Takaisin peliin — Opel Corsa 1,4 ecoFLEX Start/Stop

11.7.2015 Auto & Kone
Varma ilme. Uusi Corsa on muodollisesti pätevä luokan kärkikahinoihin.

Perinteinen saksalaismerkki on rummuttanut uutta tulemistaan laajalla mallistouudistuksella ja julkkisperäisellä mainonnalla.

Uusi Corsa omaa saman perusrakenteen, kuin vuonna 2006 esitelty edellinen sukupolvi. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole mikään facelift, vaan aidosti täysin uusi malli. Edeltäjän kanssa lähes identtisissä mitoissa oleva Corsa tarjoaa tilaa luokkansa mukaisesti perheen kakkosauton verran tai ihan koko pienelle perheelle.

Markkinakärkeen hamuaa joka ikinen automerkki, mutta mitkä ovat Corsan tarjoamiset näissä kekkereissä? Jo papereita tutkiessa nousee pari asiaa selvästi esille: hinta ja varustelutaso. Koeajoauto oli paremmin varusteltu Cosmo, joka sisältää aluvanteet, Bi-Xenon-ajovalot ja LED-päiväajovalot sekä automaatti-ilmastoinnin. Jo perusvarusteinen Enjoy sisältää esimerkiksi vakionopeudensäätimen, lämmitettävän nahkaratin, napista kytkettävän city-ohjaustehostimen sekä soittimen nykyaikaisilla liitäntämahdollisuuksilla.

Lisävarustepaketit, joiden mukana tulee jopa premium-autojen tasoisia varusteita, maksavat veroineen päivineen alle 200 euroa. Ja kun katsoo auton kokonaishintaa verrattuna varusteisiin, on helppo ymmärtää, että nyt ollaan tosissaan. Kojelaudan sydämenä toimii kosketusnäyttö, jonka avulla käytetään soitinta ja ajotietokonetta. Lisävarusteena olevan Intellilink-järjestelmän avulla auto on älypuhelimen ja teblettien jatke. Tämä pari vuotta sitten palkittu systeemi lukee jopa tekstiviestit puolestasi.

Hyvä vaikutelma. Hallintalaitteet ovat selkeitä ja materiaalit ovat hyvän tuntuisia, vaikka ovatkin rattia lukuun ottamatta muovia.
Hyvä vaikutelma. Hallintalaitteet ovat selkeitä ja materiaalit ovat hyvän tuntuisia, vaikka ovatkin rattia lukuun ottamatta muovia.

Pelkillä hilavitkuttimilla ei suomalaisten autoilijoiden sydämiä kuitenkaan valloiteta. Nyt markkinoinnissa tuodaan voimakkaasti esille saksalaista insinööritaitoa. Toisen vahvan saksalaismerkin menestys ei ole ollut sattumaa ja näihin karkeloihin Opel autona ja Corsa mallina haluaa ottaa osaa.

Ajo-ominaisuudet ovat olleet pääsääntöisesti Opelin vahvuus aina. Tässä suhteessa Corsa ei tee poikkeusta. Se on helppo ajaa ja saksalaiseksi autoksi jopa herkkä. Varsinkin kevyemmällä ohjaustehostimen asetuksella ohjaus toimii sormenpäällä kuin -50-luvun Cadillacissa. Herkempää säätöä ei raavas mies tarvitse mihinkään, mutta naisväen mielestä asia saattaa olla toisin.

Pellin alla ollut 1,4 litran bensakone kantaa Opelin Ecotec-merkintää. Se edustaa perinteistä, vapaasti hengittävää tekniikkaa. Voimavarat riittävät varsinkin kaupunkiajossa, mutta maantiellä kaasua saa painaa koko polkimen liikeradan verran, jos mielii ohi päästä. Muiden merkkien turbomoottorit ovat jättäneet mielikuvan, jota ei voi enää ohittaa.

Mutta ei Russelsheimissa ole uinuttu kehitystyön suhteen. Mallistossa on 1,0 litran 3-sylinterinen turbomoottori, joko 90- tai 115-hevosvoimaisena versiona. Tämän moottorin teho- ja kulutuslukemat kuuluvat luokan ehdottomaan kärkeen. Huomion arvoinen asia on kuitenkin se, että jo 1,4 litran vapaasti hengittävän moottorin kulutuslukemat tippuvat lähes litralla sataa kilometriä kohden pelkän turhan joutokäynnin estävän sammutus-/käynnistystoiminnon avulla.

Luukku auki. Takaluukun saa auki reilun kokoisen merkin alareunassa sijaitsevaa katkaisijaa painamalla
Luukku auki. Takaluukun saa auki reilun kokoisen merkin alareunassa sijaitsevaa katkaisijaa painamalla

Tilaa on etumatkustajien osalta käytössä yhtä paljon kuin luokkaa isommassa autossa. Pitkälläkään ihmisellä ei ole ongelmia istua Corsan etupenkillä. Mittaa löytyy myös leveyssuunnassa riittävästi. Avarampaa tuntua luo osaltaan etureunastaan pystysuoraksi muotoiltu kojelaudan etureuna.

Nykyisen tyylitrendin mukaisesti tikatut ompeleet koristavat Corsan kaksiväristä sisustusta penkkien reunoissa, ohjauspyörissä ja oviverhoilussa. Tämä sinänsä simppeli yksityiskohta luo ripauksen urheilullista tyyliä.

Kaikelta toimivuudeltaan Corsa on melkoisen yllätyksetön auto. Se ei ihastuta tai vihastuta sen kummemmin, vaan kaikki pelaa helposti omaksuttavalla tavalla. Tämä ehkä ikävystyttävältä kuulostava mielikuva on toisaalta välttämättömyys automallille, joka haluaa menestyä. Siihen Corsalla on nyt kaikki mahdollisuudet aina hinnoittelua myöten.

Opel Corsa 1,4 ecoFLEX Start/Stop

  • Hinta: 17.205,60 € (hinnat alk. 14.344,88 €)
  • Moottori: 1398 cm3 (4-syl.,)
  • Suurin teho: 90 hv/66 kW (6.000 rpm)
  • Max. vääntö: 130 Nm (4.000 rpm)
  • Huippunopeus: 175 km/h
  • Kulutus: 4,9/5,9/7,7 l/100 km (maantie/yhdistetty/kaupunki)
  • CO2 –päästöt: 117 g/km (yhdistetty)
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0