Maukas sporttinelikko — Subaru Levorg GT-N

18.2.2016 Auto & Kone
Viihtyy sivuteillä. Jatkuvan nelivedon ja tunnokkaan alustan avulla Levorg on kuin kotonaan heikommissakin olosuhteissa.

Umpijapanilaisen Subarun mallisto täydentyi urheilulliseksi viritetyllä perheautolla.

Viides sukupolvi jäi Subaru Legacyn viimeiseksi, ainakin toistaiseksi, sillä sen korvaava malli Levorg on täysin uusi auto nimeä myöten. Ulkomitoiltaan se on edeltäjäänsä pienempi, mutta sisätiloilta ollaan lähellä samoja. Alun perin uutukaista ei ollut edes tarkoitus tuoda Suomeen, kun se näki päivänvalon pari vuotta sitten.

Kysynnän pohjalta autoa ryhdyttiin laivaamaan myös Eurooppaan ja Suomeen ensimmäiset autot tulivat viime vuoden puolella. Syy, miksi auto alkoi houkuttelemaan myös vanhalla mantereella, löytynee auton perustasta. Perhefarkku on suunniteltu nimittäin WRX STi:n pohjalle, joka saa automielisten sydämen pamppailemaan kerrasta.

Alustan osat ovatkin suoraan tuosta Subarun urheilullisimmasta automallista, hieman laimeammin vain viritettynä. Sen huomaa myös ajossa, sillä jousitus tuntuu suorastaan kovalta alhaisella nopeudella ajettaessa. Sporttisuus ei onneksi rajoitu pelkästään tähän, vaan auto tarjoaa kuljettajalle yllättävän paljon.

Selvät elkeet. Tuplaputket, kylkilevikkeet ja matala alusta luovat osaltaan urheilullista leimaa olemukseen.
Selvät elkeet. Tuplaputket, kylkilevikkeet ja matala alusta luovat osaltaan urheilullista leimaa olemukseen.

Subarun kutsuma symmetrinen neliveto saa voimaa uudesta 1,6 litran bensaboxerista, joka potkii parhaimmillaan 170 hevosvoiman verran. Voimaa on tarjolla riittävästi ripeäänkin etenemiseen, mutta moottori on myös todella hiljainen. Auton mukavin alue on kuitenkin ajettavuus. Ajonvakautus antaa auton luisua hallitusti ja kuljettaja saa makeita ajoelämyksiä varsinkin näin talvikelillä.

Autoa voi rauhassa viedä lumisella sivutiellä mutkiin suhteellisen kovaa. Levorg vain kampeaa hienoisessa nelipyöräluisussa mutkia läpi kerta toisensa perään. Vaikka auto toimii mahtavasti, on kaiken innostumisen keskellä syytä pitää fysiikan lainalaisuudet mielessä. Ne ovat kaikille samat, veti auto sitten kuinka monella pyörällä tahansa.

Variaattorityyppisessä CVT-automaattivaihteistossa on kaksi eri toimintamoodia, Sport ja Intelligence. Ajotapavalinta vaikuttaa vaihteiston toiminnan ohella myös kaasun vasteeseen. Kaasuun vastaavuus on jopa ärhäkkää, ja pedaalia hieman painamalla auto on jo lähes lentoon lähdössä. Vaihteisto vetää hyvin kuminauhamaisesti, mutta täyskaasukiihdytyksessä auto käyttää esiohjelmoituja vaihteita.

Levorg on aidosti matala auto. Kohderyhmään eivät kuulu ihmiset, jotka pitävät kyykistymistä pahana päästäkseen kyytiin. Urheilumielisille asianlaita on toinen. Jo sivuhelmojen uhmakas muotoilu paljastaa kaiken oleellisen ja on myönnettävä, että mainosmies on ollut oikeassa esittelyauton kyljessä lukevan ”Real Sportstourer” -sloganin kanssa.

Tukea. Istuimet antavat kelpo sivuttaistuen. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin iso näyttö monipuolisine viihde- ja informaatiotoimintoineen.
Tukea. Istuimet antavat kelpo sivuttaistuen. Kojelautaa hallitsee nykytyyliin iso näyttö monipuolisine viihde- ja informaatiotoimintoineen.

Sisältä auto on muotoilultaan eri paria urheilulliseen ulkokuoreen nähden. Hieman konservatiivisesta olemuksesta huolimatta kaikki tarvittava löytyy paikoiltaan, eikä hallintalaitteista löydy moitteen sijaa. Tilaa on riittämiin ja takamatkustajien pääntila on kohdallaan. Itse takaistuin on muotoiltu enemmän kahden takamatkustajan käyttöön kuin kolmen.

Koeajoauto oli kolmesta eri vaihtoehdosta keskimmäinen eli GT-N. Perustaso riittänee useimmille varusteidensa puolesta, sillä mukana ovat muun muassa automaatti-ilmastointi, 7-tuumainen viihdejärjestelmän näyttö, peruutuskamera sekä avaimeton käyttö. Latomalla pari tuhatta euroa lisää tiskiin, saa GT-N:n, josta löytyy lisäksi navigaattori ja kojelaudan värinäyttö. Paras varustetaso, GT-S, pitää sisällään esimerkiksi kattoluukun, 18-tuumaiset alumiinivanteet, nahkaverhoilun sekä sähkösäätöisen kuljettajan penkin.

Uusi Levorg on tasapainoinen, urheilulliseksi sävytetty perheauto. Se on myös auto, jonka salat eivät aukea kaikille. Ja kun ne alkavat aukeamaan, tuntuu hintakin olevan kohdallaan.

Subaru Levorg GT-N

  • Hinta: 37.941,72 € (hinnat alk. 35.998,89 €)
  • Moottori: 1.599 cm³ (4-syl. boxermoottori, turbo, DOHC, jakoketju)
  • Suurin teho: 170 hv/125 kW (4.800 – 5.600 rpm)
  • Max. vääntö: 250 Nm (1.800 – 4.800 rpm)
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8,9 s
  • Huippunopeus: 210 km/h
  • Kulutus: 6,1/6,9/8,3 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO–päästöt: 159 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0