Korealaisvalmistajan suurimmasta henkilömallista saatiin pitkäperäinen versio.
Jos jotakin Kian mallistosta on puuttunut, niin se on ollut iso farmariauto. Tämä perinteinen korityyppi on edelleen suosittu, vaikka iso osa läänistä onkin menetetty katumaastureille.
Optiman farkkuversio pärjäisi varmasti, jos kysymyksessä olisi puhtaasti missikisat. Muodot ovat sopivan sporttiset, ja varsinkin takaosaa kohti nouseva sivuikkunalinja luo olemukseen ärhäkkyyttä. Voimakkaasti etuviistossa oleva takalasi syö hieman tiloja, mutta muotojippo luo spoilerinlippoineen kuin pisteen iin päälle.
Tutustuimme uuden Optiman viistoperäiseen versioon jo talvisen koeajon merkeissä tammikuussa. Siksi ajo-ominaisuuksista on turha kertoa samoja asioita, mutta lyhyesti todettuna perusasiat ovat kunnossa. Menopuoli on muuten kunnossa, mutta ohjaus on maantienopeuksilla keskialueella hieman tahmea. Johtuiko tämä alla olleesta rengastuksesta vai mistä, sitä on hankala sanoa.
Moottori tarjoaa tehoja riittämiin, vaikka isokokoinen auto ei mikään tehojytky 1,7 dieselin turvin olekaan. Voimanlähteen jatkeena oleva 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto on ominaisuuksiltaan suorastaan erinomainen. Työskentely on pehmeää, veto katkeamatonta ja vaihtaminen sekoilematonta. Paljon muuta vaihteistolta ei voi enää toivoa.
Optiman saa myös 2,0 litran vapaasti hengittävällä bensakoneella, joka tarjoaa reilut 20 hevosta enemmän huipputehoa. Käytettävyyden kannalta tärkeämpi suure eli vääntö on dramaattisesti ohuempi. Myös kulutus- ja päästölukemat ovat kuin eri planeetalta. Ehdoton peukku dieselille tapaus Optiman kohdalla lienee selviö.
Melutasoltaan auto on ihan ok, ylimääräistä teknistä melua tai tuulen suhinoita ei juuri kuulu. Ainoastaan soratiellä kivien ropina kantautuu melko selkeästi ohjaamon puolelle. Tämä vaiva tuntuu tosin olevan lähes kaikkien autonvalmistajien ongelma, sillä autoihin ei nykyään turhia fyllejä laitella paino- ja kustannussyistä.
Törmäysvaatimusten vuoksi autot rakennetaan vankoiksi, joka tarkoittaa käytännössä suurempia massoja. Ja mitä enemmän on painoa, sitä enemmän kulkeminen vaatii energiaa, joka puolestaan tarkoittaa suurempia päästöjä. Eli kuten vanhassa sketsissä sanotaan, elämme valintojen maailmassa.
Lastauskorkeus on Optiman kohdalla niin matala, kuin se itseasiassa voi vain olla. Takaluukku aukeaa lattialinjan alapuolelle, joten raskaampia kappaleita kyytiin nostettaessa ei tarvitse huolehtia ensimmäisenä puskurin kolhiintumisesta.
Tavaratilan lattiassa on ryhdikkäät kiinnityskiskot ja siirrettävät lastauslenkit, joiden yhteydessä on myös vyöt pyöreiden tavaroiden kiinnitystä varten. Kun takaistuimet taittuvat 40/20/40-suhteessa ja tavaratilan ja matkustamon erilliseksi tilaksi jakava verkko ovat vakiona, voitaneen todeta asioiden olevan kohdallaan.
Varapyörää Optimassa ei ole vakiona, vaan varapyörän kohdalla on tavaroiden kuljetukseen sopiva kotelo. Sen ja tavaratilan lattian välissä on vielä lisäksi erillinen lokerikko, johon mahtuu paljon pienempää kuljetettavaa.
Takapenkkiläisillä on siinä määrin tilaa, että voisi olettaa Optiman farkkuversion olevan jatkossa yleinen näky myös taksitolpalla. Sivusuunnassa ja jaloille tilaa on varsinkin tarjolla mukavasti, mutta pidempien pitää pujotella matalan oviaukon vuoksi istumaan mentäessä. Tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi kuin konttiperäisen Optiman kohdalla.
Viimeistelyltään Optima SW edustaa tarkkaa korealaista linjaa. Sisustuksen osalta ilme on hiukan muovinen, mutta tyylikäs. Tikkaussaumoja on istuimien lisäksi myös kojelaudassa.
Varustetasoja on muistakin Kia-malleista tuttujen LX- ja EX-versioiden lisäksi vielä GT-Line ja Business mallien verran – yhteensä viidellä eri tasolla. Lyhyesti sanottuna Optimaan on saatavilla kaikki mahdolliset tämän kokoluokan autojen varusteet, mitä maa tällä hetkellä päällään kantaa. Ja lienee sanomattakin selvää, että autosta löytyy tarvittaessa isolla näytöllä varustettu mediakeskus, joka linkittyy tarvittaessa matkapuhelimen kautta ulkomaailman menoon.
Yhteen vedettynä Optiman farmariversio tarjoaa reilusti tilaa tyylikkäässä paketissa. Kun hinnat alkavat karvan päälle 30.000 eurosta, voi jokunen premium-merkin ostaja käydä ajatusleikkiä siitä, mitä tekisinkään sievoisella summalla kahisevaa, jota ei tarvitsekaan käyttää ostovaiheessa. Siinäpä sitä riittää pähkäilemistä kerrakseen.
Kia Optima SW1,7 CRDi ISG EX DCT A/T
- Hinta: 37.669 € (hinnat alk. 30.990 €)
- Moottori: 1.685 cm³ (4-syl. diesel, turbo)
- Suurin teho: 141 hv/104 kW (4.000 rpm)
- Max. vääntö: 340 Nm (1.750 – 2.500 rpm)
- Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,1 s
- Huippunopeus: 200 km/h
- Kulutus: 4,2/4,6/5,2 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
- CO2 –päästöt: 120 g/km (yhdistetty)