Kilpailu kiristyy — Nissan Navara Double Cab 2,3 Dci AT Tekna

17.3.2016 Auto & Kone
Lännen tyyliä. Navaran ulkoisessa olemuksessa on suuruuden uhoa.

Kautta linjan tuoreen Nissan malliston keski-ikä tippuu yhä. Nyt syynä on täysin uusi lava-auto Navara.

Kilpailu nelivetoisten lava-autojen sarjassa on tiukempaa kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Lähes kaikilla volyymimerkeillä on tarjota luokkaan oma ehdokkaansa. Nissan on eittämättä yksi tämän genren perustajajäsenistä, sillä merkin ensimmäinen lava-auto näki päivänvalon jo vuonna 1934. Kuluvan vuosituhannen puolella mallinimeksi on vakiintunut Navara. Kaksipaikkainen malliversio kantaa tuttua King Cab nimeä, kun pitkällä ohjaamolla varustettu malli on puolestaan Double Cab.

Suomalainen ajoneuvolainsäädäntö on kohdellut avolavamalleja vuosien varrella varsin erikoisesti. Lavoja on jatkettu Suomessa tai pidemmällä ohjaamolla tuotua mallia ei ole voinut tuoda käytännössä lainkaan maahan. Mikäli uuden Navaran haluaa pitkällä ohjaamolla ja pakettiautona, on takaistuimien tilalla tavarakaukalo. Hintaero henkilöautoksi rekisteröitävään eli takaistuimelliseen malliin on autoveromuutoksesta johtuen yli 10.000 euroa. Tätä vaivaa ja turhaa työtä ei tehtäisi, mikäli valtiovalta antaisi yritysten ostaa henkilöautoja arvonlisäverollisena. Tässä asiassa Suomi kulkee yhä vastoin EU:n valtamaita.

Made in Finland. Navaran tavarakaukalo on suunniteltu Suomen verottajan vuoksi. Äänet kantautuvat sisälle muutoksen takia, mutta tähän on jälleenmyyjän mukaan tulossa parannus.
Made in Finland. Navaran tavarakaukalo on suunniteltu Suomen verottajan vuoksi. Äänet kantautuvat sisälle muutoksen takia, mutta tähän on jälleenmyyjän mukaan tulossa parannus.

Koko auto on mennyt täysin uusiksi ja yksi merkittävä uudistus löytyy alustasta. Double Cabin taka-akseli on monivarsituettu ja varustettu kierrejousilla, vaikka itse akseli onkin lava-autoille tuttu jäykkä putkimalli. Kierrejousitettu versio on lehtijouselliseen nähden mukavampi, joka houkuttelee enemmän muita kuin työkäyttöön lava-autoa ostavia. Tämän kasvavan ryhmän ovat autonvalmistajatkin huomanneet.

Navara onkin oiva auto moneen käyttöön. Se tarjoaa kelpo tilat perheellisellekin, mikäli matkatavarat sietää olla ulkolämpötilassa. Tosin pehmeäpenkkisen version takaistuin ei ole ihan kaikista isoimmille ihmisille tarkoitettu, mutta on toki tyhjää parempi. Erilaisia kuljetustarpeita helpottavia ratkaisuja on tarjolla tehdaslisävarusteina yllin kyllin aina lavasuojista, tavarankuljetuskaukalosta ja auton muotoja jatkavasta lavakuomusta lähtien. Pick Upit eivät ole enää siten vain pelkkiä urakoitsijoiden työkaluja.

Tekniikan saralla on tarjolla aitoa etenemiskykyä ja uuden moottorin tuomaa voimaa. Voimaa tarjoilee 2,3 litran diesel, josta puristetaan tuplaturbon avulla 190 hevosvoimaa ja yhdellä puhaltimella 30 heppaa vähemmän. Nelivetomoodeja on kaksi, nopea ja lyhyt alue sekä lisäksi maantieajoon tarkoitettu pelkkä takaveto. Ne ovat valittavissa kojelaudan kiertokytkimestä, ja lähettyviltä löytyy myös mäkilähtöavustimen ja alamäkihidastimen katkaisin. Hankalia olosuhteita selätetään myös elektronisen tasauspyörästön luistonrajoittimen avulla.

Kuljettajan kannalta Navara on helppo. Kaikki hallintalaitteet toimivat japanilaiseen tyyliin helposti ja täsmällisesti. Esimerkiksi monitoimiratin avulla käytettävien toimintojen kanssa pääsee helposti sinuiksi. Peruutusvaihde päällä kojelautanäyttöön ilmestyy takanäkymän lisäksi myös helikopteriperspektiivi, joka luo lisää turvallisuutta peruutettaessa.

Lavalle nouse. Fiksu veto on jalanliikkeellä käyttöön tuleva astinlauta, jonka avulla lavalle kapuaminen tapahtuu kuin rappusissa.
Lavalle nouse. Fiksu veto on jalanliikkeellä käyttöön tuleva astinlauta, jonka avulla lavalle kapuaminen tapahtuu kuin rappusissa.

Lavalle nousua helpottaa oma astinlauta. Kuormatilan reunalla on täysin portaattomasti liikuteltavat ja jykevät kuormansidontalenkit. Lavakaukalon saa muovisen sijaan myös alumiinisena.

Navaran muodot ovat jylhät. Kuljettajan perspektiivistä keulan kulmia on hieman hankala hahmottaa. Konepeitto painaa aika tavalla ja se ei nouse kovin korkealle. Tällä ei liene käytännössä juurikaan merkitystä, sillä nykyautoja ei kotitallissa huolleta. Pissapojan säiliön täyttö onnistuu kuitenkin helposti, joten se riittänee.

Seitsemänpykäläinen automaattivaihteisto toimii jouhevasti. Pienellä kaasulla ajettaessa moottorista tulee vetojuhtamainen fiilis. Kaasua reilummin annosteltuna alkaa sitten tapahtua enemmän ja voimanlähteestä paljastuu räväkkä puoli. Kun reilut kaksi tonnia painava lava-auto kiihtyy nollasta sataan karvan päälle kymmenessä sekunnissa, eivät asiat ole kiireisen kannalta katsoen lainkaan hullummin. Navaran kantavuus on vajaan tonnin luokkaa ja perään saa kytkeä 3,5 tonnin painoisen perävaunun. Lisäksi lavan pituus on valmistajan mukaan luokan suurin.

Uusi Nissanin pick-up on moderni, suorituskykyinen maastoauto kuljetusominaisuuksilla. Navara tarjoaa lava-autoja harkitsevan korttipakkaan tuoreen ässän, siitä ei pääse mihinkään.

Nissan Navara Double Cab 2,3 Dci AT Tekna

  • Hinta: 43.095,32 € (hinnat alk. 32.118 €)
  • Moottori: 2.298 cm³ (4-syl. diesel, Common Rail yht. paineruiskutus, tuplaturbo)
  • Suurin teho: 190 hv/140 kW (3.750 rpm)
  • Max. vääntö: 450 Nm (1.500–2.500 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,8 s
  • Huippunopeus: 180 km/h
  • Kulutus: 6,0/7,0/8,7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 183 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0