Suoraan luokkansa huipulle

18.8.2017 Auto & Kone
Terävä ote. Useammalla kuljettajalla loppuu ennemmin henkinen kantti kuin XC60:stä ominaisuudet.

Maailmanlaajuisesti Volvon myydyin malli uusiutui täysin.

Uusi XC60 uusittiin isoveljistään tutuilla ratkaisuilla. Hyväksi havaitut ominaisuudet on nyt paketoitu astetta myydymmän luokan malliin. Kysymyksessä ei ole kuitenkaan mikään tylsä tuote, vaan erittäin hyvin suunniteltu premium-luokan katumaasturi.

Edellinen malli ehti peräti yhdeksän vuoden ikään. Onnistuneiden parannuksien ansiosta se pysyi silti myyntitilastoissa korkealla vuodesta toiseen. Tämä temppu ei onnistu ihan jokaiselta autolta. Vaikka XC60 on muotoilultaan hyvin saman oloinen pari vuotta sitten esitellyn XC90 mallin kanssa, niin erojakin löytyy. Auto on matalamman oloinen, kiitos pidemmän keulan ja lyhyen takaylityksen. Sama pätee myös vertailussa pahimpiin kilpakumppaneihin, sillä XC60 on luokkansa kärkipäätä, mitä tulee pituuteen, mataluuteen ja leveyteen.
Sisätiloiltaan Volvon SPA-arkkitehtuuriin perustuva auto on riittävä vaativaankin tarpeeseen. Takana tilaa on riittämiin, vaikka etupenkki olisi viritetty pitkäjalkaiselle. R-Design istuimissa kelpaa istua, ja etureisien säädettävä tuki on kuin tehty suomalaisille koiville. Akseliväli on kasvanut reilut yhdeksän senttimetriä, joka selittää paljon moneen asiaan.

Teknisesti XC60 on sellainen lataus erilaisia ominaisuuksia ja varusteita, että on suorastaan pakko istua alas ja hengähtää tovi. Tietoähkyn vaara on silti ilmeinen, mutta raapaistaan edes pintaa. Volvo ilmoitti hiljattain siirtyvänsä pois polttomoottoreista seuraavan 10 vuoden aikana. Tämä suuntaus tarkoittanee käytännössä hybridejä puhtaasti sähköllä toimivien autojen ohella. Kuin osoituksena tästä linjasta, ovat XC90:n hybridimallit niittäneet menestystä omassa genressään.
Malliston huipulla onkin T8, joka on etuakselin päällä sijaitsevan bensakoneen ja taka-akselilla olevan sähkömoottorin kombinaatio. Polttomoottorina toimii melkoisen litratehon omaava, kahden litran 320 hevosvoiman bensiinimoottori. Hybridin kokonaisteho kapuaa yli 400 hevosvoiman sähkömoottorin ansiosta. Satasen vauhtiin XC60 kirmaa tällä moottorilla urheiluautomaisesti 5,3 sekunnissa. Vääntö on teholukemien mukaista, parhaimmillaan yli 600 Nm laajalla käyttöalueella. Toimintasäde on pelkän sähkön avulla tässä plug-in -lataushybridissä 45 km ja yhdistetty CO2 49 g/km.

Ergonomia kohdallaan. Peruuttaminen on helppoa, kun auto piirtyy 9” näytölle ympäristöineen teräväpiirtotasoisena.
Ergonomia kohdallaan. Peruuttaminen on helppoa, kun auto piirtyy 9” näytölle ympäristöineen teräväpiirtotasoisena.

Alla ollut D5 tarkoittaa kahden litran iskutilavuuden omaavaa 235 hevosvoimaista dieseliä ja 8-vaihteista automaattia. Voimavarat riittävät auton liikuttamiseen hyvin, vaikka omamassa hipoo kahta tonnia. Itseasiassa sama iskutilavuus on kaikissa polttomoottoreissa. XC60 on aina nelivetoinen.

Ajo-ominaisuuksien suhteen olisi kirjoitettava pelkästään superlatiiveja. Ohjauksen ja alustan yhteispeli on esimerkillistä tien pinnasta riippumatta. Yleensä isoilla ja matalilla renkailla varustettu auto vaatii uraisella tiellä pientä tekemistä ratin takana, mutta 19” pyöräkoko ei tuntunut mitenkään erityiselle XC60:n kohdalla. Matka-ajossa auto etenee helposti ja eleettömästi. Kaupungissakaan tuskin tulee ongelmia, kiitos kyydissä olleen naisväen kehuman peruutuskameranäkymän.
Turvavarusteiden suhteen Volvo on tuonut aina uuden mallin kohdalla jotain uraauurtavaa markkinoille. Sellaisena voitaneen pitää uutta toimintoa nopeusalueella 50–100 km/h. XC60 auttaa kuljettajaa edessä olevan esteen väistämiseksi ohjausavun lisäksi jarruttamalla toisen puolen pyöriä. Toinen uusi asia liittyy myös väistämiseen, mikäli ajaudutaan keskiviivan väärälle puolelle ja auto tulee vastaan. Tämä ominaisuus toimii välillä 60–140 km/h. Ohjausapu puuttuu myös kuolleessa kulmassa olevan ajoneuvon väistämiseen tarvittaessa.

Leveä vaikutelma. Lähelle rekisterikilpeä ulottuvat takavalot ja tuplapakoputket luovat urheilullista ilmettä.
Leveä vaikutelma. Lähelle rekisterikilpeä ulottuvat takavalot ja tuplapakoputket luovat urheilullista ilmettä.

Viihdepuoli on bilekunnossa. Bowers & Wilkinsin audiojärjestelmä henkii musiikin korville 15 kaiuttimen turvin kuin konserttisalissa, eikä kaiuttimien ulkonäössä ole muun sisustuksen tapaan säästelty. Keskikonsolin 9” Sensus-näytön avulla ohjataan auton sielunelämää monin tavoin. Valikot vaativat hetken perehtymisen, mutta täysin suomea puhuviin valikoihin on tottumattomankin helppo tutustua. Apple Car Play tukee omenalogolla varustettuja mobiililaitteita.
Uusi XC60 on hieno auto, jonka myynti on lähtenyt käyntiin vahvasti. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, saadaan Suomeen lastata autoja vähintäänkin vanhaan tapaan.

 

Volvo XC60 D5 AWD R-Design aut.

  • Hinta: 68 866,30 € (hinnat alk. 54 762 €)
  • Polttomoottori: 1 969 cm3 (diesel, 4-syl., 2 x turboahdin, yhteispaine ruiskutus)
  • Suurin teho: 235 hv/173 kW (4 000 r/min)
  • Suurin vääntö: 480 Nm (1 750 – 2 250 r/min)
  • Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,2 s
  • Huippunopeus: 220 km/h
  • Kulutus: 5,5 l/100 km (yhdistetty)
  • CO2-päästöt: 147 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0