Nyt on oston paikka

|

Myyty. Automyyjä Pasi Koponen ja myyntipäällikkö Veijo Karjalainen Autoarinasta kertovat autokaupan piristyneen toukokuussa koronaviruksen aiheuttaman äkkipysäyksen jälkeen.

Suomalaiset rynnivät koronakriisistä huolimatta osakemarkkinoilla ostolaidalle tilaisuuden tullen. Autokauppa on heräämässä, eikä vähiten houkuttelevien etujen vuoksi.

Autoalan työllistävä vaikutus Euroopassa on melkoinen. Viisi prosenttia vanhan mantereen työvoimasta saa elantonsa autojen valmistuksesta ja myynnistä sekä huolto- ja varaosapalvelujen muodostamasta kokonaisuudesta.
Huhtikuussa vallinnut tilanne oli tilastojen valossa autoteollisuuden jäteille historiallisen karu. Etelä-Euroopassa, koronan pahiten runtelemissa maissa, kuten Italiassa ja Espanjassa, autokauppa käytännössä pysähtyi. Saksassa pakkasta tuli viime vuoden huhtikuuhun verrattuna reilut 60 prosenttia. Suomessa uuden auton kauppa putosi Euroopan isoihin maihin nähden maltillisesti, vajaat 40 prosenttia.

Sanomattakin on selvää, että vastaavanlaisia kuukausia eivät alan liikkeet montaa kertaa kestä. Puskureita on sulateltu ja jos tilanne jatkuu hankalana, nähdään alalla yritysjärjestelyjä.
Vaihtoautokauppa on käynyt ajankuvaan nähden paremmin. Kansallisesti pudotusta vaihtoautokauppaan tuli huhtikuussa Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan 18,5 % viime vuoden huhtikuuhun verrattuna. Kaupaksi kävi yhteensä 42 653 käytettyä autoa. Kansalliset isot toimijat kertovat myyntimääriensä pysyneen hyvällä tasolla, mutta se ei kerro taloudellisesta onnistumisesta vielä mitään. Tosiasia nimittäin on, että hintataso on varsinkin arvokkaammissa vaihtoautoissa tullut alaspäin. Toisaalta alan toimijoiden täytyy saada kassaan tasaisesti rahaa, sillä kiinteät kulut juoksevat entiseen tapaan.

Osuuskauppa Suur-Savon autokaupan toimialajohtaja Ilkka Häkkänen vahvistaa vaihtoautokaupan käyneen hyvin.
– Huhtikuussa ylitimme kaavaillun kaupankäynnin tason vaihtoautojen osalta. Uusien autojen myynti on haastavaa, mutta kokonaistilanteeseen täytyy olla tyytyväinen, Häkkänen sanoo.
Osuuskauppa tarjosi hiljattain omistaja-asiakkailleen viiden prosentin suuruista alennusta kaupankäynnin porkkanana. Häkkänen ei nähnyt muhkeiden etujen lisäävän merkittävästi kauppaa, vaan kysymyksessä ovat enemmänkin muut asiat.
– Kotiinkuljetuspalvelu on nyt kyllä lyönyt itsensä läpi niin myynnin kuin huollonkin puolella.

Uusien autojen ostajille on tarjolla merkittäviä etuja. Edut koskevat pääsääntöisesti maassa olevia autoja. Edut ovat lisävarusteiden, kuten rengas- ja lämmitinpakettien, lisäksi paljon muutakin. Esimerkiksi Volkswagen tarjoaa tiettyjen mallien ostajille 1 500 euron arvosta lahjakortteja K-ryhmän liikkeisiin.
– Tämä kampanja koskee tiettyjä varastoautoja, vahvistaa Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustonen.
Rinta-Joupin Autoliikkeen vaihtoautopäällikkö Henrik Moilanen kertoo varuste-etujen lisäksi löytyvän myös rajuja suoria alennuksia.
– Mitsubishi Outlanderin ladattavasta hybridistä saa muutamiin autoihin lähes 10 tuhannen euron alennuksen. Se on aika paljon prosenteissakin, mies sanoo nojaten alun perin 55 000 euron arvoiseen autoon.

