Juhamatti Pulkkinen on esimerkki siitä, kuinka voi edetä oman alansa huippuosaajaksi.
Mikkelin Auto-Kilta Oy:n huoltopäällikkö osallistui viime vuoden loppupuolella Etelä-Koreassa Hyundai-huoltoneuvojien maailmanmestaruuskilpailuihin. Mukana kilpailijoita oli yli 60 maasta. Tällä kertaa MM-voittaja löytyi Intiasta, mutta ei Suomenmestari ja vuonna 2015 Euroopan mestaruuden voittanut Pulkkinenkaan tullut Soulista kotiin tyhjin taskuin. Pulkkinen palkittiin Excellent Skills -kunniamaininnalla ja pokaalilla, joka myönnettiin kilpailussa 20 parhaiten sijoittuneelle.
Kilpailu koostui kirjallisesta kokeesta ja käytännön osiosta, jossa mikkeliläinen kohtasi huoltoneuvojana asiakkaan. Testissä seurattiin esimerkiksi, että kuinka huoltoneuvoja ottaa asiakkaan vastaan ja miten hän käy läpi työmääräimen sekä perustelee korjaustarpeet. Kokeessa oli mukana tulkki ja testi videoitiin.
– Kokemus oli aivan mahtava, eikä vastaavaa elämystä voisi ostaa millään rahalla. Tuskin olisin sinne koskaan muuten lähtenytkään. Kisat olivat viimeisen päälle järjestetty ja korealainen kulttuuri oli todella ystävällistä.
– Hauskinta oli se, ettei etukäteen voinut yhtään tietää mitä matkalta odottaa.
Kilpailun taustoja selvittävä Pulkkinen kertoo, että Hyundai kouluttaa jokaiselle jälleenmyyjälle ympäri maailmaa sertifioidun huoltoneuvojan. Kaksi vuotta kestävä koulutus perustuu kuusiportaiseen asiakaspalveluprosessiin. Sertifikaatin saaneella huoltoneuvojalla on mahdollisuus osallistua kilpailuihin Suomen sisällä ja maailmanlaajuisesti.
Pulkkinen on työskennellyt Auto-Killassa 13 vuotta. Taloon hän tuli jo opiskeluaikana ensin työharjoittelijaksi ja valmistuttuaan asentajaksi.
– Sieltä olen edennyt varaosiin ja työnjohtajaksi. Viimeiset kolme vuotta olen työskennellyt korjaamopäällikkönä, hän kertoo.
Korjaamopäällikölle kilpailut antavat arkiseen työhön sopivasti lisähaastetta.
– Kun on mahdollisuus kouluttautua ja haastaa itsensä, niin se tuo todella paljon lisämotivaatiota omaan päivittäiseen työhön. Kilpailuissa pääsee haastamaan kollegoja, jotka tekevät päivittäin samaa työtä, hän perustelee.
– Hyundai panostaa asiakastyytyväisyyteen ja ammattitaitoisiin huoltoneuvojiin. On hienoa olla osa tätä porukkaa, Pulkkinen päättää hymyillen.