Kauan kaivattu ratkaisu — Toyota Auris Touring Sports 1,2 T Active

11.7.2015 Auto & Kone
Menevämpi ilme. Uudistuksen myötä Auriksen keula näyttää aavistuksen matalammalta ja viistommalta.

Suosikkiluokan farmarin saa nyt myös Toyotalta ahdettuna. Samalla Auriksen ilmettä uusittiin maltillisesti.

Saksalaisten ja ranskalaisten kilpakumppanien konepeittojen alle downsizing-buumi on iskenyt jo vuosia sitten. Termi itsessään tarkoittaa enemmän tehoa pienemmästä iskutilavuudesta, etupäässä pakokaasuahtimen avulla. Jostain syystä japanilaiset autonvalmistajat ovat suhtautuneet tähän asti penseästi pieniin turbomoottoreihin. Osasyinä lienevät olleet vapaasti hengittävän moottorin parempi luotettavuus sekä valmistajan satsaukset vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin, Toyotan kohdalla hybriditekniikkaan. Auris on ensimmäinen automalli, jonka moottorivalikoimasta löytyy pokeritermiä käyttäen neljänsuora: vapaasti hengittävä bensiinimoottori, diesel, hybridi ja nyt myös ahdettu bensakone.

Se on siinä. Moottoria ei ole kääritty suojamuovien alle, vaan tekniikka on siististi näkyvillä. Näkymää hallitsee vasemmalla sijaitseva välijäähdytin.
Se on siinä. Moottoria ei ole kääritty suojamuovien alle, vaan tekniikka on siististi näkyvillä. Näkymää hallitsee vasemmalla sijaitseva välijäähdytin.

Moottorista kuuluu joutokäynnillä vain pientä sirinää. Korkeammilla kierroksilla äänimaailma on vapaasti hengittäviin moottoreihin verrattuna vaimeampaa ahtimen leikatessa osan pakopuolen melusta pois. Toyota perustaa ahdetun pikkumoottorinsa neljään sylinteriin, kun moni kilpakumppani perustaa ratkaisunsa kolmelle sylinterille. Myös tällä on osansa sivistyneeseen melutasoon.

Ajossa auto vetää hyvin aivan tyhjäkäynniltä lähtien. Modernilla moottorinohjaustekniikalla ja muuttuvasiipisellä ahtimella saadaan pienistä voimanlähteistä varsinaisia sisupusseja. Toyota on virittänyt Aurisin voimanlähteen kuminauhamaiseksi työjuhdaksi. Missään vaiheessa ei veto katkea tai auto kakistele sen enempää, vaan kuusiportaista laatikkoa saa hämmentää reippaassa kiihdytyksessä tiheällä tahdilla.

Maantiellä autolla voi ajaa kuutosvaihteella mukisematta aina reilusta 1.500 kierroksesta ylöspäin ja kaasua painettaessa moottori lähtee vetämään nöyrästi. Tässä kohtaa automiestä hieman mietityttää: vedättääkö isolla vaihteella vai käyttääkö pienemmällä. Tekniikan kestävyyden kannalta uskoisin jälkimmäisen vaihtoehdon olevan viisaampi.

Autoveroltaan Auris-mallisto toimii kääntäen. Arvokkain eli hybridi saa pienen päästötasonsa ansiosta niskaansa pienimmän autoveron, ahdetut turbot, bensa ja diesel seuraavaksi pienimmät. Ei ole kovin vaikea arvata, että jossain vaiheessa mallistosta jää kokonaan pois vapaasti hengittävä vaihtoehto, 1,33 litrainen moottori. Turboversion myötä 1,6 litrainen vapari jäi jo historiaan.

Muuten Auris on perusratkaisultaan sama kuin reilut pari vuotta sitten uudistettu malli. Maltillinen kasvojenkohotus kuuluu luonnollisesti asiaan, tarkkasilmäisimmät huomaavat eroa puskureissa, valoissa ja keulassa. Puristus markkinoilla on niin kovaa, että automalleille on tehtävä jotain parin vuoden välein, pelkkä erivärinen kylkilista ei enää riitä.

Vähemmän vipstaakeja. Ilmastointilaitteen toimintaa ohjaillaan ison kosketusnäytön alapuolelta reilun kokoisten nappuloiden turvin. Viihdeliitännät löytyvät puolestaan suojakannen alta siististä rivistä.
Vähemmän vipstaakeja. Ilmastointilaitteen toimintaa ohjaillaan ison kosketusnäytön alapuolelta reilun kokoisten nappuloiden turvin. Viihdeliitännät löytyvät puolestaan suojakannen alta siististä rivistä.

Sisältä ilmettä on myös virkistetty. Kojelaudan päissä olevat pyöreät ilmasuulakkeet avautuvat ja sulkeutuvat näyttävästi. Keskikonsolia hallitsee luonnollisesti iso näyttö, jonka avulla nappulaviidakkoa on saatu karsittua huomattavasti. Aurikseen kampanjoidaan puoleen hintaan varustepakettia, jonka myötä mediakeskuksen avulla toimii myös navigaattori. Lisäksi tämän Plus-paketin myötä tulee Bi-LED-ajovalot.

Ajo-ominaisuuksiltaan Auris on yllätyksetön. Helpoksi käytön tekee hallintalaitteiden keveys. Japanilaiseen tapaan kytkin on lyhytliikkeinen ja vaihteensiirto on kevyt. Kaikki kuusi vaihdetta on välitetty pienin portain toisistaan, jolloin moottorin vääntöalue saadaan hyödynnettyä parhaiten. Saatavilla on myös portaaton automaattivaihteisto.

Tilaa auto tarjoaa luokassaan kelpo tavalla. Auris ei ole sisätiloiltaan luokkansa suurin, mutta normaali perhe mahtuu sillä matkustamaan varsin hyvin. Etuistuimet ovat muotoiltu uusiksi ja sivuttaistuki näyttää ja tuntuu reilulta.

Uusi Auris on kevyesti ehostettu päältä, mutta sydän on vaihdettu markkinoiden vaatimaan ahdettuun voimanlähteeseen. Tehojen kasvu ja pienempien päästöjen tuoma alhaisempi autovero on autoja ostavien asiakkaiden mieleen. Kun Auris on myynyt tähänkin asti hyvin, on jatkossakin odotettavissa kiristyvää kauppatuulta – ainakin kilpakumppanien mielestä.

Toyota Auris Touring Sports 1,2 T Active

  • Hinta: 25.307,09 € (hinnat alk. 21.746,67€)
  • Moottori: 1.197 cm3 (4-syl., turboahdin, muuttuva ventt. ajoitus )
  • Suurin teho: 112 hv/85 kW (5.200 rpm)
  • Max. vääntö: 185 Nm (1.500 – 4.000 rpm)
  • Kiihtyvyys: 0-100 km/h 10,4 s
  • Huippunopeus: 195 km/h
  • Kulutus: 4,2/4,8/5,9 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 112 g/km (yhdistetty)
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0