Täysin uusi ja enemmän teknisiä avustimia sisältävä uutuusmalli on Volkswagenin täsmäisku grand coupé -sarjaan.
Arteon täyttää muutaman vuoden tauon jälkeen CC:n tyhjäksi jättämän aukon Volkswagenin mallistossa. Kysymyksessä on siis täysin uusi automalli aina nimeä myöten. Teknisesti auto perustuu Passatiin, mutta asettuu mallistossa sen yläpuolelle jo mittojensa valossa.
Yleensä uudet autot näyttävät valmistajan esittelykuvissa todellisuutta viehkeämmiltä, mutta Arteon kuuluu ryhmään, jonka muodot näyttävät kesäauringossa kuviakin muhkeammilta. Tutustumisajossa olleen auton kullankeltainen värisävy ei ainakaan vähentänyt uutukaisen huomioarvoa, sillä kanssakulkijoiden päitä kääntyi ihan huolella.
Maukkaat muodot syntyvät alahelmojen terävien levikkeiden ja takalokasuojien pullistuksien sekä neliovisille sportsedaneille tyypillisen coupémaisen sivusilhuetin ansiosta. Urheilullista ilmettä luo myös huomattavan matalaksi kaartuva keula suuren konepellin ohella. Takanäkymä on puolestaan arvokkaan, mutta urheilullisen oloinen.
Ajo-ominaisuuksien osalta asiat ovat kohdallaan: ohjaus palauttaa kuten pitää eikä autoa tarvitse ohjailla uraisemmallakaan kestopäällystetiellä. Alusta tuntuu sporttiselta ja matalissa nopeuksissa hieman kovalta. Kun leveät 18” renkaat kruunaavat kunnon purennan tiehen, niin vauhdin kasvaessa mutkainen asvalttiränni tuntuu suoremmalta kuin mitä se oikeasti onkaan.
Sisustuksen ilme on ulkokuorta arkisempi. Volkswagenin muiden mallien sisustan tuntevilla ei ole ongelmia sopeutua Arteoniin. Elegance-varustetasolla on tarjolla kaksi näyttöä, sillä keskellä kojelautaa sijaitsevan keskinäytön ohella myös mittaristo on näyttö. Sen efektit ovat näyttäviä ja päämittareiden eli kierrosluku- ja nopeusmittarin keskellä olevat infonäytöt voi rukata ajotietokoneen kautta mieleisekseen. Keskinäytön kautta löytyvät kaikki keskeiset valikot suomeksi. Puhelimen liittäminen medialähteeksi sujui helposti.
Jo ulkoapäin katseltuna on helppo arvella Arteonin tarjoavan reilut takatilat. Arvaus osui oikeaan, sillä takajalkatilaa on tarjolla hulppeasti. Korkeussuuntakin riittää kookkaallekin istujalle reilusti kaartuvasta katosta huolimatta. Pitkänomainen tavaratila on 563 litran vetoinen ja takapenkit taitettuna paljon enemmän, lähes 1,6 m3.
Turvallisuutta lisääviä avustimia on tarjolla enemmän kuin missään muussa Volkswagenissa koskaan aiemmin. Mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä kaistanvaihto- ja kaistanpitoavustimien yhteispelillä saadaan aikaiseksi hätätilanneavustin. Suomeksi sanottuna auto ajaa ja pysäyttää itsensä tien reunaan hätävilkkujen saattelemana, mikäli kuljettaja ei reagoi auton antamiin hälytyksiin eikä hallitse ajoneuvoa.
Autonomisen ajamisen aikakaudelle luiskahdetaan pikkuhiljaa. Siitä osoituksena on edellä mainitun mukautuvan vakionopeussäätimen, navigaattorin ja tuulilasikameran tietojen avulla tapahtuva ajonopeuksien ennakointi. Järjestelmän toimivuus kesäkelissä lienee selviö, mutta Suomen talvi tuonee ongelmia ainakin kaistamerkintöjen tunnistuksen kohdalla.
Pellin alla ollut 2,0 litran TDI on 150 hevosvoimaisena tuttu monista merkin malleista. Samasta iskutilavuudesta on puristettu myös 180 ja 240 hevosvoiman tehot. Pienemmät bensamoottorit tulevat mukaan hieman tuonnempana. Malliston huipulla on 280 hevosvoimainen bensaneliveto. Vaihteistona on pikkumoottoreita lukuun ottamatta DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.
Volkkarin tyyliniekka tarjoaa vakavasti otettavan vaihtoehdon valkokauluspaitaisten kulkijoiden ohella myös monelle muulle. Siitä pitää huolen sopiva hinnoittelu, sillä Arteonin hinnat alkavat malliston täydennyttyä kolmosella. Kysymys kuuluukin, tuleeko Volkswagenin uutuudesta autoilevan kansan Grand Coupé? Se nähdään tuonnempana, mutta tuotteesta ja hinnoittelusta homma ei jääne kiinni.
Volkswagen Arteon 2,0 TDI Elegance
- Hinta: 53 624,86 € (hinnat alk. 44 997,10 €)
- Polttomoottori: 1 968 cm3 (4-syl., Common rail, turboahdin)
- Suurin teho: 150 hv/110 kW (6 000 r/min)
- Suurin vääntö: 340 Nm (1 750 –3 000 r/min)
- Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,1 s
- Huippunopeus: 220 km/h
- Kulutus: 4,0/5,4/4,5 l/100 km (maantie/kaupunki/yhdistetty)
- CO2-päästöt: 116 g/km (yhdistetty)