Takavalot päälle

|

Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jotta auto havaitaan ajoissa takaa lähestyttäessä, on tärkeää huolehtia, että myös sen perässä on riittävästi valoa. Sakeassa lumipyryssä on ajo- ja takavalojen lisäksi syytä kytkeä takasumuvalo päälle.
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joita kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Monessa autossa takavalot eivät pala silloin, kun huomiovalot ovat päällä. Ne syttyvät vasta, kun etuvalot eli kansankielellä parkit tai ajovalot laitetaan päälle.
– Pimeässä tai hämärässä sekä näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut on tieliikennelain mukaan huomiovalojen sijaan käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Toki ajovaloja ja takavaloja kannattaa käyttää myös valoisaan aikaan ja hyvässä säässä. Kyllä ne silloinkin auton havaittavuutta parantavat, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen painottaa.

Jos kuljettaja ei huolehdi olosuhteiden huonontuessa valokatkaisijaa oikeaan asentoon, on auton havaitseminen takaapäin hankalaa. Edestä lähestyttäessä huomiovalot kyllä havaitaan, mutta tietä ne eivät juuri valaise eivätkä siten helpota kyseisen auton kuljettajan havainnointia.
Osassa autoja valokatkaisijassa on automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.
– Joissakin autoissa takavalot on ohjelmoitu palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa. Tällaisessakin autossa on kuitenkin huolehdittava siitä, että pimeässä tai sään muuten vaatiessa tulee käytettyä ajovaloja huomiovalojen sijaan Vesalainen muistuttaa.

Takasumuvaloa saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana sekä silloin, jos ajoviima nostattaa tienpinnasta lunta, pölyä tai lokaa. Läheskään kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedä, että heidän autoissaan on takasumuvalo tai miten sen saa päälle.
Kuljettajan onkin syytä opetella, mistä ja miten takasumuvalo kytketään, jotta sen käyttäminen tarpeen tullen onnistuu. Turhaan takasumuvaloa ei kuitenkaan pidä käyttää, sillä se häikäisee herkästi takana ajavia.
– Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos olosuhteiden vuoksi on vaikea erottaa edellä ilman takasumuvaloa kulkeva auto, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa, Vesalainen neuvoo.

Autoliitto

Toko-SM mitellään raviradalla

|
Suomen tottelevaisimmat koirat kisaavat paremmuudestaan. Heinäkuun toisena viikonloppuna Mikkelissä järjestetään koirien tottelevaisuuskoulutuksen SM-kilpailut. Mukana on kaiken kaikkiaan 213 koirakkoa, joista kaikki starttaavat lauantaina. – ...

Kohti tulevien säämuistojen heinäkuuta

|
Kesäsää on Mikkelin seudullakin varma puheenaihe. Mitä säästä ja sääilmiöistä on tilastojen ja kokemusten perusteella odotettavissa? Osuvatko kokoontumiset ja askareet sopiville säille? Heinäkuun säähän ...

Tapahtumakesässä jokaiselle jotakin

|
Viime kesä oli rajoituksista johtuen tapahtumaköyhä, mutta tänä kesänä tunnelin päässä on jo valoa. Tapahtumia koskevia rajoituksia on lievennetty ja niin koko Etelä-Savossa on ...

Toivo lipuu Kuopioon

|
Mikkelin sataman kiintopisteenä jo vuodesta 2007 toimineen ravintolalaiva Toivon tarina saa jatkoa Kuopiossa. Varkautelaisen Viinamäen Rammarin yrittäjä Harri Kauhanen vahvistaa yrityksensä tekemän päätöksen ravintolalaivan ...

Yhteydet Helsinkiin, so last season

|
Korona-aika on ollut parasta, mitä maakunta-Suomelle on aluekehityksessä vuosikymmeniin tapahtunut. Tuhoon tuomittu muuttotappion ja surkeuden maakunta-Suomi on yhtäkkiä olemassa vakavasti otettavana elämisen mahdollisuutena. Yhtäkkiä ...

Huonon kohun tuntee termistä gate

|
Sen jälkeen, kun kesällä 2003 Anneli Jäätteenmäki (kesk.) joutui luopumaan pääministerin tehtävästä, on suomalaisen politiikan sanastoon otettu termi gate. Jäätteenmäen kaatoi Irakgate, joka ravisteli ...

Automyyjän työnkuva on muuttunut huimasti

|
Asiakkaiden ja palveluntarjoajien keskinäinen luottamus määrittää menestymisen. Autoalalla ei voi välttyä myöskään paineelta. Mielikuva kengät pöydällä asiakkaille näpäyttelevistä automyyjistä on ollut historiaa jo pitkään. ...

Kenen rahoilla päästöjä leikataan?

|
      Suomen maantieliikenteen päästötason puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on kunnianhimoinen tavoite. Ilmastonmuutosta on syytä torjua ponnekkaasti ja sen eteen on oltava valmis ...