikierron avulla lämpöä ei hetkessä pakkaskylmästä energiapihistä moottorista liikene.

Voimanlähteen voi valita 1,0 litran vetoisen kolmisylinterisen TSI-moottorin ja 1,5 litran nelimukisen väliltä. Tutustumisajossa olleen yksilön sydämenä sykki 81 kW maksimitehon tuottava litrakas moottori jatkeenaan 7-vaihteinen DSG-suorakytkentävaihteisto. Manuaalivaihteisto on saatavilla vain hinnat alkaen-malliin.
Tilaa Taigo tarjoaa T-Crossia enemmän. Itseasiassa se lähentelee jo isoveli T-Roc:ia, mutta ei ihan kuitenkaan. Edessä Taigossa istuu herroiksi, mutta takaistuin on varsinainen positiivinen yllätys. Pääntilaa on coupémaisista muodoista huolimatta tarjolla kelvosti. Ainoastaan autoon istumaan käyminen vaatii pitkältä ihmiseltä pinetä pujottelua reippaasti alaspäin kaartuvan kattopaarteen vuoksi. Tavaratilaa on tarjolla hyvin, 438 litraa.

Taigo tuntuu ajaessa astetta suuremmalta. Se on parhaimmillaan yksin tai kaksin ajellessa, silloin ei tarvitse kenenkään tinkiä istuinmukavuudesta. Uutukainen esiteltiin samaan aikaan kuin Polon tuore malliuudistus, joten saksalaismerkki latasi kovat useampaan suosikkiluokan piippuun yhtä aikaa.

 

Volkswagen Taigo Style Business 1,0 TSI DSG

  • Hinnat: 28 438,39 € (sis. autoveron), hinnat alk. 23 292,07 €
  • Moottori: 999 cm3, 3-syl., turboahdin
  • Vaihteisto: 7-portainen DSG-automaattivaihteisto
  • Voimansiirto: etuveto
  • Moottorin teho: 81 kW (110 hv)
  • Enimmäisvääntö: 200 Nm (2 000 – 3 000 r/min)
  • Kiihtyvyys: (0–100 km/h) 10,9 s
  • Huippunopeus: 191 km/h
  • Kulutus yhd.: 4,9 l/100 km
  • CO2-päästöt yhd.: 133 g/km

Herraskaista eurokoreakyytiä

|
Luotettavaksi katumaasturiksi osoittautuneen Kia Sportagen uusimman mallin voi valita peräti 24 eri vaihtoehdosta. Viidennen sukupolven Sportage tuli suomalaisille tutuksi automallina vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen, ...

Varsinainen sähkötykki

|
Baijerilaisvalmistajan perinteet urheilullisten sedanien valmistajana tiedostavat kaikki. Vauhti ei tunnu hyytyvän sähköistymisenkään myötä. Ei ole ihme, että uutta BMW i4-mallia kutsutaan Teslan tappajaksi. Sen ...

Uuden aikakauden mittapuu

|
Baijerilaisvalmistaja latasi kaiken osaamisensa jyhkeään täyssähkömalliin. Lopputulos on kiehtova monessakin mielessä. Kun katumaasturit olivat vasta ilmiönä tulossa, oli BMW jo markkinoilla X5-mallillaan. Siksi ei ...

Maukkain tähän asti

|
Sähköautot ovat äänettömiä ja monesti myös hieman värittömiä. Uusi EV6 on Kian iskevin malli, eikä se ole etäällä samasta superlatiivista verrattuna yleisesti sähköautoihin. Korealaisten ...

Suoraan suosikkiluokan ytimeen

|
Pienempien katumaasturien menekki on ollut viime vuosina kova. Toyota antoi siimaa kilpakumppaneilleen vuositolkulla, mutta ei enää. Monet meistä eivät välttämättä edes muista Toyota Urban ...