Moilanen tähdentää myös sitä, että uuden auton kaupassa tulee vaihdossa yleensä myös hyvä vaihtoauto. Se on autokaupan toimivuuden kannalta tärkeä asia. Ostotarvetta asiakkailla Moilasen mukaan on. Ainoa suurempi uhka autokaupan kannalta on massatyöttömyys.
– Jos tämä tilanne tästä nyt rauhoittuu, kuten tällä hetkellä näyttäisi, olisi se hyvä asia koko alalle.
Jouni Mustosen mukaan autokaupan kulurakenne on muuttunut selvästi viimeisien vuosien aikana. Palvelu- ja laatutaso ovat aivan eri asteella kuin takavuosina. Tämä asettaa myös omat paineensa kaupankäynnin tasolle.
Matkailuajoneuvojen kauppa käy hyvin. Caravan-harrastus on vallitsevassa tilanteessa houkutteleva vaihtoehto, sillä vaihtoehtoisia lomanviettomuotoja on vähemmän tarjolla rajoitusten vuoksi.

Autokaupoissa saatetaankin pian olla tilanteessa, jossa hyvistä vaihtoautoista voi olla pulaa. Tällöin saattaa olla vaarassa, että vaihtoautojen hintataso kääntyy nousuun. Tähän skenaarioon ei ainakaan Mikkelin korkeudella isommin uskota.
Uuden auton ostaminen on jo kansantaloudellinen teko. Näin viestii Autoarinan myyntipäällikköv.
– Ne keillä on asiat kunnossa, tekevät tässä ajassa todennäköisesti paremmat kaupat kuin myöhemmin.
Karjalainen varoo kuitenkin visusti tuomitsemasta ketään, sillä on jokaisen oma asia mihin kukin investoi ja milloin.
– Mutta taloudellisesti ajateltuna asia on hyvinkin todennäköisesti näin, pitkään alalla ollut mies jatkaa.
Autoarina on markkinoinut jo ennen koronavitsaustakin omia romutuskampanjoitaan, joissa asiakkaille luvataan tietty takuuhyvitys vanhemmastakin autosta. Karjalaisen mukaan se on toiminut nytkin hyvin. Vaihtoautokaupassa Autoarina ei ole lähtenyt hulluttelemaan, vaan on pitänyt päänsä kylmänä. Silti kysyntää on, etenkin suosikkihintaluokassa.
– Kysytyimmät ajopelit näillä korkeuksilla ovat noin 10 tuhannen euron autot, mies päättää.

Koronatukien viidakko – vai koronaviidakon tuet?

|
Yrittäjät eivät ole tottuneet elämään tukien varassa. Se näyttää vaikuttavan myös koronatukihakemusten määrään muiden tekijöiden ohella. Koronaviruksen vuoksi takkuilevan talouselämän toimintakyvyn takaamiseksi valtiovalta avasi ...

Korona ei kurita kukkia

|
Vaikka kukkamyynti hiljeni koronaviruksen vuoksi, nyt puutarhoilla on täysi tohina päällä. Mikkelin keskustassa sijaitsevassa Puistokukka -kukkakaupassa kerrotaan, että ovet ovat pysyneet ja pysyvät auki ...

Korona muuttaa elämäämme — JiiTeen Kuukautinen

|
NÄKY: Kun koronavirusepandemia hellittää alkuvuodesta 2028, joudumme rankalle talouskuurille. Ohessa tällöin eteen hahmottamiani päätöksiä. Alimman veroprosentin nostoa 30 %:iin seuraa toimeentulotuen alentaminen 100 euroon/kk. ...

Pää kylmänä, etätyöläiset

|
Digiloikan myötä jokainen joutuu opettelemaan uusia menetelmiä. Työpsykologi neuvoo pitämään pään kylmänä. Koko Suomi joutui pakotettuna digiloikan eteen kun koronavirus sulki ihmiset koteihinsa ja ...