Maukkain tähän asti

|

Kia ilmoittaa lämpöpumppujärjestelmän ottavan hyötykäyttöön moottorin ja muiden sähkökomponenttien hukkalämpöä vähentääkseen toimintamatkan lyhenemistä talvisin liki viidenneksellä. Huomaa huurteinen etukansi, joka ei sula tunnin taajamakieputuksen jälkeenkään.

Sähköautot ovat äänettömiä ja monesti myös hieman värittömiä. Uusi EV6 on Kian iskevin malli, eikä se ole etäällä samasta superlatiivista verrattuna yleisesti sähköautoihin.

Korealaisten uuden E-GMB-sähköautorakenteen toinen malli on Kia EV6. Ensimmäisenä markkinoille ehätti sisarmerkki Hyundain Ioniq, mutta verisiä kilpakumppaneita näistä ei tule. Siitä pitää huolen täysin erilaiset tyylisuunnat.
Kia EV6:n muotoilu on jännä sekoitus urheilullisuutta ja tuulahduksia takavuosilta. Jälkimmäinen tulee mieleen, kun katsoo koko auton leveydeltä kaarevaa takavaloa. Uutukainen luokitellaan SUV:ksi, vaikka muotoja katsellessa mieleen pilkahtaa ennemmin ajatus Gran Turismosta. Tilaakin on tarjolla hulppeasti niin matkustajille kuin 520 litran tavaratilan muodossa. Siksi EV6 on passeli peli myös taksikäytössä.

Kaksitoiminen. Kaasupoljinta nostamalla auto jarruttaa. Sen voimakkuutta voi säätää ratin yhteydessä sijaitsevista valitsimista. Kaksi kertaa 12,3” näyttöä kaarevasti aseteltuna ovat näyttävät.
Nopeaa toimintaa. Lataus hoituu 400 tai 800 Voltin jännitteellä. Maksimilatausteho on peräti 240 kW, jolloin varauksen nosto 10  80 prosenttiin vie vain 18 minuuttia.

Akkuversioita on kaksi, joko 58 kWh tai 77,4 kWh. Tasaiseksi levyksi matkustamon lattian alle sijoitetun akuston avulla toimintamatka alkaa vajaasta 400 kilometristä aina reiluun 500 kilometriin. Auton saa joko taka- tai nelivetoisena ja sekin vaikuttaa toimintasäteeseen hieman.
Tutustumisajolenkillä keli huiteli nollassa. Se on käynyt jo aikaa sitten selväksi, että talvikelissä sähköauto kannattaa aina esilämmittää ennen käyttöä. Tällä tarkoitetaan akkuja ja matkustamoa, sillä itse sähkömoottori on tunnoton ulkolämpötilalle. EV6:n ajomatka ja toimintasäde löivät kättä suhteellisen hyvin, mutta raskas kaasujalka ja kylmästartit verottavat toimintasädettä.

Vaikka puntarissa EV6 osoittaa noin kahden tonnin omapainoa, niin silti auto on ajossa kevyen leppoisan tuntuinen. Osin se johtuu herkäksi tehostetusta ohjauksesta. Jousituksesta löytyy tarvittaessa jämäkkyyttä ja auto käyttäytyy arvokkaasti erilaisissa ajotilanteissa. Mitään kolinoita tai jysähdyksiä ei korviin kantaudu terävissä routaheitoissakaan. Äänettömyys on tässä tapauksessa hyve, ja jos se alkaa tympimään, voi keskinäytön avulla valita mieluista ajoäänimaailmaa 14 kaiuttimen kautta.
Alla ollut pienempi akkuinen takavetoversio on malliston edullisin vaihtoehto. Sen hinta jää juuri alle sähköautojen hankintatuen ylärajan reilulla 48 kiloeurolla. Edullisin nelivetoinen ei ole kuitenkaan kuin reilut kolme tonnia arvokkaampi. Ensi vuonna malliston huipulle on tulossa peräti 585 hevosvoimainen nelivetoinen GT.
Tuskin koskaan aiemmin Kia on panostanut istuimiin niin paljon kuin EV6:n kohdalla. Zero-gravity-istuimet suorastaan imaisevat istujansa, mutta tarvittaessa ne on helppo kaataa lepotuoleiksi.

Kuljettajan näkymää hallitsevat kaksi 12,3” näyttöä sekä tuulilasinäyttö. Langaton latausasema löytyy siitä kohtaa, missä takavuosina sijaitsi käsijarrukahva. Kun sähköautoista on puhe, tuntuu keskustelu kääntyvän ennemmin tai myöhemmin ympäristöasioihin. EV6:n sisustuksessa on käytetty vegaanista nahkaa. Myös kierrätetyillä PET-materiaaleilla on iso osuus auton ympäristöystävällisyydessä.
Käytännön käteviä yksityiskohtia löytyy paljon. Esimerkiksi takamatkustajille löytyvät omat USB-liitännät etuistuinten selkänojista. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös auton toimiminen virtapankkina vaikkapa sähköfillarille kaksisuuntaisen latausmahdollisuuden vuoksi. Perävaunuhommat on tehtävä pienempiakkuisella versiolla kevytperävaunun (750 kg) kanssa, mutta isompiakkuisen perässä saa olla 1 600 kilon jarrullinen kärry.

 

Kia EV6 RWD 58 kWh

  • Hinta: 48 219,78 €
  • Suurin teho: 125 kW (170 hv)
  • Suurin vääntömomentti: 350 Nm
  • AC-latauslaitteen teho/aika: 11 kW, 5 h 50 min (10 g 80 %)
  • DC-latauslaitteen teho/aika: 125 A, 50 kW, 63 min (10 g80 %) 200 A, 350 kW, 18 min (10 g 80%)
  • Akun kapasiteetti: 58 kWh
  • Kiihtyvyys: 8,5 s (0-100 km/h)
  • Huippunopeus: 188 km/h
  • Toimintamatka (WLTP): 394 km (yhd.)
  • EU-yhd. kulutus (WLTP): 16,6/100 km (yhd.)
  • CO2 päästöt 0 g/km

Suoraan suosikkiluokan ytimeen

|
Pienempien katumaasturien menekki on ollut viime vuosina kova. Toyota antoi siimaa kilpakumppaneilleen vuositolkulla, mutta ei enää. Monet meistä eivät välttämättä edes muista Toyota Urban ...

Pikkuässää pöytään

|
Uusi Mercedes-Benzin C-malli on kasvanut mittojen ohella ominaisuuksiltaan lähemmäksi isoveljiään. Paljon on vesi virrannut Saimaassa siitä, kun C-sarjan esi-isä eli 190-malli näki päivänvalon liki ...

Korea paluu tulevaisuuteen

|
Hyundai on ollut yksi vahvimmista perinteisen merkin edustajista sähköautorintamalla. Uusi Ioniq 5 on jännä sekoitus tuttua ja turvallista sekä futuristista otetta. Mallinimi Ioniq on ...