Kahden tankkauksen taktiikka yleistyy

17.3.2016 Auto & Kone
Sinistä tankkiin. Latauspistokkeen johto on samanvärinen, kuin mitä koko autoileva maailma hybriditekniikasta käyttää.

Autonvalmistajien kilpajuoksu kohti sähköistyvää autoilua kiihtyy. BMW toi markkinoille kerralla kolme uutta plug-in-hybridiä.

Sekä poltto- että sähkömoottorin avulla kulkevat hybridit yleistyvät joka luokassa. Baijerilaisten mallistossa on ollut jarrutusenergiaa talteen ottavia malleja lähes kymmenen vuoden ajan. Päivänvalon on nähnyt myös osittain sähkön voimalla kulkeva urheiluauto i8. Keskivertoautoilijan ulottuvilla olevia ja Suomen olosuhteissakin käyttökelpoisia hybridejä esiteltiin kerralla kolmeen eri makuun. 3-sarjalainen on perinteinen perheauto, 2-sarjalainen on tila-automainen perhepirssi ja X5 on puolestaan merkin iso maasturi.

Kaikki mallit ovat ladattavia eli niin sanottuja plug-in- hybridejä. Merkki kutsuu voimansiirtolinjaa eDrive -nimellä. Systeemi koostuu sähkömoottorista, litiumioni-suurtehoakustosta ja energianhallintajärjestelmästä. Sähkömoottoria voidaan käyttää myös rajumpaan kiihdytykseen esimerkiksi ohitustilanteissa. Litiumioniakku on liitetty polttomoottorin jäähdytysjärjestelmään, jonka avulla akku pidetään aina optimaalisessa käyttölämpötilassa. Näin akun teho pysyy korkealla tasolla ja käyttöikä kasvaa. Lataaminen onnistuu missä tahansa, mistä löytyy normaalia verkkovirtaa.

Pelkän sähkömoottorin avulla toimintasäde on esimerkiksi X5:n kohdalla noin 30 kilometriä. Tämä onnistuu älykkään energianhallinnan kautta. Järjestelmä optimoi sähkömoottorin ja suurtehoakun tehoastetta ennakoivalla käyttöstrategialla. Mitään kristallipalloa tai noitatohtoria BMWn uumenista on turha etsiä, sillä auto saa navigaattorista aitoa faktaa. Ennakkoon syötettyjen tietojen perusteella tietokone laskee, missä auton tankkaaminen sähköllä kannattaa tehdä. Ennakoivalla tavalla ajettuna toimintasäde kasvaa jopa 10 prosenttia. Lisäksi moottorijarrutuksen liike-energia muutetaan sähköksi ja se otetaan talteen akkuun, kuten jo takavuosien malleissakin.

Lataaminen onnistuu missä vain tavallisen verkkovirtajohdon ja pistorasian avulla. Saatavilla on myös merkin oma latausasema, jonka avulla itse latausaika lyhenee. Plug-in-hybridejä tankataan arjessa sekä kotona että työpaikoilla. Useimmille meistä riittää muutaman kymmenen kilometrin toimintasäde jo puhtaasti sähköajoon.

Kaksi voimanlähdettä. Riisuttu auto voimalinjoineen ja akselistoineen auttaa havainnollistamaan, kuinka paljon hybridiauto pitää sisällään tekniikkaa. Kuva BMW.
Kaksi voimanlähdettä. Riisuttu auto voimalinjoineen ja akselistoineen auttaa havainnollistamaan, kuinka paljon hybridiauto pitää sisällään tekniikkaa. Kuva BMW.

Vaikka hybridimalli on runsaamman tekniikan vuoksi vastaavaa, pelkkää polttomoottorista mallia arvokkaampi, antaa alhainen päästötaso mukavan alhaisen autoveron. Esimerkiksi 2-sarjan BMW Active Tourerin kohdalla vastaavan tehoisen bensa- tai dieselkäyttöisen mallin autovero on noin 7.000 – 9.000 euron luokkaa, kun plug-in-hybridin kohdalla puhutaan alle puolesta, eli noin 3.000 euron suuruisesta autoverosta. Kokonaishankintahintojen osalta ei vastaavien autojen kohdalla ole juuri eroa, mutta käyttökustannusten osalta hybridi ottaakin jo selvää etumatkaa. Jo pelkkä ajoneuvovero 46 g/km hiilidioksidipäästöillä ja kahden litran yhdistetyllä polttoaineenkulutuksella helpottavat ymmärtämään sitä, mistä on kysymys.

Näyttää siis vahvasti siltä, että muutaman vuoden sisällä plug-in-hybridit ovat varteenotettava vaihtoehto jo ihan kansanmallien kohdalla. Japanilaisten hybridien rinnalle alkaa tulemaan vaihtoehtoja useilta suunnilta ja autoilun energiatehokkuus kasvaa entisestään. Hybridit valtaavat alaa, jos mitään täyssähköautojen kehitystä mullistavaa akkuinnovaatiota ei saada aikaiseksi.

Hiljaisuutta ja voimaa

Normisettiä. Ulkoisesti 2-sarjalaisen hybridimalli noudattaa samoja linjoja kuin muutkin versiot.
Normisettiä. Ulkoisesti 2-sarjalaisen hybridimalli noudattaa samoja linjoja kuin muutkin versiot.

Pääsin testaamaan kahta uutta plug-in-hybridiä, 225 xe:tä ja X5 xDrive40e A -mallia. Viimeksi mainitulla koeajolenkki käsitti lähinnä kumpuilevaa eteläsavolaista sivutiestöä eli reittiä, missä maastohenkinen auto pääsee oikeuksiinsa.

Maukkaalla ruskealla nahkaverhoilulla varustetun luksusmaasturin olemus on jo sinällään arvokas. Ajamisen suhteen hybridiä ei juuri huomaa muusta kuin liikkeellelähdön äänettömyydestä. Muita kommervenkkeja ei tarvitse tehdä ja hyvä niin, sillä tekniikan pitää olla yksinkertaista. Muutenkin hyvällä äänieristyksellä varustetussa autossa ei melu menoa häiritse, mutta hybridi lyö asian vielä uudelle tasolle.

Toinen merkittävä asia on voima. Täyskaasukiihdytyksessä mennään eikä meinata. Nopeusmittaria pitää oikeasti tarkkailla, sillä ajaminen lipsahtaa niin helposti ylinopeuden puolelle.

Pienemmän kakkossarjan kohdalla hybriditekniikkamallin kohdalla puhutaan samalla nelivedosta. BMW:n ratkaisussa tekniikkapaketti on asennettu pääsääntöisesti taka-akselin seutuville. Ratkaisu on oiva myös painonjakauman kannalta. 2-sarjalaisen kohdalla tavaratilaakin on mukavasti, vaikka akkumöykky oman tilansa auton alta ottaakin. Puskurin alle vilkaistaessa on helppo huomata, että maavara on myös pienempi tältä kohdalta. Matkustamon tiloihin hybriditekniikalla ei ole vaikutusta.

Meno on pienemmänkin mallin kohdalla vakaata ja miellyttävää. Eikä näin talviolosuhteissa varsinkaan ole yhtään pahitteeksi, että voimaa välittyy kaikkiin neljään pyörään. Ja vaikka elämme energiatehokkuutta ihannoivaa aikakautta, ei moottoreiden antaman 224 hevosvoiman yhteisteho jätä ketään kylmäksi.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0