Raikkaan aurinkoinen talvisää, hulppeat puitteet ja innokkaat kuljettajat sekä osaava opettaja. Näistä kaikista koostuu kunnon ajoharjoittelupäivä.
Aivan Etelä-Savon lounaiskulmassa Nurmaan kylässä järjestetyn koeajotapahtuman takana olivat Mikkelin Rinta-Joupin Autoliike ja maahantuoja BMW Suomi Oy. Liki kolmenkymmenen kuljettajan joukko edusti muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kauniimman sukupuolen edustajia. Tapahtumapaikkana toimi Woikosken kaasutehtaan takana olevien Palmbergien ylläpitämä WHD Gårdin monipuolinen matkailutila.
Päivän antiin kuului monenlaista autoasiaa. BMW:n nelivetokiertueen vetokykyä mittaavan taitoradan avulla jokainen saattoi kokeilla, kuinka nykyaikaisella nelivetoautolla ei jää pulaan, vaikka vain yksi vetävä pyörä tavoittaisi maahan. Vetokykyä ilmentävän radan ajossa ei vauhdilla ollut sijaa, vaan pikemminkin päinvastoin.
Varsinaiseen talviajoharjoitteluun suunnattiin ajokäyttöön jäädytetylle lentokentälle. Ennen ajoharjoitteita käytiin oleelliset asiat läpi osaavan kouluttajan avulla. Rallipoluilta tuttu Jari Ketomaa kävi ajoturvallisuuden perusasiat läpi aina renkaita, näkyvyyttä ja kuormankiinnitystä myöten. Erityistä huomiota ajamisen ammattilainen kiinnitti ajoasentoon.
– Se on todella monella väärä. Kädet pitää olla nykyautoissa varttia vailla kolme asennossa ja ajoasennon tulee olla ryhdikäs, polvet ja kyynärvarret 90 asteen kulmassa.
Ajoasennon säätämiseksi naiset ehdottivat automaattista istuinta, joka tunnistaisi istuvan henkilön mitat ja mitoittaisi penkin sen mukaisesti. Ketomaa piti ehdotusta hyvänä, ja nähtäväksi jää, meneekö viesti perille autotehtaaseen asti.
Tärkeä viesti oli myös nykyaikaisten autojen erilaiset turvajärjestelmät sekä niiden merkitys ajokäyttäytymiseen. Hätäjarrutustehostimen, ajonvakautuksen ja lukkiutumattomien jarrujen vuoksi auton hallitseminen ääritilanteissa on erilaista kuin takavuosina.
– Jarrutettaessa painakaa poljin terävästi pohjaan ja pitäkää se siellä. Samalla keskitytään ohjaamaan autoa väistötilanteessa, Ketomaa painotti ja lupasi leikkisästi 100 pulloa samppanjaa sille, kuka saa poljettua jarrupolkimen varsineen harjoituksen aikana poikki.
Radalle lähdettäessä kuljettajien mielessä oli juuri päivitetyn tiedon lisäksi myös ajoharjoitteluradan esteet ja se, kuinka niistä selviää parhaiten. Ketomaa kehotti kokeilemaan väistöjen kohdalla sitä, kuinka paljon vauhdin nosto esimerkiksi 50 km/h nopeudesta aina 60 km/h saakka vaikuttaa auton käyttäytymiseen ja jarrutusmatkaan.
– Luonnon laeille emme mahda mitään, mutta ajonopeudelle voimme, ralliässä muistutti.
Ajorupeaman jälkeen kuljettajat vaikuttivat tyytyväisiltä. Usealle heistä kokemus oli ainutlaatuinen.
– Ei jää kyllä ainakaan kiinni ihan vähällä. Se vaatii uskoa ajaa läpi, kertoi Johanna Rysä viitatessaan taitoajorataan.
Oikean ajoasennon merkitys puolestaan valaisi Jaana Outisen tulevia ajohetkiä. Myös ajoharjoittelun aikana tuli tehtyä huomioita.
– Kaarreajojarrutuksessa pienelläkin nopeuden muutoksella on todella suuri vaikutus. Myös kitka- ja nastarenkaan pitoero on suuri, kun alla ollut jää tuli ajamisen myötä liukkaammaksi.
Kun ohjelmaan kuului vielä tutustuminen toinen toistaan upeampia vanhoja autoja sisältävään automuseoon, oli päivä kruunattu. BMW Suomen toimitusjohtaja Mia Miettinen piti tilaisuuden antia kaikin puolin hyvänä.
– Järjestämme omia ajokoulutustapahtumia kiinteissä paikoissa Tervossa ja Rovaniemellä. Kokeneet kouluttajat antavat ajovinkkejä yhden talven aikana noin 300 autoilijalle.
Rinta-Joupin Autoliikkeen myyntipäällikkö Kari Lampinen kertoo tapahtuman olleen heidän ensimmäinen paikallisesti järjestetty ajokoulutuspäivä. Automyynnin ammattilaisen näkökulmasta katsoen oppia tuli myös arjen työhön.
– Meidän täytyy parantaa tapamme. Täytyy muistaa paremmin kertoa ääritilannekäyttäytymiseen vaikuttavien järjestelmien ominaisuuksista. Nämä asiat ovat muuttuneet vuosien saatossa aika tavalla.
Naisille suunnatun tapahtuman anti oli kaikkiaan turvallisuuteen tähtäävä. Eräs elämyksen kautta ajopelin kanssa sinuiksi päässyt kurssilainen päätti tilata seuraavalla viikolla koeajamansa nelivetoisen auton. Lampinen kertoi tämänkin asian käyvän autokauppiaalle varsin hyvin.