Rinta-Joupin Autoliikkeen korikorjaamo Autoklinikan kontolle

17.2.2021 Auto & Kone | Koti
Irrotetaan pois. Takaluukun johtosarjaa esille ottanut korimekaanikko Timo Paavilainen (kesk.) siirtyi Rinta-Joupin Autoliikkeeltä työnjohtaja Esa Huhdan (vas.) ja toimitusjohtaja Sami Tauriaisen luotsaaman Eskon Autopellin Autoklinikka-pisteen palvelukseen.

Vauriokorjaamopalvelut keskittyvät enenevissä määrin ketjuille. Autoklinikan partneriyritys Eskon Autopellistä on kasvanut vuosikymmenten aikana iso tekijä.

Autoklinikan korikorjaus- ja maalaamopalveluja tarjoava Eskon Autopelti Oy vaikuttaa Mikkelissä jatkossa kahdessa paikassa. Yrittäjänkadun toimipisteen lisäksi asiakkaita palvellaan jatkossa myös Rinta-Joupin Autoliikkeen tiloissa. Maan suurimpiin autokauppaketjuihin kuuluva Rinta-Joupin Autoliike teki korikorjaamoistaan yhteistyösopimuksen Mikkelin lisäksi Oulun ja Rovaniemen toimipaikoista.
Rinta-Joupin Autoliikkeen toimitusjohtaja Sami Kankaanpään mukaan korikorjaustoiminta on ollut edellä mainituilla paikkakunnilla sen verran pienimuotoista, että nyt tehty muutos on parempi ratkaisu kaikille osapuolille.
– Me keskitymme omaan ydinosaamiseemme entistä paremmin näillä paikkakunnilla, Kankaanpää kertoo viitaten autokauppaan ja huoltokorjaamotoimintaan.

Autoklinikan ja Eskon Autopellin puolesta asiakaspalvelusta vastaa Esa Huhta, jota voidaan pitää lähes kaiken kokeneena kolarikorjausmiehenä. Isä Esko Huhdan vuonna 1966 perustama korikorjaukseen erikoistunut yritys palvelee uuden sopimuksen myötä neljän toimipaikan voimin.
– Teimme sukupolvenvaihdoksen -80-luvun puolivälissä ja nykyään olen osakkaana nuorempien alaisena, mies kertoo pilke silmäkulmassaan.
Yhtiön toimitusjohtajana vuodesta 2017 toiminut Sami Tauriainen luotsaa yhdessä Huhtien, Esan sekä Esan poikien Rikun ja Janin, kanssa Autoklinikka-ketjuun kuuluvaa yritystä eteenpäin Etelä- ja Keski-Savon alueilla.

Alan muutos on Samin ja Esan mukaan ollut viime vuosina hyvin nopeaa ja tulevaisuudessa kehitystahti tuskin tulee hidastumaan.
– Siitä pitää huolen autojen teknisen kehityksen murros. Jo pelkästään erilaisia voimanlähdevaihtoehtoja on paljon, korimateriaaleista puhumattakaan, Tauriainen tietää.
Huhta on nähnyt ja kokenut uransa aikana myös -90-luvun laman. Silloin yrityksen toiminnan jatkuminen oli enemmän kuin vaakalaudalla. Yhdessä yössä liikevaihto kutistui alle puoleen ja velkaa napsahti yli liikevaihdon verran lisää.
Historian valossa viime kevään koronapysäys tuntuu Huhdan mukaan lopulta pieneltä häiriöltä.
– Pankinjohtaja kävi tuolloin sovittelemassa sinettejä laitteisiin ja antoi ymmärtää, että eiköhän haeta konkurssia. En kuitenkaan halunnut antaa periksi, ja lopulta siitä selvittiin pala kerrallaan, Huhta muistelee taannoisia lamavuosien koettelemuksia.

Yritys on kehittynyt vuosikymmenien varrella melkoisesti. Koronavuoden aikanakin palkkalistoille kirjattiin kaksi uutta työntekijää. Parhaillaan haussa on automaalareita Varkauden toimipisteelle, jonne valmistuu oma maalaamo. Mikkeliin maalaamo saatiin valmiiksi toissa vuonna.
– Koulutuksen suhteen korona on toki koetellut. Peltisepän vasaran heilumista kun on hankala harjoitella etänä, Tauriainen sanoo.
Kurssitukset onkin ratkaistu korona-aikana siten, että kouluttaja on matkannut suoraan yritykseen. Lisäksi yritys on käyttänyt vuosien varrella paljon oppisopimuskoulutusta. Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä olisi Huhdan ja Tauriaisen mukaan paljon parannettavaa, varsinkin kädentaitoa vaativien ammattien kohdalla. Yrityksissä oppi olisi tehokkaampaa mestari-kisälli asetelman avulla.
– Pahinta on se, jos hyvä mies oppii koulussa olemaan tekemättä mitään.
– Tosiasiassa teemme hyvää yhteistyötä koulujen kanssa, mutta nuorten asenne vaihtelee tekijäkohtaisesti melko tavalla, Huhta on huomannut.

Rinta-Joupin Autoliikkeen ja Autoklinikan solmima partnerikuvio ei Huhdan ounastelujen mukaan tule olemaan viimeinen. Alan kustannusrakenne on raskas ja sitä on saatava jaettua isommille hartioille. Viime vuosina alalle on noussutkin isoja yksityisiä ketjuja, Autoklinikan lisäksi suurimpina kansallisesti vaikuttavat InCar ja Avux.
– Meillä on parhaillaan menossa toisenkin tämän kaltaisen kuvion neuvottelut. Pääkaupunkiseudulla tämä on jo arkipäivää, mutta maakunnissa meidän ja Rinta-Joupin juttu taitaa olla ensimmäisiä avauksia, Huhta sanoo.
Alan haasteita tulee jatkossakin eteen. Huhdan mukaan vuosien varrella on ollut monta tilannetta, joiden on povattu olevan kohtalokasta vapaalle vauriokorjaamotoiminnalle.
– Esimerkiksi -90-luvun alussa yleistyneet turvatyynyjen piti olla kuolinisku. Siitäkin selvittiin ja nyt samaa puhutaan sähköautojen kohdalla. Täytyy vain huomata että kaikki nämä ovat ihmisen suunnittelemia laitteita, Huhta toteaa tyynesti.

Autoklinikka – Eskon Autopelti Oy

• Autoklinikka on osa pohjoismaista Werksta-konsernia.
• Ketjussa korjataan vuodessa lähes 40 000 autoa.
• Ketjun liikevaihto on 49 miljoonaa euroa.
• Autoklinikka työllistää Suomessa 350 henkilöä.
• Autoklinikan 47 toimipisteen takana on 13 itsenäistä yrittäjää sekä ketjun omat toimipisteet.
• Vuonna 1966 perustetulla Eskon Autopelti Oy:llä on näistä toimipisteistä hallussa neljä.
• Yrityksen pääpaikka on Pieksämäellä, yksi toimipiste Varkaudessa ja kaksi Mikkelissä.
• Eskon Autopellin palveluksessa on 27 työntekijää, joista neljä on omistaja-yrittäjiä.
• Liikevaihto on noin 3 miljoonaa euroa.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0